
Allereerst, zoals ze over elke baan zeggen, moet je ervan genieten. Maar dat betekent niet dat u uw hele leven moet genieten van het klikken op campagnes en het volgen van nummers. U moet het leuk vinden om resultaten te leveren voor uw klanten in de advertentieaccounts die u beheert, of de mensen die u moet beheren.
Het gaat ook om verantwoording, want je hebt te maken met financiën. Maar je kunt het niet doen zonder plezier en voldoening te hebben. Dus daar moet je over nadenken en heel goed nadenken over waar je aan begint. Als je met iemands financiën werkt, moet je er ook rekening mee houden dat je aanpak kan bepalen of ze aan het einde van de maand winst of verlies maken. En tot slot, het feit dat je misschien iemands bedrijf verpest omdat je iets niet wilde doen. Als je het alleen voor het geld doet, doe het dan alsjeblieft niet.
Uitdagingen van PPC-werk
PPC-specialist staat in zijn werk voor verschillende uitdagingen. We zullen proberen de belangrijkste op te sommen die waarschijnlijk de grootste impact zullen hebben op de vraag of u besluit deze baan te doen of uiteindelijk zegt dat het waarschijnlijk niets voor u is.
- Omgaan met stress – Zoals we hierboven al aangaven, werk je met het geld van klanten. Dit is nog belangrijker voor kleinere klanten die draaien op prestatie-PPC in plaats van grote bedrijven met vooraf geplande budgetten voor merkopbouw. U moet niet vergeten dat klanten resultaten van u verwachten. Ze verwachten die resultaten in de vorm van een rendement op hun advertentie-investering. Vaak verwachten ze die resultaten veel sneller dan je van tevoren zou afspreken.
- Geen vrije tijd – Dit kan op veel manieren worden geïnterpreteerd, maar als je een freelancer bent of de enige persoon op de PPC-afdeling van een bedrijf, kun je in principe geen vakantie nemen. Je “kunt” niet eens ziek worden. Sterker nog, je kunt niets doen omdat de campagnes nog lopen. Uw klant kan het zich niet veroorloven om de advertenties uit te schakelen alleen omdat u besluit ziek te worden, omdat dit een enorme impact op hun bedrijf zou hebben. Het is natuurlijk anders in bureaus, waar mensen weten hoe ze elkaar moeten dekken.
- Implicaties voor de gezondheid – Dit is misschien minder specifiek voor PPC-werk dan voor kantoorwerk in het algemeen. In combinatie met de stressfactoren waarover we in het eerste punt schreven, kan het echter specifieker zijn. In ieder geval zal je rug het vroeg of laat gaan begeven als je lang blijft zitten. Dat wil zeggen, je staat niet eens op uit je stoel om wat bestanden op een plank te leggen, omdat er geen in je werk staan. En als je je werk serieus neemt, zul je uiteindelijk magnesium nodig krijgen en zul je aanzienlijke veranderingen in je levensstijl moeten aanbrengen om ermee om te gaan. Krachtsporten zoals zwemmen, hardlopen of krachttraining zijn een goede manier om op de lange termijn te “overleven”.
Voordelen van werken als PPC-specialist
Aan de andere kant zijn er voordelen. Deze wegen, althans vanuit ons oogpunt, ruimschoots op tegen de nadelen, hoewel we de stress niet mogen onderschatten die in andere banen misschien niet zo aanwezig is.
- Veilig kantoorwerk – Het klinkt misschien grappig, maar dit is een typische kantoorbaan die veel mensen in de kern erg bevredigend vinden. Je hoeft nergens vies van te worden en je hoeft nergens heen. “Je hoeft niets te doen. Ik heb het ook helemaal opgegeven om naar klanten te gaan. Het is niet nodig, en hoewel het waarschijnlijk niet erg populair is wat ik schrijf – fysieke bezoeken worden overschat. Je zoekt uit wat je nodig hebt in een online vergadering van een uur en gaat verder met je werk.
- Flexibiliteit- We hebben al jaren geen wekker meer gebruikt en de meeste van onze ochtenden zijn zeker aangenamer. Bovendien heb je zeker flexibele werktijden, want het maakt niet echt uit of je om 7 uur ’s ochtends of 8 uur ’s ochtends begint met het optimaliseren van campagnes. Je gaat in dat uur toch geen wonderen verrichten, want PPC draait om incrementele veranderingen, implementaties, testen en het volgen van een strategie in de tijd.
- Geld- Last but not least, het gaat om geld. Als PPC-specialist wordt u in wezen beloond door hoeveel u aan uw klanten kunt leveren in de vorm van een echte bijdrage aan hun bedrijf. Gemiddeld is uw beloning waarschijnlijk hoger dan die van andere marketingprofessionals en naarmate uw vaardigheden groeien, zult u zeker uw verdienpotentieel vergroten.
- Vrijheid- Als PPC-marketeer kun je overal werken. Je kunt thuiswerken als zzp’er of zelfs als werknemer als je werkgever dat toestaat. Je kunt ophalen en naar Thailand of de Malediven gaan en van daaruit werken. Het maakt niet echt uit.

Source: Depositphotos
Kan iedereen dit doen?
Zeker niet. En het is niet genoeg om ervan te genieten. Logisch denken is essentieel, vooral omdat je met machines werkt. Machines zullen zich logisch naar je toe gedragen en je zult die logica moeten evalueren. Je moet logisch begrijpen wat er over een maand zal gebeuren als we de waarde van x met 20% verhogen en wat er zal gebeuren als we deze verlagen. Als je het niet zeker weet, kun je het beste een logische denktest doen. Bovendien zijn de alfa en omega van deze baan goede vaardigheden op het gebied van tijdmanagement en projectplanning.
Aan de slag
- (Jij) hebt geen school nodig – We beginnen met wat je absoluut niet “nodig” hebt – school. Dit komt vooral omdat geen enkele school je praktische PPC zal leren (je kunt in plaats daarvan een aantal online cursussen proberen). Het is zeker goed om een school te hebben die zich richt op marketing of informatica of een ander technisch vakgebied dat je hiervoor vatbaar maakt. Vooral voor een potentiële werkgever zal dit een grote rol spelen bij hun beslissing om jou in dienst te nemen.
- Speel rond – Precies. Als je erin wilt duiken, begin dan met ermee te spelen. In je eentje. Maak een website, misschien zelfs een proefwebsite in WordPress voor XY-service, en speel wat rond. Maak een Google Ads-account aan onder uw e-mail, voer een paar campagnes uit en kijk hoe het werkt. Geloof me – de £ 50 die u hierin investeert, zal zichzelf vele malen terugverdienen.
- Ga aan de slag – Inhouse of bij een bureau.
een)Inhouse – Wat deze optie betekent, is dat u de klantzijde gaat doen. Het is absoluut het beste om in een klein bedrijf te beginnen. Idealiter een waarbij je zelf iets moet beginnen en het hele proces helemaal opnieuw moet leren. Een slechtere keuze is een groot bedrijf of overheidsinstantie met strikt gedefinieerde processen, waar je werkt als een machine en het enige wat je krijgt is de taak om campagnes te lanceren met een standaardbudget voor een standaardtijd, zonder enige zinvolle doelen of verwachtingen. In een klein bedrijf krijg je een voorproefje van meerdere functies, meerdere stoelen, en krijg je perspectief en een gevoel van efficiëntie.
b) Bij een bureau – Als je een baan bij een bureau aanneemt, zul je opnieuw naar een breder scala aan gebieden kijken om een gevoel voor te krijgen. Aan de ene kant zul je niet in staat zijn om meer dingen zo gedetailleerd te bekijken omdat je niet aan slechts één project werkt. Aan de andere kant zul je veel leren omdat je in een relatief korte tijd kennis zult opdoen die je voorheen in je eentje, vervelend, had moeten leren door zelfstudie of vallen en opstaan.
- Kunt u geen baan vinden? Doe een stage – en bied het bureau gratis een baan aan. Zeker tijdens je studie is er geen betere kans dan te beginnen met een stage bij een (kwaliteits)bureau, als je dat wilt doen. Denk er goed over na of je een bijbaan bij McDonald’s of een stage bij een reclamebureau op je cv wilt hebben als je afstudeert.
Hoe je je carrière kunt laten groeien
Het werk van een PPC-specialist gaat niet alleen over het voortdurend klikken op campagnes en beslissen welk slecht zoekwoord moet worden uitgesloten of voor welke campagne het budget wel of niet moet worden verhoogd. Een PPC-specialist kan zijn carrière laten groeien, en als ze slim zijn en plezier hebben in het werk, kan die groei vrij snel gaan.
- Als PPC-stagiair begin je helemaal opnieuw en hoef je niets te weten. Het enige wat van u wordt verwacht is luisteren, aantekeningen maken en de taken uitvoeren die u zijn toegewezen door de senior persoon in het bureau of bedrijf. Verknoei het gewoon niet. Die aanbeveling of niet-aanbeveling kan dan bepalen hoe je toekomstige carrière, en dus je leven, zich zal ontvouwen. En, zoals gezegd, verwacht geen salaris (als dat er is, is het een leuk extraatje).
- Als PPC-junior kom je terecht bij een bureau waar niet van je wordt verwacht dat je wonderen verricht. Je hoeft niet eens ervaring te hebben met de verschillende systemen, maar in vergelijking met een stagiair wordt er van je verwacht dat je op zijn minst weet wat je wilt en heel goed weet wat de functie is en wat het inhoudt. Je doet opdrachten en werkt aan campagnes buiten de strategische zaken. Je wordt beloond met training van je toegewezen senior en misschien zelfs een mooi salaris.
- Als PPC Medior weet je al goed met analytics te werken, heb je inzicht in andere systemen, heb je een beetje “geklikt” en werk je al minimaal 3 jaar met PPC. Gedurende deze tijd heb je geleerd hoe je promoties in de verschillende PPC-systemen kunt opzetten, zodat ze goed kunnen worden geëvalueerd, en weet je hoe je zelf campagnes kunt maken zonder dat iemand je vertelt wat je moet doen. Nogmaals, uw beloningen op de markt zullen toenemen.
- Als PPC Senior heb je extra jaren ervaring, heb je inzicht vanuit verschillende gebieden en kun je een zinvolle PPC-strategie creëren voor elk bedrijf en elk project. Daarnaast ben jij al degene die de stagiaires en junioren opleidt. U kunt de resultaten van uw werk ook zelfstandig aan het publiek communiceren, via artikelen, video’s, podcasts of conferenties. U bevindt zich in een positie waarin u al de voorwaarden vaststelt en de markt voor u zal gaan.
Maar zo eenvoudig hoeft het niet te zijn. Mensen zijn verschillend, en met name PPC-specialisten hebben de neiging introvert te zijn. Je kunt aan deze beschrijving zien dat niemand je iets zal laten presenteren, en je ziet jezelf niet in enige vorm van training met andere mensen. Ontspan, niets is verplicht, het is gewoon een “eigenschap” die je vooruit kan helpen.
U kunt ook als agent blijven en PPC-advies geven, gericht op advies over campagneprestaties . Je kunt audits van advertentieaccounts uitvoeren, wijzigingen voorstellen en deze vervolgens implementeren. Nogmaals, uw waarde op de markt neemt toe.
Of u kunt gewoon een van de “functies” van een Senior Consultant uitsnijden en u daarop concentreren. Je kunt een goede teamleider zijn, maar je wilt misschien niet in het openbaar spreken of jezelf presenteren. Je wordt dus een teamleider. Voor alle functies is er werk. Je hoeft alleen maar te kiezen.

Source: Depositphotos
PPC-kennis alleen is niet genoeg
Als je deze baan wilt aannemen en je begint net, is het belangrijk om te onthouden dat het niet genoeg is om alleen “PPC” te kennen. Dit zal u nooit een kwalitatieve PPC-specialist maken. We hebben een door de PPC-gemeenschap gevalideerde lijst gemaakt van de kennis en verantwoordelijkheden van elk niveau van PPC-specialist om u inzicht te geven in de reikwijdte van de kennis van een PPC-specialist van hoge kwaliteit. Maar laten we dit uit de weg ruimen.
Wat heb je nodig om anders te controleren dan de systemen zelf?
- Analytics – het kennen van ten minste de basisprincipes van analyse is van fundamenteel belang om een goede PPC-speler te zijn. Inzicht in attributie, de impact van elk kanaal in het koopproces. In staat zijn om tracking op internet of elders in te stellen en vervolgens alles te evalueren en dienovereenkomstig wijzigingen voor te stellen.
- Webplatforms – het begrijpen van de mogelijkheden van elk platform is iets waar je moeilijk zonder kunt. In staat zijn om op zijn minst integratie-opties voor performance marketing voor WordPress of andere systemen te voorstellen, is iets wat je veel zult tegenkomen.
- Programmeertalen – je zult je vaak moeten verdiepen in code, en hiervoor heb je HTML nodig. CSS is in veel gevallen ook handig als je een andere manier van het weergeven van elementen wilt ontwerpen of testen. JavaScript is iets waar alle scripts op de platforms op zijn gebouwd. Als je het weet, heb je een heel makkelijke baan en win je.
- UX – een van de belangrijkste vaardigheden voor een PPC-specialist. Als u mensen van advertenties naar een site stuurt waar ze zich slecht voelen, deze niet vertrouwen of niet kunnen navigeren, moet u op zijn minst in staat zijn om die dingen te benoemen en specifiek te zijn over waar de mogelijke problemen zijn. Anders zullen uw campagnes nooit werken.
- SEO – ook een zeer belangrijke vaardigheid, en een die een nog directere impact heeft op campagnes dan UX alleen. Het gaat niet om het controleren van het kopen van backlinks, of het beheersen van alle SEO-snelkoppelingen en -implementaties. Het gaat erom dat je weet hoe een goed ontworpen sitestructuur eruit moet zien, hoe URL’s eruit moeten zien. U moet in staat zijn om indexering te controleren en te evalueren en vervolgens wijzigingen aan de site voor te stellen die de status kunnen wijzigen.
- Copywriting – het ontwerpen van kwaliteitsproduct- of categoriekoppen is meer een SEO-ding, maar je hebt copywriting nodig voor goed gemaakte productbeschrijvingen, kwaliteitsartikelen of zelfs andere tekst op de site. Het is bewezen dat een goed geschreven productbeschrijving een directe impact heeft op de conversieratio’s en dus op de prestaties van de campagnes waaraan je werkt. Nogmaals, als je dit niet op zijn minst kunt identificeren en benoemen, ga je verloren in je werk.
- Presentatie – of presentatievaardigheden – mogen niet worden onderschat. Als je niet alleen in je eigen sandbox speelt en je werkt voor een bedrijf waar je in dienst bent of voor meerdere klanten, dan kun je niet zonder. Hoe presenteer je resultaten aan een klant die er niet erg rooskleurig uitzien? Wil je hun honger naar zaken echt bederven? Denk hier goed over na.
Gaat AI jouw baan overnemen?
Het ding met AI en machine learning is dat het al jaren in PPC-systemen is ingebouwd. De systemen veranderen geleidelijk en de platforms pushen heel hard om ze te integreren. Maar is dat iets om je zorgen over te maken? Nou, als je je niet aanpast, misschien. Maar zo is het nu eenmaal op elk gebied van het leven. Je moet jezelf bijscholen, je moet je aanpassen aan technologische en marktontwikkelingen.
AI en machine learning gaan maar één ding doen : ze zullen werk van ons blijven afnemen dat we niet willen doen, waar we niet blij van worden, dat eentonig is en dat een machine beter kan doen. Machines nemen je geen werk weg, ze maken je vrij om nuttigere activiteiten te doen. In PPC is dat bijvoorbeeld creativiteit, of laten we zeggen de juiste strategie. Niet dat deze dingen er vroeger niet toe deden. Maar het maakte ook veel uit wie “klikte” en hoe goed ze het deden. De situatie is aan het veranderen en we moeten ons gewoon aanpassen.
Volgende stappen
OK. Laten we zeggen dat je een senior bent en dat je al het bovenstaande in de palm van je hand hebt. Hoe blijf je ervoor zorgen dat je werk nog steeds voldoening geeft en dat je jezelf en je carrière kunt blijven verbeteren?
- Maak cursussen – als je al een hoog niveau van vaardigheid, ervaring en oefening hebt, is het leuk om die kennis met anderen te delen. Je kunt ook geld verdienen door cursussen te verkopen. U hoeft zich geen zorgen te maken over uw knowhow. Je hebt geen magische formule – en als je zegt dat je dat doet en mensen geloven je, dan ben je echt een goede marketeer.
- Schrijf artikelen – het klinkt misschien grappig, maar je kunt jezelf helpen door artikelen te schrijven. Als ik ergens over schrijf, is het ook om zoveel mogelijk over dat onderwerp te leren. Ik bedoel, om erover te leren. Normaal gesproken zou ik het niet zo diep bestuderen, maar als je iets gepubliceerd wilt krijgen en je naam erop staat, wil je er een geweldige zaak van maken.
- Schrijf casestudy’s – dit is het beste zakelijke kanaal voor ons. Iemand heeft dure verkopers in dienst die leads van slechte kwaliteit binnenhalen. We jagen niemand op en laten de leads vanzelf opwarmen. De kwaliteit is ongeëvenaard. Ik raad het zeker aan.
- Lezingen geven – dit is zo’n laatste fase, behalve misschien als je een sterke drang hebt om te praten, of als iemand je er per ongeluk in duwt. Maar het is leuk om een lezing te geven over iets dat je in ieder geval een beetje begrijpt, nietwaar? Veel mensen, vooral op dit gebied, overwinnen een bepaalde barrière, doen nieuwe ervaringen op en ook nieuwe contacten. Het is iets dat je naar het hoogste niveau brengt in je rol als senior specialist.
Wat je ook beslist, als je tot nu toe hebt gelezen, betekent dit dat je geïnteresseerd bent in PPC-carrières. We wensen je dan ook heel veel succes in je carrière en veel succes met de projecten waar je aan werkt.