
Het is een slimme en betaalbare manier om regelmatig en informeel voor klanten te blijven. Studies tonen aan dat meer dan 90% van de consumenten hun e-mail dagelijks controleert, en nieuwsbrieven hebben de afgelopen maanden zelfs een toename in interactie gezien.
Het rendement op je investering in e-mailmarketing is erg hoog, zolang je maar weet hoe je het moet doen. In dit gedeelte leest u over de voordelen en de stappen die u moet nemen om een fantasierijke nieuwsbrief te maken. Vandaag gaan we echter kijken naar welke soorten bedrijven e-mailmarketing het meest voordelig vinden en waarom.
Ongeacht de grootte van uw bedrijf of de sector waarin u actief bent, e-mail kan een scala aan zakelijke kansen bieden, van het genereren van leads tot het interactief betrekken van uw klanten bij zakelijke beslissingen. U kunt ze bijvoorbeeld laten stemmen op een nieuw product, de kleur of het materiaal, wat ze zeker zullen waarderen (en misschien zelfs kopen).
Natuurlijk is e-mailmarketing flexibel genoeg om te worden aangepast om complexe marketingdoelen te bereiken, afhankelijk van uw behoeften, infrastructuur en organisatorische capaciteiten.
E-mailmarketing is een must voor retailers
En als het geen noodzaak is, zou het op zijn zachtst gezegd onprofessioneel zijn om niet ten volle gebruik te maken van dit kanaal. Het is essentieel voor hen en kan marketinginspanningen vrijwel zeker omzetten in winst.
Op basis van gegevensverzameling en klantinformatie kunnen retailers perfect gerichte en relevante e-mailupdates maken die een schot in de roos zijn. Wat moet dat betekenen? Het betekent dat de kans veel groter is dat u een kortings-e-mail opent over een productaanbieding die u eerder hebt bekeken dan een niet-gespecificeerde. De retailer kan alle verzamelde gegevens gebruiken om de betrokkenheid bij ontvangers te stimuleren.
Denk er eens over na: welke e-mails open je het vaakst? Degenen die gepersonaliseerd zijn en het gevoel hebben dat je op ze hebt gewacht. Productkortingen, virtuele verjaardags- of vakantiegroeten, uitnodigingen voor evenementen en beurzen die de winkelier bijwoont. Het spreekt ons direct aan, en natuurlijk vinden we het leuk.

Source: Depositphotos
Financiële dienstverlening, verzekeringen en bankieren volgen op de voet
Waarom is dat? E-mail is serieuzer en permanenter dan bijvoorbeeld sociale netwerken. Heel eenvoudig, we zijn meer geneigd om iets te vertrouwen dat naar ons toe komt in de vorm van een nieuwsbrief dan een Facebook- of Instagram-bericht (of zelfs LinkedIn).
Deze industrieën (d.w.z. de industrieën die we vertrouwen met ons geld of onze gezondheid) profiteren het meest van de hoogste open rates en daaropvolgende conversieratio’s van e-mailcommunicatie met klanten.
Deze bedrijven hebben een grote hoeveelheid gevoelige gegevens over individuen, dus het is gemakkelijk voor hen om de onderwerpregel en inhoud van de nieuwsbrief op een echt persoonlijke manier te targeten. Denk bijvoorbeeld aan een millennial die van plan is een huis of een flat te kopen en overweegt de beste vorm van woningfinanciering. Banken verzamelen gegevens over voorkeuren voor spaarplannen, Google-zoekopdrachten en zijn rekeninggegevens, wat maar één ding betekent. Onze millennial ontvangt een e-mail met een spaarplan om hem te helpen zijn doel te bereiken.

Source: Depositphotos
Toerisme en gastvrijheid? E-mailmarketing is ook zinvol voor deze industrieën
Ze kwamen hier tijdens de pandemie achter toen ze online bestellen, eten ophalen en andere functies introduceerden die ze aan hun klanten wilden introduceren. Iets eenvoudigs – maar geavanceerd – als e-mailmarketing hielp ook de zwaarst getroffen industrieën de pandemie te overleven.
E-mails informeerden mensen over de openingstijden, het aantal mensen op het terrein (tijdens de periode van beperkingen) en zelfs of ze tijdens hun bezoek mogelijk iemand waren tegengekomen die mogelijk besmet was. Transportbedrijven lieten klanten weten dat hun voertuigen waren gedesinfecteerd en nog klaar waren voor gebruik.
Hotels stuurden informatie over wanneer, waar en hoe ze zouden werken om het voor klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om door de huidige regelgeving te navigeren. Als alternatief boden ze hen loyaliteitskortingen aan. Allemaal met behulp van e-mailmarketing en een paar eenvoudige tools.

Source: Depositphotos
Non-profitorganisaties en burgerverenigingen hebben een waardevol instrument in handen
Ze kunnen e-mail gebruiken om handtekeningen te verzamelen of de rechten van weerlozen op een zeer efficiënte manier te verdedigen. Veel communitygroepen kunnen via e-mailmarketing effectief tienduizenden handtekeningen verzamelen voor een goed doel.
De e-mails bevatten vaak foto’s met een directe voornaam, adres, gevolgd door een verzoek om hulp – financieel of materieel. Laten we eerlijk zijn, is het niet een beetje moeilijker om ons uit te spreken als we bij naam worden aangesproken en uit de gegevens die we hebben verzameld weten dat kooihouderij, de aardbeving in Turkije of de oorlog in Oekraïne een zaak is die ons na aan het hart ligt?
Cursussen en trainingen met één klik op de knop
E-mailmarketing is ook essentieel voor degenen die ervoor hebben gekozen om uitsluitend online zaken te doen, door online cursussen, trainingen, taalscholen of zelfs yogalessen aan te bieden. Met slechts één klik kunt u uw e-maildatabase omzetten in echte klanten. Nogmaals, een goed geschreven en gepersonaliseerde e-mail is veel meer waard dan een willekeurige post op een sociaal netwerk.
Laten we eens kijken naar de belangrijkste voordelen van e-mailmarketing:
- Wekt interesse bij klanten – vooral als u een verkoopgericht bedrijf bent, hebben e-mails en andere vormen van gepersonaliseerde nieuwsbrieven (bijv. verjaardagskortingscodes, enz.) een grote kans om interesse te wekken bij potentiële klanten. Simpel gezegd, als ze vanuit een e-mail doorklikken naar uw site, is de kans groot dat ze die klik omzetten in inkomsten door een product te kopen.
- Ze worden eraan herinnerd – Door regelmatige, maar niet te frequente, e-mails naar de inbox van uw abonnees te sturen, herinnert u hen aan uw bedrijf. Ben je vergeten waar je de beste sokken of handgestikt ondergoed kunt kopen? Vertel het ze.
- Content heeft een grotere kans om gezien te worden – het nadeel van instant content op social media is dat het snel verdwijnt en/of wordt opgeslokt door andere, nog nieuwere content. E-mailmarketing daarentegen heeft een enorm voordeel: de ontvanger kan het op zijn gemak lezen, erop terugkomen, het als ongelezen markeren of zelfs archiveren (als het bijvoorbeeld de hierboven genoemde kortingscodes bevat).
- Het is relatief goedkoop en gemakkelijk up-to-date te houden – de e-mailtoepassingen van vandaag zijn zeer intuïtief en relatief goedkoop. Sommige bieden zelfs beperkte diensten gratis aan, of u kunt ze een maand uitproberen voordat u besluit een licentie te kopen. Terwijl u de gegevens verzamelt die u met uw ontvangers wilt delen, kunt u de informatie in het programma doorlopend opslaan. U kunt de e-mail vervolgens in de definitieve vorm bewerken en naar duizenden e-mailinboxen sturen.