3 min. lezen

Het retailspel is aan het veranderen: het draait nu allemaal om data

Dus, hier is de deal - winkelen gaat niet alleen meer over het overhandigen van contant geld. Tegenwoordig willen winkels ook uw persoonlijke gegevens. Neem bijvoorbeeld enkele van de modewinkels in de hoofdstraat die bij de kassa om telefoonnummers zijn gaan vragen. Ze zeggen dat het voor het sms'en van bonnetjes is, wat handig klinkt of misschien een beetje te veel?

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Het retailspel is aan het veranderen: het draait nu allemaal om data
Bron: Depositphotos

Supermarkten gaan ook all-in op deze datagrab. Die klantenkaarten? Morgan Stanley schat dat 92% van de Britten er nu minstens één heeft. Gek, is het niet? In feite zijn de drie meest betrokken loyaliteitsmarkten:

  • Polen
  • Groot-Brittannië
  • Frankrijk

De Autoriteit voor Mededinging en Markten snuffelt er rond, maar retailers zijn er dol op. Waarom? Omdat uw gegevens voor hen veel geld waard zijn.

Loyaliteitsprogramma’s: meer dan alleen punten

Neem Tesco en Sainsbury’s. Hun loyaliteitsprogramma’s zijn enorm in vergelijking met plaatsen als M&S of Morrisons. En ze zijn de laatste tijd nog groter geworden. Sainsbury’s Nectar sprong in ongeveer een jaar van 67% naar meer dan 80% van het winkelend publiek. De Clubcard van Tesco? Dezelfde deal – een stijging van 70% naar 82%.

Natuurlijk zijn deze schema’s bedoeld om ervoor te zorgen dat je terug blijft komen. Maar de echte goudmijn zijn al die sappige gegevens die ze verzamelen. Sainsbury’s heeft zelfs een hele divisie opgericht met de naam Nectar360 om de cijfers te kraken en reclame naar leveranciers te geselen. Ze denken dat het hen de komende jaren £ 100 miljoen extra zal opleveren.

Tesco is een beetje terughoudend over hoeveel ze verdienen met hun data-arm. Maar ze nemen het duidelijk serieus. Ze hebben zelfs een aantal grote foto’s van Amazon en Pinterest gepikt om te helpen.

Source: Depositphotos

Branding in het datatijdperk

Hier is het ding – dit gaat niet alleen over snel geld verdienen. Het verandert de manier waarop bedrijven hun merken opbouwen. Al die gegevens helpen hen om je beter te leren kennen, zodat ze ervaringen kunnen creëren die echt klikken. Het is niet meer alleen het geselen van boodschappen; Het gaat erom dat je je helemaal warm en donzig voelt over het merk.

En het zijn niet alleen de grote supermarkten die er mee bezig zijn. Zelfs modemerken doen er alles aan. Ze gebruiken loyaliteitsprogramma’s en gegevens om je het gevoel te geven dat je deel uitmaakt van de club. Het is echt slim spul.

De toekomst ziet er uit… Digitaal

Dus, wat is de volgende stap? Nou, de experts denken dat we meer schermen in winkels zullen zien verschijnen. Misschien zelfs wel op je trolley! En prijzen die veranderen afhankelijk van wie je bent.

Volgens een onderzoek van McKinsey zijn retailmedia uiterst winstgevend, met operationele marges die binnen drie jaar na de lancering 65-70% bedragen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens
3 min. lezen

58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens

Retailers merken dat klanten weliswaar dol zijn op kortingen, maar dat ze zich ook zorgen maken over hun privacy bij het delen van persoonlijke informatie. Volgens een recent onderzoek van Daemon, een adviesbureau voor digitale transformatie, blijven promotionele aanbiedingen en e-mail voor kortingen een sterke aantrekkingskracht uitoefenen op generaties; Millennials leiden met 67%, gevolgd door […]

Artikel lezen
Wat is meeslepend winkelen?
4 min. lezen

Wat is meeslepend winkelen?

Immersive shopping is een retailstrategie die digitale innovatie combineert met de boeiende, tactiele aspecten van traditionele retail. Het combineert de digitale en fysieke werelden om gedenkwaardige en boeiende ervaringen te creëren door het gebruik van geavanceerde technologieën zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en live shopping.

Artikel lezen
10 e-commercetrends die een revolutie teweegbrengen in de Europese markten in 2025
4 min. lezen

10 e-commercetrends die een revolutie teweegbrengen in de Europese markten in 2025

Verwacht wordt dat een aantal belangrijke trends de Europese e-commercemarkt in 2025 zullen beïnvloeden. Van AI-gestuurde automatisering tot duurzame praktijken, deze ontwikkelingen beloven een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop consumenten winkelen en hoe bedrijven werken. Met een wijdverbreide acceptatie van AI en snelgroeiende AR/VR-markten, naast een sterke drang naar duurzaamheid waarbij 68% […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+