Definitie van AI Virtual Influencers
Virtuele influencers op basis van kunstmatige intelligentie (AI) zijn digitale personages die zijn geproduceerd met computergegenereerde beelden (CGI), deepfake-technologie en driedimensionale modellering. Ze kunnen hun volgers op de hoogte houden en met hen in contact komen op sociale media. Een van de meest populaire virtuele AI-beïnvloeders is Lil Miquela (@lilmiquela). of eerste AI-supermodel Shudu (@shudu.gram). Lil Miquela is opgericht door een start-up die gespecialiseerd is in robotica, kunstmatige intelligentie en de toepassing ervan op mediabedrijven.
De opkomst van virtuele AI-influencers
De Influencer Marketing Factory schat dat 58% van de Amerikaanse klanten van 18 jaar en ouder minstens één virtuele AI-influencer volgt op sociale media. Deze virtuele influencers worden onder andere gevolgd op Facebook, Instagram, TikTok en YouTube. Het creëren van nieuwe AI Influencers is eenvoudiger geworden dankzij nieuwe AI-technologie. Ze kunnen nu in een paar eenvoudige stappen worden gemaakt.
Hier is een lijst van enkele AI-influencers op Instagram
- Lil Miquela – @lilmiquela
- Imma – @imma.gram
- Qai Qai – @realqaiqai
- Shudu Gram – @shudu.gram
- Bermuda is Bae – @bermudaisbae
- Rozy Gram – @rozy.gram
- Milla Sofia – @millasofiafin
- Giorgina Aleman – @gioaleman
- Lu do Magalu – @magazineluiza
Voor- en nadelen van het gebruik van virtuele influencers:
Pluspunten:
- AI virtuele influencers bieden een consistente merkvertegenwoordiging, waardoor zorgen over controverses uit het verleden of negatief nieuws worden weggenomen
- Merken kunnen onderhandelen over samenwerkingen zonder zich zorgen te hoeven maken over tegenstrijdige schema’s, aangezien virtuele influencers geen fysieke beperkingen hebben
- AI virtuele influencers zijn populair bij Generatie Z en Millennials. Dit maakt ze een aantrekkelijke optie voor merken die deze demografische groepen willen bereiken
- Campagnes kunnen unieker en gedenkwaardiger zijn
- AI virtuele influencers kunnen effectievere campagnes produceren
Minnen:
- Een gebrek aan authenticiteit dat het vertrouwen van de klant kan verminderen
- Ze kunnen onrealistische levensstijlnormen uitbeelden
- AI-influencers kunnen niet fysiek communiceren met het product
- Merken kunnen potentiële controverse riskeren
- Hardware en software zijn erg duur bij het bouwen van een AI virtuele influencer
- Het bouwen van een AI virtuele influencer heeft een lang voorbereidend traject nodig
Hoe haal je het meeste uit de voordelen van echte mensen als influencers?
- Stimuleer interactie: Menselijke beïnvloeders die onderwerpen identificeren die van belang zijn voor hun publiek, kunnen interactie stimuleren
- Maak gebruik van unieke ervaringen: Menselijke influencers kunnen gebruik maken van hun eigen ervaringen, inclusief het testen van echte producten
- Ga naar live-evenementen: Om hun creativiteit een boost te geven, moeten menselijke influencers deelnemen aan live-evenementen
De vooruitzichten van kunstmatige intelligentie
Entertainment, bankieren en gezondheidszorg zijn slechts enkele van de sectoren waarvan wordt voorspeld dat ze volledig zullen worden getransformeerd door de integratie van AI-technologie. Van het hosten van livestreams tot het aanbieden van bedrijven, virtuele influencers met kunstmatige intelligentie hebben verschillende toepassingen.
Er zijn voor- en nadelen aan het werken met virtuele AI-influencers waarmee merken rekening moeten houden naarmate de influencer-marketingscene evolueert. Door gebruik te maken van de gratis advies- en projectevaluatiediensten voor influencers die op sommige platforms beschikbaar zijn, kunnen merken ervoor kiezen om samen te werken met de deskundige digitale bureaus.