2 min. lezen

4 van de 5 influencers overtreden regels op commerciële inhoud

Nu de Digital Services Act (DSA) van kracht is, heeft de Europese Commissie een rapport gepubliceerd over oneerlijk influencergedrag.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
4 van de 5 influencers overtreden regels op commerciële inhoud
Bron: Depositphotos

De monitoring had betrekking op 576 influencers uit 22 EU-lidstaten, waaronder Luxemburg, Noorwegen en IJsland. Daaruit bleek dat tot 97% van hen commerciële inhoud plaatste, maar slechts 20% zei dat het reclame was. Uit het rapport van de Europese Commissie bleek ook dat tot 62% van de influencers zich niet aan de regels hield.

Influencers gebruikten andere bewoordingen zoals “samenwerking” (16%), “partnerschap” (15%) of een algemeen bedankje aan het partnermerk (11%) in plaats van het juiste label “betaalde samenwerking”.

De berichten hadden vooral te maken met mode, lifestyle, beauty, eten, reizen en fitness. Uit het onderzoek bleek dat 119 influencers zelfs ongezonde of gevaarlijke activiteiten promootten, zoals junkfood, alcoholische dranken, medische of cosmetische ingrepen, gokken of financiële diensten zoals cryptocurrency-handel.

Op 17 februari 2024 treedt de Digital Services Act in werking, die een grotere betrouwbaarheid en veiligheid van het internet vereist. Op grond van de DSA moeten influencers aangeven of hun inhoud commerciële boodschappen bevat en traceerbaarheidsinformatie verstrekken.

Het doel van de monitoring was om na te gaan of influencers voldoen aan de EU-consumentenwetgeving. Er werd gekeken naar berichten op Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat en Twitch. 82 influencers hadden meer dan 1 miljoen volgers, 301 hadden meer dan 100.000 en 73 hadden tussen de 5.000 en 100.000 volgers.

Van de 576 profielen zijn er 358 geselecteerd voor verder onderzoek. De nationale autoriteiten zullen contact met hen opnemen om hen te vragen zich aan de regels te houden. Zij kunnen zelfs verdere handhavingsmaatregelen nemen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat
3 min. lezen

Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat

Nieuwe gegevens tonen een enorme kloof in de Europese modedetailhandel. De omzet van Shein groeide met 31,6% op jaarbasis en bereikte alleen al in december 48%. Ondertussen bleven gevestigde merken als H&M vlak en crashte ASOS met 16,2%. De cijfers laten zien welke merken de strijd om Europese klanten aan het winnen zijn.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
EU richt zich op goedkope online-import: nieuwe regels gelden voor 12 miljoen dagpakketten
3 min. lezen

EU richt zich op goedkope online-import: nieuwe regels gelden voor 12 miljoen dagpakketten

Elke dag stromen 12 miljoen kleine pakketjes Europa binnen vanuit online winkels van buiten de EU. De meeste worden opzettelijk ondergewaardeerd om belastingen te ontwijken, en veel bevatten onveilige producten. Nu wil het Europees Parlement het spel veranderen met nieuwe regels die de manier waarop we online winkelen kunnen veranderen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Dag E-commerce? 70% zal tegen 2030 op TikTok winkelen
3 min. lezen

Dag E-commerce? 70% zal tegen 2030 op TikTok winkelen

De cijfers zijn onthutsend. Uit een nieuw onderzoek onder 24.000 shoppers wereldwijd blijkt dat 70% verwacht tegen 2030 het grootste deel van hun boodschappen op sociale media te doen. Dat betekent dat de e-commercesites in Amazon-stijl die tegenwoordig domineren, binnen vijf jaar relikwieën kunnen worden. De revolutie van social shopping komt er niet – hij […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU