2 min. lezen

4 van de 5 influencers overtreden regels op commerciële inhoud

Nu de Digital Services Act (DSA) van kracht is, heeft de Europese Commissie een rapport gepubliceerd over oneerlijk influencergedrag.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
4 van de 5 influencers overtreden regels op commerciële inhoud
Bron: Depositphotos

De monitoring had betrekking op 576 influencers uit 22 EU-lidstaten, waaronder Luxemburg, Noorwegen en IJsland. Daaruit bleek dat tot 97% van hen commerciële inhoud plaatste, maar slechts 20% zei dat het reclame was. Uit het rapport van de Europese Commissie bleek ook dat tot 62% van de influencers zich niet aan de regels hield.

Influencers gebruikten andere bewoordingen zoals “samenwerking” (16%), “partnerschap” (15%) of een algemeen bedankje aan het partnermerk (11%) in plaats van het juiste label “betaalde samenwerking”.

De berichten hadden vooral te maken met mode, lifestyle, beauty, eten, reizen en fitness. Uit het onderzoek bleek dat 119 influencers zelfs ongezonde of gevaarlijke activiteiten promootten, zoals junkfood, alcoholische dranken, medische of cosmetische ingrepen, gokken of financiële diensten zoals cryptocurrency-handel.

Op 17 februari 2024 treedt de Digital Services Act in werking, die een grotere betrouwbaarheid en veiligheid van het internet vereist. Op grond van de DSA moeten influencers aangeven of hun inhoud commerciële boodschappen bevat en traceerbaarheidsinformatie verstrekken.

Het doel van de monitoring was om na te gaan of influencers voldoen aan de EU-consumentenwetgeving. Er werd gekeken naar berichten op Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat en Twitch. 82 influencers hadden meer dan 1 miljoen volgers, 301 hadden meer dan 100.000 en 73 hadden tussen de 5.000 en 100.000 volgers.

Van de 576 profielen zijn er 358 geselecteerd voor verder onderzoek. De nationale autoriteiten zullen contact met hen opnemen om hen te vragen zich aan de regels te houden. Zij kunnen zelfs verdere handhavingsmaatregelen nemen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen
3 min. lezen

Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen

Meta introduceert nieuwe tools en verbeteringen in zijn advertentietools die gericht zijn op het ondersteunen van retail- en e-commercebedrijven. Het bedrijf blijft investeren in AI-modellen en breidt de opties voor adverteerders uit om de verkoopresultaten zowel online als in fysieke winkels te maximaliseren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+