2 min. lezen

Trends op sociale media voor tieners: Instagram leidt tot gebruik, TikTok is populair

Trends op sociale media voor tieners laten een verschuiving in voorkeuren zien, zo blijkt uit de meest recente studie van Piper Sandler. Hoewel TikTok nu populairder is bij tieners dan Instagram op het gebied van entertainment, leidt Instagram nog steeds in het totale gebruik en krijgt het 7%-punten meer gebruikers dan in de laatste peiling.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Trends op sociale media voor tieners: Instagram leidt tot gebruik, TikTok is populair
Bron: Depositphotos

De jaarlijkse studie, die meer dan 13.000 tieners in de VS ondervroeg, toont aan dat de sociale media en het kijken naar video’s van tieners aan het veranderen zijn. TikTok is de meest populaire app voor de lol, maar Instagram is nog steeds het populairste sociale netwerk rondom.

Als het gaat om het bekijken van video’s, verslaat Netflix YouTube net als de dagelijkse favoriet. De splitsing van het gebruik van sociale media laat zien dat:

  • Instagram is het populairst
  • gevolgd door TikTok (+5%)
  • Snapchat (-3%) – heeft wat terrein verloren in deze meest recente peiling

Er zijn ook veranderingen in waar tieners in geïnteresseerd zijn op andere sites.

  • Pinterest is enorm populair geworden (+6%)
  • Facebook heeft een kleine comeback gemaakt (+2%)
  • aan de andere kant gebruiken tieners de app X, die vroeger Twitter heette, minder (-2%)

De aanhoudende populariteit van Instagram kan voortkomen uit de gevestigde sociale netwerken en grafieken van gebruikers in de app. Meta’s verschuiving naar AI-voorgestelde inhoud heeft de gebruikerstijd op het platform vergroot, ondanks gemengde reacties op deze verandering. Dit komt overeen met het laatste rapport van Meta dat 40 miljoen jonge volwassenen in de VS en Canada de Facebook-app elke dag gebruiken, het hoogste aantal in meer dan drie jaar.

Om strategische planningsredenen ondersteunen deze inzichten vooral de manieren waarop we ons al richten op jongere gebruikers. Maar meer mensen zijn geïnteresseerd in Pinterest en de AI-aangedreven advertenties van Facebook worden beter, wat nieuwe manieren zou kunnen betekenen om in contact te komen met jongere mensen.

Zelfs met deze veranderingen zijn Instagram en TikTok nog steeds de meest populaire apps in deze leeftijdsgroep.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Dag E-commerce? 70% zal tegen 2030 op TikTok winkelen
3 min. lezen

Dag E-commerce? 70% zal tegen 2030 op TikTok winkelen

De cijfers zijn onthutsend. Uit een nieuw onderzoek onder 24.000 shoppers wereldwijd blijkt dat 70% verwacht tegen 2030 het grootste deel van hun boodschappen op sociale media te doen. Dat betekent dat de e-commercesites in Amazon-stijl die tegenwoordig domineren, binnen vijf jaar relikwieën kunnen worden. De revolutie van social shopping komt er niet – hij […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Instagram-berichten worden nu weergegeven in de zoekresultaten van Google
3 min. lezen

Instagram-berichten worden nu weergegeven in de zoekresultaten van Google

Vanaf vandaag, 10 juli 2025, is er iets belangrijks gebeurd voor e-commercebedrijven die Instagram gebruiken. Uw productberichten, inhoud achter de schermen en getuigenissen van klanten kunnen nu worden weergegeven wanneer mensen op Google zoeken, zelfs als ze u niet volgen of Instagram helemaal niet gebruiken.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU