3 min. lezen

Taboedoorbrekende advertenties stimuleren merkgroei en aandacht van de consument

Uit een recent rapport van Effie UK en Ipsos blijkt dat reclamecampagnes die taboes doorbreken de aandacht aanzienlijk kunnen vergroten en merkgroei op lange termijn kunnen bevorderen.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Taboedoorbrekende advertenties stimuleren merkgroei en aandacht van de consument
Bron: Depositphotos

Het trekken van de aandacht van de consument bij veel concurrenten is niet alleen in e-commerce een uitdaging. Het rapport “Breaking Taboos: How breaking convention pays out” maakt gebruik van gegevens uit de creatieve testdatabase van Ipsos om de effectiviteit te illustreren van emotioneel geladen advertenties die grenzen verleggen.

Uit de analyse blijkt dat advertenties die ervoor kiezen om buiten de gebaande paden te gaan en onconventionele thema’s te brengen, de aandacht met wel 21% kunnen verhogen.

Het maken van emotioneel geladen advertenties kan effectievere bedrijfsresultaten opleveren voor merken. Positieve advertenties die deze elementen bevatten, hebben ongeveer 40% meer kans om merkgroei op de lange termijn te ondersteunen en de prijsgevoeligheid van het merk te verminderen.

Dit betekent dat een gedurfde aanpak in reclame die conventies doorbreekt, niet alleen onmiddellijk de aandacht trekt, maar ook de klantloyaliteit en merkkracht op de lange termijn bevordert.

Ondanks deze duidelijke voordelen aarzelen sommige merken nog steeds om hun advertenties uit de comfortzone te laten stappen. Natuurlijk heeft elke munt twee kanten. Als je emoties probeert op te roepen, moet je erop rekenen dat ze niet altijd alleen maar positief zijn.

Source: Depositphotos

Uit gegevens van Ipsos blijkt dat de bezorgdheid over negatieve reacties op het ondersteunen van vrouwenrechten met 107% is toegenomen. Deze angst is begrijpelijk in een tijd waarin merken het risico lopen als ongevoelig te worden gezien of te worden geconfronteerd met een zogenaamde Cancel Culture.

Voor e-commercemerken benadrukken deze bevindingen de potentiële voordelen van het gedurfd verleggen van grenzen in reclame. Door emotioneel resonerende en onconventionele advertenties te maken, kunnen e-commercebedrijven de aandacht van de consument trekken, loyaliteit op de lange termijn bevorderen en uiteindelijk meer commercieel succes behalen.

Ipsos monitorde 36 reclamecampagnes en hield bij hoe erover werd gesproken. Uit de inzichten kwamen vier gebieden naar voren die succes en positieve perceptie vergroten:

  1. Culturele impact: Ipsos raadt aan om advertenties te maken die de echte wereld weerspiegelen. Het hecht meer waarde aan de behoefte om iets te zeggen, niet om iets te verkopen.
  2. Gedurfde creativiteit: Als je controverse brengt, probeer het dan een beetje op te fleuren. Door het grote publiek te verrassen met onconventionele visuals, uitvoering of teksten, kunt u van hen klanten maken.
  3. Positieve gevoelens: De controverse van de campagne is een aanval op de zintuigen. Probeer de uiteindelijke indruk positief te maken.
  4. Creëer controverse: Onthoud dat je niet iedereen het naar de zin hoeft te maken. Dat is het risico van controverse, en opmerkingen van tegenstanders bevestigen dat je echt een snaar hebt geraakt.
Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Beste digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven in 2025
21 min. lezen

Beste digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven in 2025

Ervaring met tal van e-shops laat zien hoe technologie en relaties groei stimuleren. Voor 2025 zijn bewezen strategieën onder meer SEO, AI, contentmarketing, PPC en gemeenschapsopbouw – de meeste vereisen alleen tijd en moeite, geen grote budgetten. Nu AI essentieel is om concurrerend te blijven, laten we eens kijken naar de meest effectieve benaderingen van […]

Jan Janouškovec Jan Janouškovec
CEO, Selltoro
Artikel lezen
58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens
3 min. lezen

58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens

Retailers merken dat klanten weliswaar dol zijn op kortingen, maar dat ze zich ook zorgen maken over hun privacy bij het delen van persoonlijke informatie. Volgens een recent onderzoek van Daemon, een adviesbureau voor digitale transformatie, blijven promotionele aanbiedingen en e-mail voor kortingen een sterke aantrekkingskracht uitoefenen op generaties; Millennials leiden met 67%, gevolgd door […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+