De interne markt, die 99,8% van de ondernemingen omvat, is goed voor 42% van het Franse bbp en biedt werk aan 52% van de werknemers in de particuliere sector. 69% van de ondervraagde kmo’s noemde echter verschillende regelgeving tussen de EU-landen als een belemmering voor hun expansie.
85% van de respondenten is van mening dat het gebruik van digitale technologieën hun verkoop in deze sector kan verhogen. Door het beleid van de EU-landen op elkaar af te stemmen en te vereenvoudigen, kan het ware potentieel van de interne markt worden benut, wat kan leiden tot een jaarlijkse stijging van het Franse bbp per hoofd van de bevolking met 0,6% en het creëren van 160.000 nieuwe banen.
Digitalisering ondersteunt de ontwikkeling van kmo’s en vergroot de exportcapaciteiten, maar Franse kmo’s lopen achter op hun EU-tegenhangers wat betreft de adoptie van e-commerce. Het rapport doet verschillende aanbevelingen om de betrokkenheid van het MKB bij de interne markt te vergroten, waaronder het prioriteren van EU-integratie, het creëren van een enkel btw-nummer en het omarmen van digitale etikettering als een levensvatbare vervanging voor echte etikettering.