3 min. lezen

Consumentenvoorkeuren in het tijdperk van aanbiedingen op maat

Stel je voor dat je je favoriete winkel binnenloopt en wordt begroet met een aanbod dat aanvoelt alsof het speciaal voor jou is gemaakt. Klinkt goed, toch? Nou, volgens recent onderzoek van PYMNTS is dat precies waar shoppers naar hunkeren, maar veel bedrijven missen het doel.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Consumentenvoorkeuren in het tijdperk van aanbiedingen op maat
Bron: Depositphotos

Deze studie werpt licht op een fascinerende trend: bijna de helft van de consumenten is bereid om over te stappen naar handelaren die relevantere deals kunnen aanbieden. En als je een millennial bent, is de kans nog groter dat je op zoek bent naar die perfecte gepersonaliseerde aanbiedingen.

Maar hier is de kicker – slechts 44% van de consumenten heeft het gevoel dat de aanbiedingen die ze krijgen echt een schot in de roos zijn. Het is alsof je sokken krijgt voor je verjaardag terwijl je hoopte op die glimmende nieuwe gadget. Bedrijven moeten hun spel opvoeren en hun klanten echt leren kennen als ze willen dat ze terugkomen.

Nu gaat het niet alleen om wat je aanbiedt, maar ook om hoe je het aanbiedt. Uit het onderzoek blijkt dat als het gemakkelijk is om die deal te sluiten, klanten eerder geneigd zijn een nieuwe handelaar een kans te geven. Bij jongere mensen draait alles om die digitale aanbiedingen – denk aan sms’jes, apps en zelfs die vervelende pop-ups.

Uit het onderzoek blijkt ook dat gezichtsherkenning en gepersonaliseerde aanbiedingen de coole kinderen in de buurt worden, waarbij een derde van de shoppers zegt dat ze cruciaal zijn voor hun winkelervaring. En als je in de millennial- of hoge inkomenscategorie zit, is de kans nog groter dat het allemaal om dat persoonlijke leven gaat.

Source: PYMNTS Intelligence

Maar hier wordt het lastig voor bedrijven. Het is niet genoeg om zomaar zomaar aanbiedingen te versturen. Het geheime sausje zit in de data. Bedrijven moeten slim worden in het analyseren van al die sappige consumenteninformatie om aanbiedingen te creëren die elke shopper echt aanspreken.

En hoewel iedereen van een goede korting houdt, blijkt uit onderzoek dat niet-geldelijke voordelen net zo verleidelijk kunnen zijn voor het opbouwen van loyaliteit. Denk aan exclusieve toegang tot nieuwe producten of gepersonaliseerde aanbevelingen. Het is alsof je deel uitmaakt van een geheime club, en wie houdt er niet van dat gevoel?

Verschillende slagen voor verschillende mensen. Uit het onderzoek bleek dat het bij consumenten met een laag inkomen allemaal draait om die geldbesparingen, met name gratis verzending. Ondertussen is de kans groter dat Gen Z en millennials enthousiast worden over niet-monetaire aanbiedingen, zoals de eerste aanbiedingen voor nieuwe producten.

Source: PYMNTS Intelligence

Personalisatie is de naam van het spel in de winkelwereld van vandaag. Maar het is niet altijd gemakkelijk om het voor elkaar te krijgen. Bedrijven moeten hun detectivehoed opzetten, in de gegevens duiken en echt begrijpen wat hun klanten drijft.

Dus de volgende keer dat je een aanbieding krijgt die aanvoelt alsof het speciaal voor jou is gemaakt, weet dan dat er heel veel wetenschap en strategie achter die perfecte gepersonaliseerde pitch zit. En voor bedrijven is de boodschap duidelijk: word persoonlijk of blijf achter!

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen
3 min. lezen

Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen

Meta introduceert nieuwe tools en verbeteringen in zijn advertentietools die gericht zijn op het ondersteunen van retail- en e-commercebedrijven. Het bedrijf blijft investeren in AI-modellen en breidt de opties voor adverteerders uit om de verkoopresultaten zowel online als in fysieke winkels te maximaliseren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+