3 min. lezen

Zalando’s strategie voor het e-commerce-ecosysteem zorgt voor versnelde groei voor 2025

Vorige week verscheen het topmanagement van Zalando voor de media en deelde ze hun optimisme over hun e-commerce ecosysteemstrategie voor het nieuwe jaar. Ondanks de heersende economische uitdagingen in sommige regio's van Europa, presteerde de moderetailer uitstekend in 2024 en voorspelde hij nog betere prestaties in 2025.

Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Zalando’s strategie voor het e-commerce-ecosysteem zorgt voor versnelde groei voor 2025
Bron: Depositphotos

“We hebben ons klantenbestand kunnen uitbreiden tot 51,8 miljoen actieve gebruikers“, zei Robert Gentz tijdens de aankondiging. Dit totaal ligt 4,5% hoger dan het jaar ervoor.

Financiële hoogtepunten 2024

Enkele van de financiële resultaten van 2024 zijn een GMV-groei van 4,5% tot € 15,3 miljard en een omzetgroei van 4,2% tot € 10,6 miljard. Bijzonder belangrijk was de aangepaste EBIT van € 511 miljoen, wat veel hoger is dan de € 350 miljoen van het voorgaande jaar. Door de stijging steeg de aangepaste EBIT-marge van 3,5% naar een gezondere 4,8%.

In 2025 verwacht Zalando een GMV en een omzetgroei tussen de 4% en 9%. Deze projecties zijn exclusief de acquisitie van ABOUT YOU.

Groeistrategie: focus op consumenten en bedrijven

Zalando schrijft zijn succes toe aan wat Gentz hun ‘ecosysteemstrategie’ noemt: parallelle ontwikkeling van consumentgericht en business-to-business.

Het bedrijf is van plan zijn Zalando Plus-loyaliteitsprogramma in 2025 uit te breiden naar de meeste markten, voortbouwend op zijn huidige aanwezigheid in zeven Europese landen:

  • Duitsland
  • Italië
  • Spanje
  • Frankrijk
  • Nederland
  • Zwitserland
  • Oostenrijk

Ondertussen blijft de modeselectie groeien met recente toevoegingen , waaronder Versace herenkleding, Marine Serre, On en Fjällräven. In februari werd Zalando de enige Europese retailer van Diane von Furstenberg.

Key figures - zalando

Source: corporate.zalando.com

Uitbreiding van levensstijl

Naast mode breidt Zalando zich uit naar lifestyle-categorieën. De Beauty-divisie zal uitbreiden naar Spanje en Finland, waardoor het beschikbaar wordt in 13 Europese markten. In 2025 zullen er nog 5 gebieden aan de Lounge by Zalando worden toegevoegd, voor een totaal van 22 markten.

Bedrijfsinfrastructuur en strategische groei

Het ZEOS-besturingssysteem van Zalando bedient nu 12 markten na uitbreiding naar Zwitserland, Polen en Spanje. Verkopers hebben toegang tot 10 verkoopkanalen, waaronder 9 marktplaatsen die 85% van het Europese marktplaatsvolume bestrijken.

ZEOS werd door de Britse retailer NEXT gekozen voor fulfilment op het vasteland van Europa, wat heeft geleid tot de uitbreiding naar 10 extra markten waar NEXT actief is.

Zalando heeft meer dan 90% van de aandelen van ABOUT YOU veiliggesteld, en de overname zal naar verwachting in de zomer van 2025 worden afgerond. Deze stap stelt het bedrijf in staat om een tweemerkenstrategie na te streven en ZEOS te combineren met de SCAYLE-technologie van ABOUT YOU.

Duurzaamheidsdoelstellingen

Duurzame praktijken verbeteren met een afname van 82% in de operationele uitstoot van broeikasgassen en een afname van 48% in de emissie-intensiteit van huismerkproducten sinds 2018. Enkele van de langetermijndoelstellingen zijn om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn in bedrijfsvoering en huismerken en tegen 2050 een volledig koolstofneutraal platform te zijn.

De resultaten van het eerste kwartaal van 2025 worden op 6 mei bekend gemaakt.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Vergelijkbare artikelen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen
3 min. lezen

Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen

Meta introduceert nieuwe tools en verbeteringen in zijn advertentietools die gericht zijn op het ondersteunen van retail- en e-commercebedrijven. Het bedrijf blijft investeren in AI-modellen en breidt de opties voor adverteerders uit om de verkoopresultaten zowel online als in fysieke winkels te maximaliseren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+