
“We hebben ons klantenbestand kunnen uitbreiden tot 51,8 miljoen actieve gebruikers“, zei Robert Gentz tijdens de aankondiging. Dit totaal ligt 4,5% hoger dan het jaar ervoor.
Financiële hoogtepunten 2024
Enkele van de financiële resultaten van 2024 zijn een GMV-groei van 4,5% tot € 15,3 miljard en een omzetgroei van 4,2% tot € 10,6 miljard. Bijzonder belangrijk was de aangepaste EBIT van € 511 miljoen, wat veel hoger is dan de € 350 miljoen van het voorgaande jaar. Door de stijging steeg de aangepaste EBIT-marge van 3,5% naar een gezondere 4,8%.
In 2025 verwacht Zalando een GMV en een omzetgroei tussen de 4% en 9%. Deze projecties zijn exclusief de acquisitie van ABOUT YOU.
Groeistrategie: focus op consumenten en bedrijven
Zalando schrijft zijn succes toe aan wat Gentz hun ‘ecosysteemstrategie’ noemt: parallelle ontwikkeling van consumentgericht en business-to-business.
Het bedrijf is van plan zijn Zalando Plus-loyaliteitsprogramma in 2025 uit te breiden naar de meeste markten, voortbouwend op zijn huidige aanwezigheid in zeven Europese landen:
- Duitsland
- Italië
- Spanje
- Frankrijk
- Nederland
- Zwitserland
- Oostenrijk
Ondertussen blijft de modeselectie groeien met recente toevoegingen , waaronder Versace herenkleding, Marine Serre, On en Fjällräven. In februari werd Zalando de enige Europese retailer van Diane von Furstenberg.

Source: corporate.zalando.com
Uitbreiding van levensstijl
Naast mode breidt Zalando zich uit naar lifestyle-categorieën. De Beauty-divisie zal uitbreiden naar Spanje en Finland, waardoor het beschikbaar wordt in 13 Europese markten. In 2025 zullen er nog 5 gebieden aan de Lounge by Zalando worden toegevoegd, voor een totaal van 22 markten.
Bedrijfsinfrastructuur en strategische groei
Het ZEOS-besturingssysteem van Zalando bedient nu 12 markten na uitbreiding naar Zwitserland, Polen en Spanje. Verkopers hebben toegang tot 10 verkoopkanalen, waaronder 9 marktplaatsen die 85% van het Europese marktplaatsvolume bestrijken.
ZEOS werd door de Britse retailer NEXT gekozen voor fulfilment op het vasteland van Europa, wat heeft geleid tot de uitbreiding naar 10 extra markten waar NEXT actief is.
Zalando heeft meer dan 90% van de aandelen van ABOUT YOU veiliggesteld, en de overname zal naar verwachting in de zomer van 2025 worden afgerond. Deze stap stelt het bedrijf in staat om een tweemerkenstrategie na te streven en ZEOS te combineren met de SCAYLE-technologie van ABOUT YOU.
Duurzaamheidsdoelstellingen
Duurzame praktijken verbeteren met een afname van 82% in de operationele uitstoot van broeikasgassen en een afname van 48% in de emissie-intensiteit van huismerkproducten sinds 2018. Enkele van de langetermijndoelstellingen zijn om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn in bedrijfsvoering en huismerken en tegen 2050 een volledig koolstofneutraal platform te zijn.
De resultaten van het eerste kwartaal van 2025 worden op 6 mei bekend gemaakt.