In vergelijking met de voorgaande periode boekte het Duitse bedrijf een aanzienlijke stijging van de aangepaste winst voor rente en belastingen van € 28,3 miljoen. Het bruto handelsvolume (GMV) steeg met 1,3% j-o-j tot € 3,3 miljard. Tegelijkertijd daalde de omzet echter van € 2,3 miljard in Q1 2023 naar € 2,2 miljard in Q1 2024. Zalando ziet zijn focus op zowel B2C als B2B als belangrijke pijlers van zijn succes.
Binnen B2C zal Zalando zich richten op het verbeteren van het lifestyle aanbod voor eindklanten. Het bedrijf heeft zijn productassortiment uitgebreid met adaptief schoeisel voor kinderen met een handicap. Daarnaast heeft het een AI-winkelassistent gelanceerd met mogelijkheden voor lichaamsmeting. De nieuwe tool is slechts beschikbaar in 6 markten.
In de B2B-sector gebruikt Zalando zijn ZEOS-besturingssysteem. Hierdoor kunnen merken gebruik maken van het uitgebreide logistieke netwerk van het bedrijf voor levering en retourzendingen, ongeacht of de producten zijn gekocht op Zalando, in de eigen e-store van de retailer of op een ander Europees platform. In het eerste kwartaal kwamen er vijf extra ZEOS multi-channel partners bij, wat het totaal aantal partners op 27 brengt. In het wholesalesegment van Zalando groeide de omzet met 13% tot € 215 miljoen.
“B2C-klanten tonen steeds meer interesse in ons hoogwaardige productassortiment, digitale tools, aanbiedingen en inspirerende content. B2B-klanten profiteren van ons unieke aanbod. Onze beide groeivectoren zijn sterk en dragen bij aan de resultaten, wat de kracht van onze plannen aantoont”, aldus Zalando’s CFO, Dr. Sandra Dembeck.
De volledige jaarresultaten van het bedrijf zijn te vinden in het officiële rapport.