2 min. lezen

Wat zijn Google Shopping-advertenties?

Google Shopping-advertenties (voorheen bekend als Product Listing Ads of PLA’s) zijn een visuele advertentie-indeling die producten rechtstreeks in de zoekresultaten van Google en op het Shopping-tabblad laat zien. Deze advertenties tonen productafbeeldingen, titels, prijzen, winkelnamen en speciale aanbiedingen, zodat consumenten belangrijke aankoopinformatie krijgen voordat ze erop klikken.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

Google Shopping-advertenties (voorheen bekend als Product Listing Ads of PLA’s) zijn een visuele advertentie-indeling die producten rechtstreeks in de zoekresultaten van Google en op het Shopping-tabblad laat zien. Deze advertenties tonen productafbeeldingen, titels, prijzen, winkelnamen en speciale aanbiedingen, zodat consumenten belangrijke aankoopinformatie krijgen voordat ze erop klikken.

Belangrijkste kenmerken:

  • Visueel formaat: Productafbeeldingen verschijnen prominent in de zoekresultaten
  • Op basis van productfeeds: mogelijk gemaakt door gestructureerde productgegevens uit het Google Merchant Center van een verkoper
  • Prijzen op basis van veilingen: adverteerders bieden op productzichtbaarheid in plaats van op zoekwoorden
  • Slimme campagne-opties: automatisch bieden en targeting via campagnes voor maximale prestaties
  • Comparison shopping: Stelt consumenten in staat om eenvoudig producten van verschillende retailers te vergelijken

Voordelen voor e-commercebedrijven:

  • Hoge koopintentie: richt zich op consumenten die actief op zoek zijn naar specifieke producten
  • Gekwalificeerd verkeer: vooraf gefilterde doelgroep die de prijs en het uiterlijk kan zien voordat er op wordt geklikt
  • Verbeterde ROI: levert vaak hogere conversieratio’s op dan advertenties met alleen tekst
  • Zichtbaarheid van het merk: Producten worden boven aan de zoekresultaten en op het tabblad Shopping weergegeven
  • Advertenties met informatie over de winkelvoorraad: optie om producten onder de aandacht te brengen die beschikbaar zijn in fysieke winkels in de buurt

Implementatie-eisen:

Als verkopers Google Shopping-advertenties willen weergeven, moeten ze het volgende doen:

  1. Een Google Merchant Center-account instellen
  2. Upload en onderhoud een productfeed die voldoet aan de specificaties van Google
  3. Koppel het Merchant Center aan een Google Ads-account
  4. Shopping-campagnes of Performance Max-campagnes maken

Google Shopping-advertenties zijn met name effectief voor e-commercebedrijven met sterke productvisuals, concurrerende prijzen en een brede voorraad producten met unieke ID’s (zoals GTIN’s, MPN’s of merknamen).

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Italië dringt er bij de EU op aan om twee jaar eerder pakketten met een lage waarde te belasten
2 min. lezen

Italië dringt er bij de EU op aan om twee jaar eerder pakketten met een lage waarde te belasten

De Italiaanse minister van Economie Giancarlo Giorgetti vraagt de Europese Unie om een heffing op pakketten met een lage waarde te vervroegen van 2028 naar 2026, meldde Reuters. Volgens Giorgetti heeft de EU “sterke en snelle” regels nodig tegen goedkope en niet-gereguleerde producten van buiten de EU.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Black Friday 2024: wat de cijfers onthullen over e-commerce in Griekenland
4 min. lezen

Black Friday 2024: wat de cijfers onthullen over e-commerce in Griekenland

Black Friday blijft een van de belangrijkste benchmarks voor de retail- en e-commercesector. In Griekenland is het geëvolueerd van een noviteit naar een gerenommeerd winkelevenement, dat de verwachtingen van de consument vormgeeft en de operationele gereedheid van online winkels elk jaar in november test. De gegevens van 2024 laten niet alleen zien hoe Griekse consumenten […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz