2 min. lezen

Wat zijn Google Shopping-advertenties?

Google Shopping-advertenties (voorheen bekend als Product Listing Ads of PLA’s) zijn een visuele advertentie-indeling die producten rechtstreeks in de zoekresultaten van Google en op het Shopping-tabblad laat zien. Deze advertenties tonen productafbeeldingen, titels, prijzen, winkelnamen en speciale aanbiedingen, zodat consumenten belangrijke aankoopinformatie krijgen voordat ze erop klikken.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

Google Shopping-advertenties (voorheen bekend als Product Listing Ads of PLA’s) zijn een visuele advertentie-indeling die producten rechtstreeks in de zoekresultaten van Google en op het Shopping-tabblad laat zien. Deze advertenties tonen productafbeeldingen, titels, prijzen, winkelnamen en speciale aanbiedingen, zodat consumenten belangrijke aankoopinformatie krijgen voordat ze erop klikken.

Belangrijkste kenmerken:

  • Visueel formaat: Productafbeeldingen verschijnen prominent in de zoekresultaten
  • Op basis van productfeeds: mogelijk gemaakt door gestructureerde productgegevens uit het Google Merchant Center van een verkoper
  • Prijzen op basis van veilingen: adverteerders bieden op productzichtbaarheid in plaats van op zoekwoorden
  • Slimme campagne-opties: automatisch bieden en targeting via campagnes voor maximale prestaties
  • Comparison shopping: Stelt consumenten in staat om eenvoudig producten van verschillende retailers te vergelijken

Voordelen voor e-commercebedrijven:

  • Hoge koopintentie: richt zich op consumenten die actief op zoek zijn naar specifieke producten
  • Gekwalificeerd verkeer: vooraf gefilterde doelgroep die de prijs en het uiterlijk kan zien voordat er op wordt geklikt
  • Verbeterde ROI: levert vaak hogere conversieratio’s op dan advertenties met alleen tekst
  • Zichtbaarheid van het merk: Producten worden boven aan de zoekresultaten en op het tabblad Shopping weergegeven
  • Advertenties met informatie over de winkelvoorraad: optie om producten onder de aandacht te brengen die beschikbaar zijn in fysieke winkels in de buurt

Implementatie-eisen:

Als verkopers Google Shopping-advertenties willen weergeven, moeten ze het volgende doen:

  1. Een Google Merchant Center-account instellen
  2. Upload en onderhoud een productfeed die voldoet aan de specificaties van Google
  3. Koppel het Merchant Center aan een Google Ads-account
  4. Shopping-campagnes of Performance Max-campagnes maken

Google Shopping-advertenties zijn met name effectief voor e-commercebedrijven met sterke productvisuals, concurrerende prijzen en een brede voorraad producten met unieke ID’s (zoals GTIN’s, MPN’s of merknamen).

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
De rol van zoekwoordenonderzoek in PPC
16 min. lezen

De rol van zoekwoordenonderzoek in PPC

In de huidige competitieve omgeving van digitale marketing is het onderzoeken van PPC-zoekwoorden een cruciaal aspect van het uitvoeren van effectieve Google Ads-campagnes. Door een uitgebreide analyse van zoekwoorden uit te voeren, kunnen de meest impactvolle zoektermen worden geïdentificeerd en worden biedtactieken verfijnd om het rendement op investering (ROI) te verbeteren. In dit artikel zullen […]

Jakub Laurenčík Jakub Laurenčík
Online Marketing Specialist, SEOLINE
Artikel lezen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Kosteneffectieve logistieke oplossingen voor e-commerce startups
10 min. lezen

Kosteneffectieve logistieke oplossingen voor e-commerce startups

Logistieke oplossingen voor startups staan voor grote uitdagingen vanwege beperkte middelen en hoge verwachtingen voor tijdige levering. Als het op logistiek aankomt, worden startups in de e-commerce-industrie momenteel geconfronteerd met veel moeilijkheden met betrekking tot de logistiek van hun bedrijf. Dit komt omdat consumenten steeds meer verwachtingen stellen, niet alleen van de productkwaliteit, maar ook […]

Stefani Raykova Stefani Raykova
Chief Marketing Officer, euShipments.com
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+