1 min. lezen

Wat is zoekintentie?

Zoekintentie, ook wel gebruikersintentie genoemd, verwijst naar het primaire doel of doel achter de zoekopdracht van een gebruiker. Het weerspiegelt wat de gebruiker hoopt te bereiken, zoals het vinden van informatie, navigeren naar een specifieke website, het vergelijken van producten of het voltooien van een aankoop.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

Zoekintentie, ook wel gebruikersintentie genoemd, verwijst naar het primaire doel of doel achter de zoekopdracht van een gebruiker. Het weerspiegelt wat de gebruiker hoopt te bereiken, zoals het vinden van informatie, navigeren naar een specifieke website, het vergelijken van producten of het voltooien van een aankoop.

Soorten zoekintentie

  1. Informatieve intentie: Gebruikers zoeken kennis of antwoorden op specifieke vragen (bijv. ‘hoe brood te bakken’).
  2. Navigatie-intentie: Gebruikers streven ernaar een specifieke website of pagina te vinden (bijv. “Facebook-login”).
  3. Commerciële intentie: Gebruikers vergelijken opties voordat ze een beslissing nemen (bijv. “beste smartphones onder de € 500”).
  4. Transactionele intentie: Gebruikers zijn klaar om actie te ondernemen en doen vaak een aankoop (bijv. “online hardloopschoenen kopen”).

Waarom is zoekintentie belangrijk?

Het begrijpen en afstemmen van inhoud op de zoekintentie zorgt voor relevantie, verbetert de gebruikerstevredenheid en verbetert de SEO-prestaties. Google geeft prioriteit aan inhoud die overeenkomt met de intentie van de gebruiker, waardoor het van cruciaal belang is voor de positie in de zoekresultaten.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Praktische deelnemersgids voor Balkan Ecommerce Summit volgende week
3 min. lezen

Praktische deelnemersgids voor Balkan Ecommerce Summit volgende week

De langverwachte Balkan Ecommerce Summit 2025 is slechts enkele dagen verwijderd en zal Sofia op 29-30 april 2025 in Arena Sofia transformeren in het e-commercecentrum van de Balkanregio. Naarmate het evenement nadert, biedt deze Deelnemersgids voor Balkan Ecommerce Summit alles wat u moet weten om het meeste uit deze vooraanstaande digitale handelsbijeenkomst te halen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Instagram lanceert bewerkingen: wat biedt deze nieuwe videobewerkingstool?
3 min. lezen

Instagram lanceert bewerkingen: wat biedt deze nieuwe videobewerkingstool?

Instagram heeft officieel Edits onthuld – zijn eigen videobewerkingstoepassing. Het zal vooral worden gewaardeerd door makers van inhoud en kleine merken die hun videoproductie willen opschalen. Dit is een directe reactie op de populaire CapCut-tool, die onder ByteDance valt. Hoe verschillen deze toepassingen en welk potentieel hebben ze voor e-commerce?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Strategische marketingplanning: de 6 stappen naar zakelijk succes
13 min. lezen

Strategische marketingplanning: de 6 stappen naar zakelijk succes

Uit marketingonderzoek blijkt dat ongeveer 50-60% van de marketeers hun marketingstrategie formeel documenteert. Bedrijven onderschatten vaak marketingplanning, ook al is bewezen dat het hun kansen op succes (met meer dan 300%!) en ROI (met 60%!) verhoogt in vergelijking met bedrijven die niet plannen.  In dit artikel zullen we kijken naar de basisprincipes van planning in […]

Martin Murza Martin Murza
CEO, Murza
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+