1 min. lezen

Wat is zero-party data?

Zero-Party Data is informatie die klanten opzettelijk en proactief delen met een bedrijf. In tegenstelling tot first-party data (waargenomen op basis van klantgedrag) of third-party data (verkregen uit externe bronnen), worden zero-party data expliciet door consumenten verstrekt via directe interacties zoals voorkeurscentra, quizzen, enquêtes, profielupdates en aankoopintenties.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

Zero-Party Data is informatie die klanten opzettelijk en proactief delen met een bedrijf. In tegenstelling tot first-party data (waargenomen op basis van klantgedrag) of third-party data (verkregen uit externe bronnen), worden zero-party data expliciet door consumenten verstrekt via directe interacties zoals voorkeurscentra, quizzen, enquêtes, profielupdates en aankoopintenties.

Belangrijkste kenmerken:

  • Vrijwillig gedeeld: Klanten kiezen er actief voor om deze informatie te verstrekken
  • Hoge nauwkeurigheid: Gegevens komen rechtstreeks van de bron (klant)
  • Contextueel: Omvat vaak voorkeuren, intenties en persoonlijke context
  • Op basis van toestemming: Verzameld met volledige transparantie en toestemming

Voordelen:

  • Sterkere personalisatie zonder zorgen over privacy
  • Gegevens van hogere kwaliteit voor het afstemmen van aanbevelingen
  • Verbeterd klantvertrouwen door transparante gegevensverzameling
  • Verminderde afhankelijkheid van cookies en tracking van derden
  • Beter vermogen om te anticiperen op de behoeften van de klant

E-commercemerken verzamelen zero-party gegevens via interactieve quizzen, stijlprofielen, verlanglijstjes, productfeedbackformulieren en voorkeurscentra waarmee klanten hun winkelervaring kunnen beheren.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
83% van de shoppers ontdekt nieuwe merken op TikTok Shop
4 min. lezen

83% van de shoppers ontdekt nieuwe merken op TikTok Shop

8 miljoen uur aan live shopping streams, 70 miljoen producten en één verbluffend feit: de meeste klanten vinden merken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Dit is niet alleen groei – het is een complete marktverstoring, volgens de laatste prestatiegegevens van TikTok Shop.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Doorbraakstrategie: hoe u duizenden artikelen maakt in slechts 60 dagen
6 min. lezen

Doorbraakstrategie: hoe u duizenden artikelen maakt in slechts 60 dagen

Het klinkt misschien uitdagend, toch? Zelfs als het wordt aangetoond, blijven veel bedrijfseigenaren sceptisch over het effectief opschalen van contentcreatie. Het creëren van duizenden artikelen van hoge kwaliteit in slechts 60 dagen is een ambitieus doel, maar het is haalbaar met de juiste aanpak. Deze reis gaat niet over het gedachteloos produceren van inhoud; Het […]

Adel Rovcanin Adel Rovcanin
Director of Marketing, Flyrank
AliExpress daagt Amazon uit met nieuw Europees fulfilmentnetwerk
3 min. lezen

AliExpress daagt Amazon uit met nieuw Europees fulfilmentnetwerk

De Chinese marktplaatsgigant AliExpress heeft zojuist 10 magazijnen in heel Europa overgenomen en belooft levering binnen 7 dagen om te concurreren met Amazon, Temu en Shein. Dit is wat dit betekent voor miljoenen Europese shoppers. Deze ontwikkeling zou de manier waarop Europeanen online winkelen kunnen veranderen, volgens rapporten van EcommerceNews.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+