Stel je voor dat je een drukke markt binnenloopt en meteen naar een bepaalde winkel of product wordt getrokken vanwege de unieke naam, het logo of het symbool. Dat is waar het bij een merk om draait: het creëren van een identiteit waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Als het goed wordt gedaan, kan een sterk merk een krachtige magneet zijn die klanten aantrekt en de verkoop stimuleert. Bedrijven gebruiken verschillende strategieën om hun merken op te bouwen, van het benoemen van hun bedrijf tot het ontwerpen van hun producten. Het doel is om uw merk zo herkenbaar te maken dat het synoniem wordt voor kwaliteit, betrouwbaarheid of innovatie. En het gaat niet alleen om erkenning – het gaat om het creëren van een emotionele band met je publiek. Een sterk merk kan gevoelens van vertrouwen, opwinding of loyaliteit oproepen, waardoor het een essentieel onderdeel is van elke bedrijfsstrategie. Tegenwoordig zijn merken meer geworden dan alleen logo’s of symbolen – ze zijn ambassadeurs van waarden en idealen die onze percepties vormgeven en onze beslissingen beïnvloeden.
YouTube, TikTok en Instagram zijn nu goed voor 60% van de productontdekking
Terwijl bedrijven 90% van de SEO-budgetten in Google investeren, zoeken hun klanten eigenlijk ergens anders. Uit een analyse van 1,5 miljard zoekopdrachten door bureau Rise at Seven blijkt dat Google nu slechts een aandeel van 34,5% in de totale zoekactiviteit heeft. De rest? YouTube, TikTok en Instagram.