2 min. lezen

Wat is FOMO?

FOMO (Fear of Missing Out) is een krachtige psychologische trigger en marketingstrategie die een gevoel van urgentie en schaarste creëert om consumentenactie te stimuleren. In e-commerce maakt FOMO gebruik van de aangeboren angst van consumenten om mogelijk waardevolle kansen, ervaringen of tijdelijke aanbiedingen te missen.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

FOMO (Fear of Missing Out) is een krachtige psychologische trigger en marketingstrategie die een gevoel van urgentie en schaarste creëert om consumentenactie te stimuleren. In e-commerce maakt FOMO gebruik van de aangeboren angst van consumenten om mogelijk waardevolle kansen, ervaringen of tijdelijke aanbiedingen te missen.

Belangrijkste FOMO-implementatietactieken:

  • Tijdelijke aanbiedingen: afteltimers op productpagina’s die aangeven wanneer een uitverkoop eindigt
  • Indicatoren voor lage voorraad: “Nog maar 3 beschikbaar!” meldingen die aankoopurgentie creëren
  • Exclusieve toegang: producten alleen voor leden of vroege toegang tot nieuwe collecties
  • Sociaal bewijs: Recente aankopen weergeven of het aantal mensen dat een item bekijkt
  • Flash sales: Korte, onaangekondigde verkopen die frequente sitebezoekers belonen
  • Wachtlijsten: Anticipatie creëren op uitverkochte producten met meldingen over herbevoorrading

Effectiviteit en overwegingen:

FOMO-marketing werkt door de verliesaversie van consumenten te activeren – het psychologische principe dat mensen de pijn van het verliezen van iets acuter voelen dan het plezier van het winnen van iets gelijkwaardigs. Wanneer FOMO authentiek wordt geïmplementeerd, kan het de conversieratio’s en gemiddelde bestelwaarden aanzienlijk verhogen.

Bedrijven moeten echter een evenwicht vinden tussen FOMO-tactieken en transparantie en echte waarde. Kunstmatige schaarste of misleidende urgentie kan het vertrouwen van het merk schaden en leiden tot negatieve klantervaringen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Amazon’s vierdaagse Prime-evenement verdubbelt Black Friday-verkopen in het VK
3 min. lezen

Amazon’s vierdaagse Prime-evenement verdubbelt Black Friday-verkopen in het VK

Amazon heeft zojuist bewezen dat zomerwinkelen de winterverkoop kan verslaan. Het allereerste vierdaagse Prime-evenement van de retailgigant (8-11 juli) genereerde £ 2,08 miljard aan online uitgaven in het VK – bijna het dubbele van wat Black Friday in 2024 trok. Uit de cijfers blijkt dat consumenten nog steeds hongerig zijn naar grote kortingen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat
3 min. lezen

Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat

Nieuwe gegevens tonen een enorme kloof in de Europese modedetailhandel. De omzet van Shein groeide met 31,6% op jaarbasis en bereikte alleen al in december 48%. Ondertussen bleven gevestigde merken als H&M vlak en crashte ASOS met 16,2%. De cijfers laten zien welke merken de strijd om Europese klanten aan het winnen zijn.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU