2 min. lezen

Wat is een metatag?

Een metatag in HTML biedt metadata over een webpagina, die niet zichtbaar is voor gebruikers, maar essentieel is voor browsers en zoekmachines. Metatags worden geplaatst in het gedeelte '<hoofd>' van een HTML-document en dienen verschillende doelen, zoals het definiëren van de tekenset, auteur, beschrijving, trefwoorden en meer.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

Veelvoorkomende soorten metatags

1. Meta-beschrijving

Biedt een korte samenvatting van de inhoud van de webpagina, die door zoekmachines wordt gebruikt om in de zoekresultaten weer te geven.

<meta name=”description” content=”Dit is een webpagina over HTML-metatags en hun functies.” >

2. Meta-zoekwoorden

Specificeert trefwoorden die relevant zijn voor de inhoud van de pagina. (Minder belangrijk voor SEO tegenwoordig.)

<meta name=”keywords” content=”HTML, metatags, webpagina, SEO”>

3. Uitzicht

Hiermee bepaalt u hoe de webpagina wordt weergegeven op mobiele apparaten.

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

4. Tekenset

Hiermee geeft u de tekencodering voor de webpagina op (UTF-8 wordt vaak gebruikt).

<meta charset=”UTF-8″>

5. Auteur

Hiermee geeft u de naam van de auteur van de inhoud op.

<meta name=”auteur” inhoud=”John Doe”>

Voorbeeld van metatags in HTML

<! DOCTYPE html>
<html>
<hoofd>
<meta charset=”UTF-8″>
<meta name=”description” content=”Leer alles over HTML-metatags en hoe ze SEO en paginafunctionaliteit verbeteren.” >
<meta name=”trefwoorden” content=”HTML, metatags, SEO”>
<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>
<meta name=”auteur” content=”Jane Smith”>
<titel>Metatags begrijpen</titel>
</hoofd>
<lichaam>
<h1>Welkom bij de meta tag tutorial</h1>
</lichaam>
</html>

Belang van metatags

SEO: Metatags, met name de beschrijving en trefwoorden, helpen zoekmachines de inhoud van een pagina te begrijpen.
Gebruikerservaring: Tags zoals ‘viewport’ verbeteren de mobiele responsiviteit.
Metadata: Biedt aanvullende informatie (auteur, tekenset) die nuttig is voor browsers en zoekmachines.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
SHEIN IPO-waardering daalt tot $ 50 miljard
3 min. lezen

SHEIN IPO-waardering daalt tot $ 50 miljard

Volgens een exclusief rapport van Reuters maakt Shein door wat wij in de branche een ‘reality check-moment’ noemen. De deal is deze: Shein overweegt zijn debuut te maken op de Londense beurs, maar er zit een addertje onder het gras. Ongelooflijk, hun huidige waardering van $ 50 miljard is ongeveer een kwart lager dan hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Google’s AI-investeringsplan van $ 75 miljard voor 2025
2 min. lezen

Google’s AI-investeringsplan van $ 75 miljard voor 2025

In een verklaring van CEO Sundar Pichai over de publicatie van de resultaten van Alphabet over Q4 2024 zei het bedrijf dat het van plan is om in 2025 ongeveer 75 miljard dollar aan kapitaaluitgaven uit te geven. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 32,3 miljard dollar die in 2023 werd uitgegeven […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Video op LinkedIn krijgt steeds meer bekendheid
4 min. lezen

Video op LinkedIn krijgt steeds meer bekendheid

Video-inhoud trekt de aandacht, we zien dit op vrijwel alle platforms. Reels domineren op Instagram, Facebook staat vol met video’s en zelfs YouTube, dat is gebouwd op video’s, heeft zijn Shorts. En tot slot komen we ze tegen in e-commerce bij het presenteren van producten. Het zakelijke netwerk LinkedIn meldde dat het aantal videokijkers jaar […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+