2 min. lezen

Wat is dynamische prijzen?

Een prijsstrategie waarbij bedrijven prijzen vaststellen voor producten of diensten die kunnen veranderen afhankelijk van de markt, klanten, concurrenten en andere factoren. Prijzen kunnen veranderen op het moment van aankoop of met vooraf ingestelde tussenpozen om de omzet en winstgevendheid te verbeteren.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

Een prijsstrategie waarbij bedrijven prijzen vaststellen voor producten of diensten die kunnen veranderen afhankelijk van de markt, klanten, concurrenten en andere factoren. Prijzen kunnen veranderen op het moment van aankoop of met vooraf ingestelde tussenpozen om de omzet en winstgevendheid te verbeteren.

Belangrijkste componenten:

Op algo gebaseerde prijswijzigingen, real-time data-analyse, klantsegmentatie, vraagplanning, concurrerende benchmarking, materiaal-/voorraadniveaubewaking.

Veelvoorkomende toepassingen:

Luchtvaartmaatschappijen (prijswijzigingen op basis van de beschikbaarheid van de stoel, de tijd van het jaar en de vraag), hotels (tarieven kunnen veranderen afhankelijk van de bezetting, het seizoen en de evenementen), apps voor het delen van ritten (piekprijzen tijdens piekuren), e-commercesites (de prijs van het product verandert op basis van de browsegeschiedenis van de gebruiker en de voorraad), locaties die tickets verkopen (de prijs van de tickets varieert afhankelijk van de populariteit en de tijd van het jaar), Nutsbedrijven (prijzen voor gebruikstijd).

Implementatiemethoden:

ᆞOp regels gebaseerde prijzen: Prijswijzigingen worden geactiveerd door vooraf gedefinieerde regels.
ᆞMachine learning: AI-systemen die leren van patronen en de prijsstelling optimaliseren.
ᆞGesegmenteerde prijzen: Verschillende prijzen voor verschillende klantsegmenten.
ᆞOp tijd gebaseerde prijzen: Prijswijzigingen op specifieke tijdstippen volgens tijdpatronen.
ᆞConcurrerende prijzen: Prijswijzigingen op basis van de acties van concurrenten.

Beste praktijken:

ᆞOpenheid in de afhandeling van het prijsbeleid.
ᆞHet instellen van enkele prijsklassen om extreme schommelingen te voorkomen.
ᆞHet testen en optimaliseren van algoritmen moet regelmatig worden uitgevoerd.
ᆞErvoor zorgen dat er voldoende marktgegevens zijn om te analyseren.
ᆞHet conflict tussen de inkomsten van het bedrijf en het comfort van de klanten.
ᆞGeleidelijke verandering is beter dan een plotselinge verandering in de prijs.

 

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?
4 min. lezen

Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?

In het verleden was de aandacht bijna uitsluitend gericht op de post zelf. Het format, de lengte, de visuals en de timing werden geanalyseerd. Tegenwoordig is de reactiesectie een even belangrijke plek geworden. Sociale netwerken geven steeds meer de voorkeur aan content die interactie stimuleert, en reacties zijn een signaal dat algoritmes zeer nauwlettend monitoren.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten
2 min. lezen

OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten

OpenAI kondigde aan dat meer dan een miljoen bedrijven nu actief betalen voor hun platform – de snelste groei in de geschiedenis van het B2B-platform. Klanten zijn onder andere banken, winkelketens en farmaceutische giganten. Interessant genoeg groeien de aantallen deels dankzij regelmatige ChatGPT-gebruikers.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU