Live Shopping is een marketingstrategie waarbij een host, meestal een influencer of beroemdheid, een product promoot via een live video. Net als bij thuiswinkelprogramma’s waarin een persoon demonstreert hoe een item moet worden gebruikt, vindt de interactie tussen de gastheer en het publiek volledig live plaats, zoals de naam al doet vermoeden. Gegamificeerde inhoud, waaronder promoties en prijzen, wordt doorgaans tijdens een livestream aan het publiek aangeboden, maar slechts voor een beperkte duur. Livestream shopping is bijzonder effectief vanwege het gevoel van urgentie dat ontstaat door schaarste of beperkte beschikbaarheid. Bovendien, hoe groter het publiek, hoe groter de angst om een potentieel goede deal mis te lopen.
De opkomst van direct-to-consumer (DTC) merken in Europa
In de afgelopen jaren hebben Direct-to-Consumer (DTC) merken aanzienlijk aan populariteit gewonnen in Europa. Dit bedrijfsmodel, waarbij merken rechtstreeks aan klanten verkopen via hun online kanalen, omzeilt in feite traditionele tussenpersonen in de detailhandel, zoals warenhuizen of marktplaatsen. Bijgevolg hebben DTC-merken het retaillandschap fundamenteel hervormd door zich te concentreren op gepersonaliseerde ervaringen, zich te richten […]