5 min. lezen

Wie zijn de 50 grootste exporteurs van e-commerce in de CEE-regio?

Growww Digital, het toonaangevende digitale marketingbureau in Centraal- en Oost-Europa, gevestigd in Hongarije, stelt jaarlijks een lijst samen van de grootste exporteurs van e-commerce in Centraal- en Oost-Europa. Dit jaar hebben ze hun Top 50-lijst gepubliceerd, die uniek is in zijn directe verbinding met de belangrijkste spelers op de markt en omzettrends en groeipercentages door de jaren heen weergeeft.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Wie zijn de 50 grootste exporteurs van e-commerce in de CEE-regio?
Bron: Depositphotos

De lijst is bedoeld om een beeld te geven van de meest prominente online retailers met hoofdkantoor in Centraal- en Oost-Europa en actief in andere landen binnen de regio. We kunnen hun verkoopcijfers zien, de groei op jaarbasis en hun profielen lezen om een idee te krijgen van hoe de grootste spelers in verschillende sectoren zich hebben ontwikkeld en wat ze de afgelopen jaren hebben bereikt.

Statistieken uit de lijst van de top 50 exporteurs van e-commerce in Centraal- en Oost-Europa

Het economische klimaat in Centraal- en Oost-Europa heeft sinds februari 2022 aanzienlijke veranderingen ondergaan als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de escalerende inflatie. Deze schokken hebben de handel verstoord, de kosten verhoogd en onzekerheid gecreëerd op de markt in de hele regio.

Er is dus een direct gevolg: als we kijken naar de top 50 exporteurs in Midden- en Oost-Europa, kunnen we zeggen dat er over het algemeen sprake is van een dramatische daling van de groeipercentages. Terwijl de gemiddelde jaar-op-jaar omzetgroei voor de top 50 online exporteurs in 2021 48% bedroeg, daalde deze tot 10% in 2022.

Verschillen in prestaties

Te midden van de economische hindernissen zijn er prestatieverschillen waargenomen tussen verschillende spelers op het gebied van e-commerce. Sommigen zijn erin geslaagd deze moeilijkheden effectief te overwinnen en hebben hun groeitraject voortgezet, zij het in een langzamer tempo dan tijdens de Covid-jaren.

De Poolse groep Allegro, met een bruto handelswaarde (GMV) van meer dan € 11 miljard en een jaarlijkse groei van 23%. Het is vermeldenswaard dat de intrede van Allegro op de Tsjechische markt een uitdaging was, aangezien er in deze markt geen traditie was van een uitbesteed marktplaatsmodel. Het idee om duizenden Poolse zakenpartners te introduceren die in slechts 1-2 weken kunnen leveren, leidde tot aanzienlijke problemen met de klantervaring.

Aan de andere kant boekte ongeveer een vijfde van de top 50 e-tailers een negatieve jaar-op-jaar omzetgroei in de context van 21/22, waaronder Dedoles (kleding), Inspio (home & decor) en Artmie (arts & crafts). Opmerking: Dedoles, dat in 2020 en 2021 een uitstekende groei doormaakte, slaagde er in 2022 niet in het momentum vast te houden en daalde met 35% op jaarbasis. Klik hier om de top 50 lijst te zien.

Over sectoren gesproken, er is geen correlatie tussen de prestaties van verschillende e-commerce winkels en de sectoren waartoe ze behoren. Dit leidt tot de conclusie dat succes of falen te danken was aan de individuele bedrijfsaanpak en hoe deze reageerde op de uitdagingen.

Het is misschien interessant om op te merken dat binnen de groene beweging Furbify, een bedrijf dat alleen opgeknapte computerhardware verkoopt, opmerkelijk is gegroeid en nog steeds een aanzienlijk groeipotentieel heeft.

Source: Growwwdigital.com

Wijzigingen in de strategie

Growww Digital is van mening dat het in dergelijke omstandigheden verstandig is om een op winstgevendheid gerichte groeistrategie na te streven die e-commercebedrijven helpt groei in evenwicht te brengen met financiële stabiliteit.

De dominante marktacquisitiestrategie, die ooit werd beschouwd als een logische aanpak in een e-commerceomgeving die werd versneld door de COVID-19-pandemie, is in 2022 in de problemen gekomen door het uitbreken van oorlog en inflatie.

De erosie van de koopkracht en de escalerende kosten die gepaard gaan met wereldwijde productie, handel en logistiek hebben deze strategie ondermijnd. Tegen 2022 zijn de trajecten voor omzetgroei uiteengelopen, waardoor e-commercebedrijven gedwongen zijn over te schakelen op een winstgevende groeistrategie die de nadruk legt op zowel groei als winstgevendheid.

“Er was een enorme wind in de rug en iedereen kon zich een superheld voelen. Maar het had ook zijn keerzijde, want het was gewoon een harde wind in de zeilen. Nu moeten we roeien en sturen.
László Szabó, Managing Partner, Growww Digital

Szabó suggereert dat er twee belangrijke manieren zijn om winstgevende groei te realiseren: het verhogen van de efficiëntie en het verhogen van de omzet.

Omzetgroei kan worden bereikt door een “3D-uitbreiding” -aanpak:

  • Uitbreiding van het verkoopkanaal (bijv. met behulp van marktplaatsen)
  • Geografische expansie (penetratie van buitenlandse markten)
  • Diversificatie of uitbreiding van de productportefeuille

Het is duidelijk dat de trend naar openstelling van de markt is vertraagd, wat een verschuiving markeert ten opzichte van het vorige op groei gerichte model. Steeds meer bedrijven geven nu prioriteit aan winstgevendheid naast groei en passen zich aan de veranderende economische dynamiek aan.

Bekijk Growww Digital’s Top 50 E-Commerce Exporteurs in Centraal- en Oost-Europa om de spelers en hun prestaties in de afgelopen jaren te zien.
Klik hier om de Top 50 lijst te bekijken.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens
3 min. lezen

58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens

Retailers merken dat klanten weliswaar dol zijn op kortingen, maar dat ze zich ook zorgen maken over hun privacy bij het delen van persoonlijke informatie. Volgens een recent onderzoek van Daemon, een adviesbureau voor digitale transformatie, blijven promotionele aanbiedingen en e-mail voor kortingen een sterke aantrekkingskracht uitoefenen op generaties; Millennials leiden met 67%, gevolgd door […]

Artikel lezen
Wat is meeslepend winkelen?
4 min. lezen

Wat is meeslepend winkelen?

Immersive shopping is een retailstrategie die digitale innovatie combineert met de boeiende, tactiele aspecten van traditionele retail. Het combineert de digitale en fysieke werelden om gedenkwaardige en boeiende ervaringen te creëren door het gebruik van geavanceerde technologieën zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en live shopping.

Artikel lezen
10 e-commercetrends die een revolutie teweegbrengen in de Europese markten in 2025
4 min. lezen

10 e-commercetrends die een revolutie teweegbrengen in de Europese markten in 2025

Verwacht wordt dat een aantal belangrijke trends de Europese e-commercemarkt in 2025 zullen beïnvloeden. Van AI-gestuurde automatisering tot duurzame praktijken, deze ontwikkelingen beloven een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop consumenten winkelen en hoe bedrijven werken. Met een wijdverbreide acceptatie van AI en snelgroeiende AR/VR-markten, naast een sterke drang naar duurzaamheid waarbij 68% […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+