4 min. lezen

Wat laten wereldwijde trends uit Azië en de Stille Oceaan zien?

Een recent KPMG-rapport over winkelgewoonten en trends in de regio Azië-Pacific biedt waardevolle inzichten die ook andere Europese e-commercebedrijven kunnen gebruiken. Ondanks de geografische focus van het onderzoek, vertonen consumentengedrag en -voorkeuren trends die wereldwijd relevant zijn. Inzicht in deze kan bedrijven helpen zich aan te passen en te gedijen.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Wat laten wereldwijde trends uit Azië en de Stille Oceaan zien?
Bron: Depositphotos

De invloed van social media en influencers

Een van de meest opvallende bevindingen van het KPMG-rapport is de belangrijke rol van sociale netwerken en influencers in de aankoopbeslissingen van Gen Z. Platforms als TikTok en Instagram dienen niet alleen voor sociale interactie; Het zijn belangrijke zakelijke kanalen waar trends worden geboren en consumentengedrag wordt gevormd. Een sterke aanwezigheid op deze platforms is essentieel voor merksucces.

“In een markt die concurrerende prijzen vraagt, vechten de beste e-commercebedrijven niet alleen onderling, maar ook met fysieke winkels hard. Het aantrekken van nieuwe klanten in een verzadigde markt is moeilijk, maar de specifieke interesses van millennials en Gen Z zijn een opmerkelijke kans. Retailers moeten hun aanpak aanpassen aan deze groepen, en degenen die uitblinken in het analyseren van klantgegevens uit zowel online als offline bronnen zullen een voordeel hebben”, zegt Shin Jang Hun, Partner en National Leader for Consumer & Retail bij KPMG Korea.

Generatie Z in Azië en de Stille Oceaan leunt sterk op beroemdheden en influencers bij het kiezen van mode, een trend die ook in Europa tot uiting komt. Lokale e-commercebedrijven zouden moeten overwegen om samen te werken met regionale influencers die resoneren met het Generatie Z-publiek. Deze samenwerking kan de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van het merk vergroten, het verkeer en de verkoop stimuleren door middel van authentieke ondersteuning.

Source: KPMG

De opkomst van live shopping en AI

Een andere trend die in het rapport naar voren komt, is de verkoop op sociale media. In Azië en de Stille Oceaan houdt 63% van de Gen Z-consumenten zich bezig met winkelen op sociale media en 57% neemt deel aan live winkelen, d.w.z. winkelen via live-uitzendingen. Dit suggereert dat ze de voorkeur geven aan interactieve en boeiende winkelstimuli. De huidige hausse in kunstmatige intelligentie komt dit goed van pas.

Het rapport noemt Nutrifood als voorbeeld, dat al gebruik maakte van livestreamers en influencers voor marketing. Vorig jaar ontdekten ze dat jonge moeders ’s nachts vaak wakker zijn om hun baby’s te kalmeren en klaar zijn om zuigelingenvoeding te kopen die het bedrijf produceert. Het bedrijf realiseerde zich dat live-uitzendingen van 12 uur niet praktisch waren, dus zochten ze een oplossing in kunstmatige intelligentie.

“De technologieën van vandaag stellen ons in staat om consumenten beter van dienst te zijn en een breed scala aan klanten te bereiken. Proactieve overgangen naar technologieën en digitale platforms door een meer geïntegreerde ervaring te bieden en naadloos winkelen en waarde voor consumenten te vergroten, zullen terugkeren naar het bedrijf.” Tran Bao Minh, vice-president van Nutifood.

Bovendien is de invloed van TikTok bijzonder uitgesproken. Merken die TikTok effectief gebruiken voor marketing, kunnen een aanzienlijk bereik en impact bereiken.

Om winst te maken, moeten bedrijven een robuuste socialemediastrategie ontwikkelen en zich richten op TikTok. Creëer boeiende en creatieve content die producten op een aantrekkelijke manier presenteert, gebruik populaire muziek en trends om de zichtbaarheid te vergroten en werk samen met influencers.

Aanpassen van supply chain-strategieën

Het rapport stelt ook dat merken hun supply chain-strategieën heroverwegen om zich beter aan te passen aan de voorkeuren van de consument van Generatie Z. Fast fashion en snelle levertijden staan centraal, want deze klantengroep hecht veel waarde aan directheid en aanpassing aan trends.

In dit geval is het gepast om te overwegen te investeren in meer wendbare supply chain-oplossingen. Het implementeren van geavanceerde voorraadbeheersystemen, het optimaliseren van de logistiek voor snellere levering en het garanderen van een naadloze multi-channel ervaring kan de klanttevredenheid en loyaliteit aanzienlijk verhogen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen
3 min. lezen

Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen

Meta introduceert nieuwe tools en verbeteringen in zijn advertentietools die gericht zijn op het ondersteunen van retail- en e-commercebedrijven. Het bedrijf blijft investeren in AI-modellen en breidt de opties voor adverteerders uit om de verkoopresultaten zowel online als in fysieke winkels te maximaliseren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+