4 min. lezen

Voorkeuren van e-commerce klanten: wat trekt Britse shoppers aan?

De laatste Adobe-enquête onder 1.500 Britse consumenten biedt praktische inzichten in de voorkeuren van e-commerce klanten. Deze studie onthult de belangrijkste factoren die aankoopbeslissingen bepalen en, omgekeerd, de factoren die consumenten afstoten. Het begrijpen van deze voorkeuren is cruciaal voor online retailers die hun strategieën willen optimaliseren en de conversieratio's willen verhogen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Voorkeuren van e-commerce klanten: wat trekt Britse shoppers aan?
Bron: Depositphotos

Wat drijft consumenten echt?

Het is belangrijk op te merken dat productkwaliteit door 73% van de respondenten als de belangrijkste factor werd genoemd. De op één na belangrijkste factor is de duurzaamheid van de prijs, die door 70% van de deelnemers werd genoemd.

Het onderzoek concludeert dat “Consumenten op zoek zijn naar waar voor hun geld“.

Andere factoren die de beslissingen van consumenten beïnvloeden zijn positieve online reviews (33%) en een goede merkreputatie (28%). In de moderne wereld is het nogal intrigerend dat 11% van de respondenten een goede aanwezigheid op sociale media belangrijk vond. Terwijl 7% de nadruk legde op creativiteit in marketing.

De voorkeuren zijn nogal verschillend, afhankelijk van de branche. Terwijl 88% van de mensen in media en entertainment betaalbare prijzen benadrukt. Dit cijfer is 84% in de detailhandel; Het is niet verwonderlijk dat in de wetenschap en farmaceutica 90% van de respondenten de productkwaliteit benadrukt.

Op basis van demografische gegevens worden verschillende voorkeuren waargenomen. Prijsgevoeligheid is een punt van zorg voor 73% van de vrouwen, vergeleken met 66% van de mannen. Een sterke aanwezigheid op sociale media is het belangrijkst voor de leeftijdsgroep 25-34 jaar (22%). Het belang ervan neemt echter af met toenemende leeftijd; Slechts 3% van de leeftijdscategorie 55-64 jaar vermeldt het.

E-commerce customer preferences

Source: Adobe

Wat houdt klanten weg?

Vrijwel alle deelnemers aan de enquête wezen erop dat een slechte productkwaliteit de belangrijkste reden was waarom ze geen aankoop zouden doen. Gebrek aan goede klantenservice weerhoudt 66% van de respondenten ervan; Bijna de helft van hen wordt afgeschrikt door het ontbreken van kortingen en loyaliteitsprogramma’s. Voor 32% is het een probleem van beperkte merkherkenning.

Marketingtechnieken die niet effectief zijn

Meer dan de helft van de respondenten werd afgeschrikt door een overdaad aan e-mails en pushmeldingen. Nog eens 41% is niet geïnteresseerd om getarget te worden via opdringerige advertenties, terwijl 39% geïrriteerd is door advertenties met misleidende berichten.

Hetzelfde percentage deelnemers (39%) vond problemen met de marketingstrategie die gebruikmaakt van influencers en beroemdheden. Nog eens 33% van de respondenten ergert zich aan het gebrek aan transparantie in de prijzen, terwijl 25% wordt afgeschrikt door de slechte klantenservice van het bedrijf na de marketingcampagnes.

In de detailhandel worden excessieve pushmeldingen als het minst inspirerend ervaren (55%), terwijl 39% ook problemen met misleidende reclame ervoer. Het probleem met pushmeldingen wordt ook waargenomen in de segmenten liefdadigheid en verkoop, waar het door respectievelijk 70% en 75% van de respondenten wordt benadrukt.

E-commerce customer preferences

Source: Adobe

Suggesties voor actie: aanbevelingen voor e-commerce

1. Reclame: Communicatie moet worden afgestemd op de consument

Aangezien ergernis met opdringerige advertenties en constante meldingen een belangrijke factor van ontevredenheid is, is het tijd om uw marketingaanpak te veranderen. Het is essentieel om de naamsbekendheid te behouden, maar het is net zo belangrijk om je te concentreren op de tevredenheid van de klant.

Omdat klanten momenteel veel advertenties te zien krijgen, kan het de moeite waard zijn om iets nieuws te proberen.

27% van de respondenten gaf aan geïnteresseerd te zijn in fysieke winkels en pop-up evenementen.

2. Sociale media: de kracht van de tool

Het gebruik van relevante en echte inhoud op sociale mediaplatforms helpt bij het vergroten van de naamsbekendheid en het creëren van een community. Van klantrecensies tot foto’s achter de schermen: dit is waar sociale media u kunnen helpen om met uw consumenten in contact te komen.

In totaal gaf 22% van de deelnemers aan de enquête aan dat ze nieuwe merken ontdekken via Instagram, Facebook en TikTok. Om succesvol te zijn, is het van cruciaal belang om een efficiënte klantenservice te bieden met snelle reacties op alle platforms.

Wat betreft de vermeden marketingfuncties, is het mogelijk om overmatige meldingen te elimineren en u te concentreren op de hoogwaardige producten en een goede prijs.

Uw e-commerce site zal zonder twijfel de klanttevredenheid verbeteren tijdens het online winkelen.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU

Freelance Digital Marketing Specialist at Ecommerce Bridge with nearly a decade of experience in digital marketing, where I’ve specialised in managing international teams and building strategic partnerships. As former International Team Lead at Groupon, I managed teams across various European countries, handled KPI achievement, and worked daily with agencies in English. These days, I focus on content strategy, link building, and coordinating with international agencies in e-commerce expansion. What truly fulfils me is working with people and seeing everyone happy and satisfied with the results. I’m passionate about researching and writing about the latest trends in e-commerce and digital marketing, bringing fresh insights and industry news to our readers. I hold a Master’s degree in Mass Media Studies and completed international courses in London and Bristol.

Vergelijkbare artikelen
Amazon’s vierdaagse Prime-evenement verdubbelt Black Friday-verkopen in het VK
3 min. lezen

Amazon’s vierdaagse Prime-evenement verdubbelt Black Friday-verkopen in het VK

Amazon heeft zojuist bewezen dat zomerwinkelen de winterverkoop kan verslaan. Het allereerste vierdaagse Prime-evenement van de retailgigant (8-11 juli) genereerde £ 2,08 miljard aan online uitgaven in het VK – bijna het dubbele van wat Black Friday in 2024 trok. Uit de cijfers blijkt dat consumenten nog steeds hongerig zijn naar grote kortingen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat
3 min. lezen

Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat

Nieuwe gegevens tonen een enorme kloof in de Europese modedetailhandel. De omzet van Shein groeide met 31,6% op jaarbasis en bereikte alleen al in december 48%. Ondertussen bleven gevestigde merken als H&M vlak en crashte ASOS met 16,2%. De cijfers laten zien welke merken de strijd om Europese klanten aan het winnen zijn.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU