
Bedrijven zien reviews als belangrijkste groeimotor
Uit het onderzoek blijkt dat Britse kmo’s online reviews niet alleen als feedback zien, maar ook als een hulpmiddel om producten en diensten te verbeteren. 91% van de bedrijfseigenaren is van mening dat reacties van klanten hen helpen te innoveren en zich aan te passen aan de behoeften van de markt. Dit vertaalt zich in financiële resultaten – 90% van de bedrijven ziet een positieve ROI van actief beoordelingsbeheer.
Recensies helpen kleinere bedrijven ook om een marktpositie te verwerven, waarbij meer dan 85% bevestigt dat ze beter kunnen concurreren met grotere, gevestigde merken door middel van beoordelingen.
Recensies hebben ook invloed op de reputatie. Meer dan 92% van de respondenten is van mening dat het regelmatig verzamelen en beheren van beoordelingen het merkimago aanzienlijk kan verbeteren en het vertrouwen van de klant kan versterken. Consumenten zijn niet op zoek naar perfecte beoordelingen – 83% vindt kritische of minder gunstige beoordelingen belangrijk, omdat ze de geloofwaardigheid van het bedrijf vergroten en een realistische servicekwaliteit laten zien.

Source: Trustpilot
Consumenten vertrouwen op beoordelingen voor aankoopbeslissingen
Uit het onderzoek blijkt dat online reviews de belangrijkste factor zijn bij de selectie van producten en diensten, vóór persoonlijke aanbevelingen en reclame.
- 84% beschouwt onafhankelijke beoordelingsplatforms als de meest cruciale informatiebron
- 87% waarde gratis toegang tot beoordelingen
- 75% vertrouwt platforms die openstaan voor alle reviewers, meer dan bedrijfswebsites met samengestelde beoordelingen
- 81% is van mening dat openbare platforms meer realistische inzichten in de product- en servicekwaliteit bieden
Beoordelingen beïnvloeden het hele aankooptraject – van merkontdekking (58%), via optievergelijking (76%) tot aankoopbeslissingen (82%).
Kansen en uitdagingen voor bedrijven
Hoewel de enquête het belang van online beoordelingen voor de groei van bedrijven bevestigt, benadrukt het gerelateerde uitdagingen. Belangrijke kwesties zijn onder meer het bestrijden van neprecensies en de geloofwaardigheid van beoordelingen. Dit drijft de voorkeur van consumenten voor open platforms boven beoordelingen van bedrijfswebsites.
Bedrijven die actief omgaan met beoordelingen, reageren op feedback en transparant omgaan met ontevreden klanten, kunnen hiervan profiteren.
Uit het onderzoek van Trustpilot bleek dat 83% van de consumenten een groter merkvertrouwen meldt wanneer bedrijven negatieve beoordelingen aanpakken.
Gezien de rol van Trustpilot als aanbieder van beoordelingsplatforms, moeten deze bevindingen worden beschouwd naast hun commerciële belangen. Hoewel de resultaten het belang van transparantie en klantcommunicatie suggereren, sluiten ze aan bij het bedrijfsmodel van Trustpilot.
Ongeacht enquêtes of gezond verstand, online beoordelingen zijn onvermijdelijk. Consumenten vertrouwen op hen wanneer ze onzeker zijn over aankopen. Vanuit zakelijk oogpunt, te midden van groeiende concurrentie, kunnen ze het succes van het bedrijf bepalen.
Succes vereist een strategische aanpak: niet alleen het verzamelen van positieve beoordelingen, maar ook het tonen van het vermogen om te reageren op kritiek en toewijding te tonen om te luisteren en te verbeteren.