4 min. lezen

Van e-commerce flop tot top: kan uw volgende onderneming schitteren?

Het starten van een e-commercebedrijf is spannend, maar niet elke onderneming slaagt bij de eerste poging. Als uw eerste uitstapje naar online detailhandel niet uitpakte zoals verwacht, wanhoop dan niet. Hier leest u hoe u kunt terugveren en van de ervaring kunt leren.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Van e-commerce flop tot top: kan uw volgende onderneming schitteren?
Bron: Depositphotos

Het is onrealistisch om te verwachten dat uw eerste bedrijf een groot succes zal worden. Je hebt misschien de vaak geciteerde statistiek gehoord dat 90% van de kleine bedrijven failliet gaat. Dit cijfer is enigszins overdreven, een betrouwbaarder cijfer voor kleine bedrijven is dat ongeveer 50% van de bedrijven in de eerste vijf jaar failliet gaat.

Een uitvalpercentage van 50% is nog steeds geen veelbelovende statistiek, vooral niet voor nieuwe ondernemers. Als je de leider bent van een start-up, zal je eerste bedrijf natuurlijk veel meer fouten maken dan je tweede of derde. Hoe goed je idee ook is, door je gebrek aan ervaring heb je meer kans om te falen dan je meer ervaren collega’s.

Natuurlijk zijn er manieren om de vuilnisbak van slechte statistieken te vermijden. Sommige ondernemers slagen erin om een bedrijf op te bouwen. Het eerste bedrijf van Elon Musk, Zip2, was bijvoorbeeld vrijwel onmiddellijk succesvol. Mark Zuckerberg had ook heel weinig zakelijke ervaring voordat hij Facebook begon.

Maar laten we zeggen dat uw eerste bedrijf mislukt. Hoe gebruik je deze ervaring om je kansen op ultiem ondernemerssucces te maximaliseren?

Mentaal herstel

Depressie, angst en burn-out komen veel voor bij ondernemers, zelfs als hun start-ups succesvol zijn. Als u na een periode van opwinding en hard werken een groot bedrijfsfaillissement ervaart, kunt u zich bijzonder laag voelen. Geef jezelf wat tijd om emotioneel te herstellen. Verschillende mensen hebben verschillende behoeften. Voor sommigen is tijd doorbrengen met vrienden en familie of in een steungroep waardevol; Voor anderen is het beter om tijd alleen door te brengen.

Toen Steve Jobs bijvoorbeeld halverwege de jaren tachtig Apple moest verlaten, zwierf hij een tijdje depressief door Europa, op zoek naar nieuwe motivatie om door te gaan.

Financieel herstel

Als je je carrièremomentum wilt behouden, moet je financieel herstellen. Afhankelijk van de aard van uw bedrijfsfaillissement en uw persoonlijke financiën, kunt u zich in een kwetsbare positie bevinden. Je hebt misschien verhalen gehoord van ondernemers die veel van hun persoonlijke spaargeld hebben verloren als gevolg van een mislukt bedrijf.

Analyse

Het is ook belangrijk om wat tijd te besteden aan het herzien van de gebeurtenissen die hebben geleid tot het faillissement van uw bedrijf. De motiverende factoren voor het falen van uw bedrijf zullen voor de hand liggen (zoals een gebrek aan geld of een grote klant die failliet gaat), maar het is belangrijk om een holistische kijk te hebben en alle factoren in overweging te nemen die tot deze resultaten hebben geleid. Dit zal u niet alleen helpen het falen van uw bedrijf te overwinnen, maar zal u ook belangrijke lessen leren die u moet leren bij het opbouwen van uw volgende bedrijf.

Bestudeer de analyse van andere start-ups en ondernemers. Praat met een mentor of meer ervaren ondernemer die je extra begeleiding kan geven.

Voorbereiden op de volgende kans

Zodra u enige financiële stabiliteit heeft bereikt en er zeker van bent dat u enkele belangrijke lessen hebt geleerd over de aard van uw bedrijfsfaillissement, kunt u zich beginnen voor te bereiden op uw volgende kans. Na een paar maanden weg te zijn geweest van uw vorige bedrijf, zou u klaar moeten zijn om te beslissen of u terugkeert naar het ondernemerschap of uw energie wilt richten op een traditionele carrière.

Wat u ook beslist, het is de moeite waard om:

  • Uitbreiding van je netwerk
  • Begin met het bijwonen van meer netwerkevenementen
  • Praat met mensen in uw branche

Zie het mislukken van je eerste bedrijf niet als een persoonlijk falen en denk niet dat het je ervan zal weerhouden een succesvolle toekomst te hebben. Voor veel ondernemers is een aanvankelijke mislukking slechts de eerste stap op een lange reis – een stap die kan leiden tot een veel hoger niveau van succes.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Impact op duurzaamheid in de detailhandel: Gen Z stimuleert FMCG-verandering
2 min. lezen

Impact op duurzaamheid in de detailhandel: Gen Z stimuleert FMCG-verandering

Duurzaamheid in de detailhandel is een cruciaal punt van zorg geworden voor de FMCG-sector , aangezien Gen Z naar voren komt als een belangrijke consumentengroep. De intrede van Gen Z op de arbeidsmarkt, met hun sterke milieuovertuigingen, zet retailers en FMCG-bedrijven onder druk om de gevolgen van klimaatverandering voor consumenten, shoppers en productcategorieën beter te […]

Artikel lezen
De opkomst van direct-to-consumer (DTC) merken in Europa
4 min. lezen

De opkomst van direct-to-consumer (DTC) merken in Europa

In de afgelopen jaren hebben Direct-to-Consumer (DTC) merken aanzienlijk aan populariteit gewonnen in Europa. Dit bedrijfsmodel, waarbij merken rechtstreeks aan klanten verkopen via hun online kanalen, omzeilt in feite traditionele tussenpersonen in de detailhandel, zoals warenhuizen of marktplaatsen. Bijgevolg hebben DTC-merken het retaillandschap fundamenteel hervormd door zich te concentreren op gepersonaliseerde ervaringen, zich te richten […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+