3 min. lezen

Uit EU-onderzoek blijkt: 52% van de tweedehandsverkopers schendt consumentenrechten

De Europese Commissie heeft onlangs verontrustende resultaten gepubliceerd van haar uitgebreide monitoring van online verkopers van tweedehandsgoederen . Volgens het officiële rapport van de EC en de nationale consumentenbeschermingsautoriteiten uit 27 landen (25 EU-lidstaten plus IJsland en Noorwegen) is tot 52% van de gecontroleerde e-shops in strijd met het consumentenrecht van de Europese Unie.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Uit EU-onderzoek blijkt: 52% van de tweedehandsverkopers schendt consumentenrechten
Bron: Depositphotos

Wat heeft het onderzoek aan het licht gebracht?

“De resultaten van deze monitoring geven duidelijk aan dat er meer waakzaamheid nodig is in de sector van de tweedehandsgoederen”, stelt de Europese Commissie in haar rapport.

Het onderzoek, professioneel aangeduid als een “sweep”, omvatte een grondige analyse van 356 online handelaren, waarbij in 185 van hen mogelijke schendingen van de Europese wetgeving werden vastgesteld.

Belangrijkste overtredingen voor e-commercebedrijven

Deze bevindingen zijn met name relevant voor de hele Europese e-commercesector , aangezien ze de meest voorkomende gebieden aan het licht brengen waar consumentenrechten worden geschonden:

  • 40% van de verkopers heeft klanten niet binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden geïnformeerd over hun recht om contracten te herroepen
  • 45% van de winkels gaf geen duidelijke informatie over de procedure voor het retourneren van defecte goederen
  • Tot 57% van de e-shops hield zich niet aan de verplichting om minimaal één jaar garantie te geven, zelfs niet op tweedehandsgoederen

“Deze cijfers dienen als een waarschuwing voor alle verkopers, vooral in het snelgroeiende segment van tweedehands goederen”, zegt een expert op het gebied van consumentenrechten over de resultaten.

Milieuclaims onder de loep

Milieuclaims bleken een bijzonder problematisch gebied te zijn. Van de verkopers die milieuclaims gebruikten (34% van het totaal):

  • 20% had zijn “milieuvriendelijke” claims niet voldoende onderbouwd
  • 28% verstrekte valse of misleidende informatie over milieuvoordelen

Deze bevindingen komen op een moment dat de EU een nieuwe richtlijn voorbereidt over het versterken van de positie van consumenten voor de groene transitie, die de regels voor milieuclaims zal verduidelijken.

Wat dit betekent voor Europese e-commerce

Voor Europese verkopers van tweedehandsgoederen is de aankondiging een duidelijk signaal dat de nationale autoriteiten de controles op de hele markt waarschijnlijk zullen verscherpen.

De Europese Commissie verklaarde dat “consumentenautoriteiten nu zullen beslissen over verdere maatregelen tegen de 185 geïdentificeerde handelaren” en zal eisen dat de vastgestelde tekortkomingen worden verholpen.

Het onderzoek had betrekking op een breed scala van sectoren:

  • Gebruikte kleding
  • elektronica
  • speelgoed
  • boeken
  • meubilair
  • Cars
  • sportuitrusting
  • Tuinieren benodigdheden

De deelnemende landen waren onder meer:

🌍 Oostenrijk, België, Bulgarije, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje en Zweden, plus IJsland en Noorwegen.

Aanbevelingen voor e-shops in de EU

Op basis van de bevindingen van de EC zouden Europese e-shops hun aandacht vooral moeten richten op:

  • Duidelijke informatie over het recht om goederen binnen 14 dagen te retourneren
  • Correcte vermelding van informatie over de wettelijke garantie, zelfs op tweedehandsgoederen (minimaal 1 jaar)
  • Grondige onderbouwing van eventuele milieuclaims
  • Transparante weergave van totale prijzen, inclusief alle kosten

Dit artikel is gebaseerd op de officiële resultaten van het “sweep”-onderzoek dat op 7 maart 2025 door de Europese Commissie is gepubliceerd. Ga voor het volledige rapport naar de officiële website van de Europese Commissie.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Vergelijkbare artikelen
83% van de shoppers ontdekt nieuwe merken op TikTok Shop
4 min. lezen

83% van de shoppers ontdekt nieuwe merken op TikTok Shop

8 miljoen uur aan live shopping streams, 70 miljoen producten en één verbluffend feit: de meeste klanten vinden merken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Dit is niet alleen groei – het is een complete marktverstoring, volgens de laatste prestatiegegevens van TikTok Shop.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
AliExpress daagt Amazon uit met nieuw Europees fulfilmentnetwerk
3 min. lezen

AliExpress daagt Amazon uit met nieuw Europees fulfilmentnetwerk

De Chinese marktplaatsgigant AliExpress heeft zojuist 10 magazijnen in heel Europa overgenomen en belooft levering binnen 7 dagen om te concurreren met Amazon, Temu en Shein. Dit is wat dit betekent voor miljoenen Europese shoppers. Deze ontwikkeling zou de manier waarop Europeanen online winkelen kunnen veranderen, volgens rapporten van EcommerceNews.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
7.000+ marketeers gaan naar Boedapest – dit is waarom
3 min. lezen

7.000+ marketeers gaan naar Boedapest – dit is waarom

Affiliate World Europe komt op 4-5 september 2025 naar Boedapest in het Hungexpo Budapest Congress and Exhibition Center. Deze vooraanstaande conferentie voor affiliate marketing brengt de beste marketeers, adverteerders en technische innovators in de branche samen voor twee dagen van netwerken, leren en bedrijfsgroei.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+