De groeiende trend van vroeg winkelen
Uit een recent onderzoek van Gartner blijkt dat 32% van de Amerikaanse consumenten van plan is om tussen juli en oktober met hun kerstinkopen te beginnen, wat wijst op een verschuiving naar eerdere aankopen. Ter vergelijking: 29% van de klanten is van plan om in november te beginnen met winkelen.
Deze gedragsverandering biedt e-commercebedrijven de kans om klanten ruim van tevoren te betrekken. Grote retailers zoals Amazon en Target promoten al herfstverkoopevenementen zoals Prime Big Deal Days en Circle Week.
De impact van inflatie op portefeuilles
De enquête werpt ook licht op de invloed van inflatie op het winkelgedrag. Slechts 14% van de respondenten is van plan hun uitgaven voor kerstinkopen te verhogen in vergelijking met vorig jaar, terwijl 21% van plan is te bezuinigen en 64% verwacht hetzelfde uitgavenniveau te behouden.
Volgens 75% van de respondenten zijn hogere prijzen, in plaats van een hoger besteedbaar inkomen, de belangrijkste reden voor hogere kerstuitgaven.
Seizoen voor online winkelen en hybride services in de VS
Gelukkig voor e-commerce blijft online winkelen populair onder consumenten – 20% van de consumenten is van plan dit jaar meer online aankopen te doen. Bovendien is 57% van de respondenten van plan gebruik te maken van hybride winkeldiensten zoals online kopen, afhalen in de winkel (BOPIS), afhalen aan de stoeprand, levering op dezelfde dag of versnelde levering.
Hoewel sommige bezorgopties in andere regio’s misschien niet zo wijdverbreid zijn, kunnen ze als inspiratie dienen. Het is ook een herinnering voor e-shops dat het waarborgen van zichtbaarheid en beschikbaarheid cruciaal is. Klanten waarderen gemak en flexibiliteit – vooral voor kerstshoppers.
Retourneren van producten
Steeds meer consumenten, vooral jongeren, geven de voorkeur aan langere retourtermijnen. Uit de gegevens van Gartner blijkt dat meer dan 70% van de klanten onder de 40 jaar flexibelere retourtermijnen zou waarderen die verder gaan dan de traditionele periode van 30-60 dagen.
E-commercebedrijven die tijdens de kerstperiode langere retourperiodes aanbieden, kunnen hogere conversieratio’s en klanttevredenheid zien.
Kassi Socha, een analist bij Gartner, adviseert retailers om al in het eerste kwartaal te beginnen met plannen voor het kerstseizoen en hun marketingstrategieën voortdurend te verfijnen.
“Deze strategie stelt marketingteams in staat om vroege consumenteninzichten en marktanalyses in overweging te nemen, zodat de hypothesen die ze aan het begin van het jaar stellen, voldoen aan de verwachtingen van hun doelgroepen”, stelt Socha.