3 min. lezen

Tot 75% van de Estse Apple Pay-gebruikers heeft bankoverschrijvingen gedumpt

Estse online shoppers verlaten bankoverschrijvingen voor Apple Pay tegen een tarief dat niemand had voorspeld. Volgens gegevens van de Estonian E-Commerce Association betaalde tweederde tot driekwart van de nieuwe Apple Pay-gebruikers voorheen via bankoverschrijving - een verschuiving die tientallen jaren van betalingsgewoonten in de Baltische staten op zijn kop zet.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Tot 75% van de Estse Apple Pay-gebruikers heeft bankoverschrijvingen gedumpt
Bron: ChatGPT

De oude orde valt uiteen

Jarenlang was het betalingsbeeld van Estland stabiel. Bankoverschrijvingen verwerkten 85-95% van alle online aankopen, terwijl kaartbetalingen een bescheiden 5-10% bedroegen. Dit patroon was uniek voor de Baltische staten en Finland, waar bankoverschrijvingen de e-commerce domineerden.

Dat veranderde toen winkels Apple Pay en Google Pay begonnen toe te voegen. De impact was onmiddellijk en meetbaar.

Cijfers die er toe doen

Wanneer een Estse webshop naast standaard kaartbetalingen ook Apple Pay en Google Pay toevoegt, verdubbelt het kaarttransactievolume binnen enkele maanden. Tegenwoordig zijn kaartbetalingen, inclusief mobiele portemonnees, goed voor ongeveer 20% van de online transacties. In sommige categorieën loopt het aandeel hoger op.

Apple Pay heeft traditionele kaartbetalingen ingehaald wat betreft het aantal transacties en is ongeveer 10 keer groter dan Google Pay in Estland.

De gemiddelde waarde van kaarttransacties is gedaald omdat mensen Apple Pay en Google Pay gebruiken voor dagelijkse, kleinere aankopen waarbij snelheid het belangrijkst is.

Waarom Esten overstappen

De reden is praktisch. Mobiele portemonnees nemen wrijving weg. Geen kaartgegevens om in te voeren, betaling bevestigd met een tik of Face ID. Op mobiele apparaten, waar lange afrekenformulieren de meeste zorgen voor het verlaten van de winkelwagen, lossen Apple Pay en Google Pay het probleem op.

Merchants die deze opties hebben geïmplementeerd, zien duidelijke voordelen. De groei van kaartbetalingen is niet alleen het feit dat klanten van voorkeur veranderen, maar ook dat de algehele conversieratio’s stijgen. Soepeler afrekenen betekent minder verlaten winkelwagentjes en meer voltooide transacties.

De afweging van kosten

Deze verschuiving heeft een prijs. Kaartbetalingen kosten meer dan bankoverschrijvingen. Naarmate het kaartvolume groeit, nemen ook de verwerkingskosten voor betalingen toe. Handelaren moeten hier rekening mee houden in hun planning.

Maar de conversieverbetering compenseert vaak de hogere kosten. Winkels melden dat de voordelen van Apple Pay voor de gebruikerservaring de extra kosten rechtvaardigen.

Wat komt er daarna?

Maksekeskus, een grote Estse betalingsdienstaanbieder, zal binnenkort ondersteuning toevoegen voor Click to Pay – een nieuwe standaard van kaartnetwerken (Visa, Mastercard) die werkt als Apple Pay, maar zonder dat je een iPhone nodig hebt. Klanten gebruiken opgeslagen kaarten met één klik, zonder handmatige invoer van kaartnummers of beveiligingscodes.

Vroege signalen uit andere Scandinavische markten suggereren dat Click to Pay de acceptatie van kaarten verder zal versnellen.

De voorspelling

Op basis van de huidige trends verwacht de Estonian E-Commerce Association dat kaartbetalingen tegen het einde van het jaar ongeveer 25% van de transacties van de gemiddelde webshop zullen bedragen. Sommige categorieën gaan hoger.

In combinatie met Apple Pay, Google Pay en inkomende Click to Pay wijzen de gegevens op een toekomst waarin kaarten de primaire betaalmethode worden voor dagelijkse online aankopen in Estland.

Wat verkopers zouden moeten doen

Kaartbetalingen zijn niet meer optioneel. Het toevoegen van Apple Pay en Google Pay betekent voldoen aan de verwachtingen van de klant en toekomstbestendig afrekenen. Winkels die de overstap nog niet hebben gemaakt, moeten snel handelen – concurrenten hebben dat al gedaan, en de conversiegegevens bewijzen dat het werkt.

De bredere les voor Europese e-commerce: betalingsgewoonten die vast leken, kunnen snel veranderen wanneer er betere opties komen. De dominantie van Estland op het gebied van bankoverschrijvingen leek onwrikbaar totdat mobiele portemonnees opdoken. Nu is de vraag niet of je deze betaalmethoden moet toevoegen, maar hoe snel je ze live kunt krijgen.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Vergelijkbare artikelen
Innovatieve online betalingsoplossing van Macedonië naar de wereld
5 min. lezen

Innovatieve online betalingsoplossing van Macedonië naar de wereld

Online verkooptransacties komen steeds vaker voor; Veel kleine bedrijven, freelancers en dienstverleners hebben nog steeds geen eigen e-commerce winkel. De redenen variëren: gebrek aan technische kennis, tijd, personele middelen of budget om een online winkel te ontwikkelen. Maar dit betekent niet dat ze de mogelijkheid voor online betalingen moeten opgeven. Het goede nieuws is dat […]

Marija Ristovska Marija Ristovska
E-commerce Project Manager | Marketing and PR consultant and Strategist, E-commerce Macedonia Association
Navigeren door betalingsuitdagingen in wereldwijde e-commerce
25 min. lezen

Navigeren door betalingsuitdagingen in wereldwijde e-commerce

We zetten onze verkenning van betalingsverwerking van vorige week voort en gaan nu dieper in op de uitdagingen waarmee verkopers worden geconfronteerd bij het wereldwijd opschalen van betalingstransacties. Van technische integraties en nalevingshindernissen tot fraudebeheer en regionale voorkeuren, het betalingslandschap vereist strategische navigatie. Dit artikel onderzoekt de verborgen complexiteit van betalingsuitdagingen, hoe banken en fintechs […]

Dimitar Dimitrov Dimitar Dimitrov
CEO, Wincompany.io | Socialscore.io