2 min. lezen

Top 30 meest waardevolle Spaanse merken 2025: Inditex domineert met een groei van 50%

Volgens het laatste Kantar Brandz-rapport lieten Spaanse merken in 2025 een uitstekende groei zien. De belangrijkste dertig merken in Spanje hebben nu een totale waarde van $ 115.589 miljard, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 15% en de sterkste stijging is sinds acht jaar geleden.

Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Top 30 meest waardevolle Spaanse merken 2025: Inditex domineert met een groei van 50%
Bron: Depositphotos

Zara leidt Spaanse merken

Modegigant Inditex bevestigt zijn dominante positie, met zijn vlaggenschip Zara aan de leiding in de ranglijst met $ 33.947 miljard, wat neerkomt op een indrukwekkende stijging van 36% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Andere merken van de groep kenden een nog grotere groei: Massimo Dutti (+50%), Pull&Bear (+45%), Bershka (+47%) en Stradivarius (+44%). Concurrent Mango verbeterde ook met 26% tot $ 1.835 miljard.

Movistar en bankgiganten voltooien topranglijst

Movistar is het toonaangevende merk in telecommunicatie met een merkwaarde van $ 12.619 miljard, terwijl BBVA de banksector leidt met een merkwaarde van $ 11.350 miljard, en Santander op de voet volgt met $ 9.203 miljard.

Spanish brands : brands by categories in Spain

Source: kantar.com

Detailhandel en technologie: Mercadona’s digitale push versus beperkte startup-aanwezigheid

Mercadona is het enige retailbedrijfop de lijst dat zijn waarde van $ 3,011 miljard behoudt na een stijging van 33% en kondigde plannen aan om van nu tot 2028 € 250 miljoen uit te geven aan zijn digitale transformatie.

De ranglijst toont een minimale aanwezigheid van technologie-startups , behalve Glovo, dat verschijnt als het enige bedrijf van de nieuwe generatie op positie 22 met een waarde van $ 587 miljoen.

De ontdekking onthult dat Spanje fundamenteel afhankelijk blijft van gevestigde sectoren, waaronder mode, naast het bankwezen en de energiesector.

TOP 30 countries

Source: kantar.com

Wereldwijd perspectief: Spanje’s merkwaarde van $ 115 miljard op de wereldranglijst

De merkwaarde van $ 115.589 miljard in Spanje toont een brede kracht op de binnenlandse markt. Frankrijk neemt de eerste plaats in met een enorme waarde van $ 398.845 miljard aan topmerken, gevolgd door Duitsland met $ 377.390 miljard en India met $ 345.780 miljard.

Japan ($ 200.485 miljard) en Canada ($ 183.842 miljard) staan ruim boven Spanje, maar de laatste heeft meer voet aan de grond dan verschillende belangrijke markten, waaronder Brazilië ($ 72.520 miljard), Mexico ($ 68.308 miljard) en Zuid-Afrika ($ 29.744 miljard).

Deze positionering geeft aan dat, hoewel Spaanse modemerken goed gepositioneerd zijn, er veel ruimte is voor groei om ’s werelds toonaangevende merkkrachtpatsers uit te dagen.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Vergelijkbare artikelen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen
3 min. lezen

Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen

Meta introduceert nieuwe tools en verbeteringen in zijn advertentietools die gericht zijn op het ondersteunen van retail- en e-commercebedrijven. Het bedrijf blijft investeren in AI-modellen en breidt de opties voor adverteerders uit om de verkoopresultaten zowel online als in fysieke winkels te maximaliseren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+