4 min. lezen

TikTok-zoekgedrag: waarom consumenten traditionele zoekmachines verlaten

Uit de laatste gegevens van Ipsos blijkt dat klanten nu videoplatforms zoals TikTok gebruiken om ideeën voor hun aankopen te vinden. Het bleek dat 3 van de 4 shoppers op TikTok dit platform als het meest relevant beschouwen om nieuwe merken en producten te ontdekken. Dit onderzoek heeft tot doel vast te stellen dat traditionele zoekmachines niet langer het primaire middel zijn waarmee consumenten merken en producten ontdekken.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
TikTok-zoekgedrag: waarom consumenten traditionele zoekmachines verlaten
Bron: Depositphotos

“De grote verandering is een verschuiving geweest van traditionele zoekmachines als een punt van ontdekking naar iets boeienders, zoals TikTok. TikTok wordt het punt van ontdekking”, zegt een VP van e-commerce uit de mode-industrie.

Terwijl andere platforms de sociale grafiek gebruiken om gebruikers aan merken te koppelen, maakt TikTok gebruik van een interessegrafiek om gebruikers in contact te brengen met merken. Het algoritme gebruikt gebruikersinteresses en interacties om inhoud te sorteren in plaats van sociale connecties. Voor een merk is dit een kans om een nieuw publiek te bereiken. Uit gegevens blijkt dat 68% van de gebruikers het ermee eens is dat de For You-pagina van TikTok speciale gepersonaliseerde inhoud biedt die de productontdekking verbetert.

TikTok data

Source: ipsos.com

Organische ontdekking op TikTok overtreft traditionele zoekmachines

TikTok-gebruikers ontdekken de inhoud niet alleen op een willekeurige manier, maar gebruiken ook de zoekfuncties van het platform om naar specifieke inhoud te zoeken. Met behulp van de zoekfunctie en het tabblad Winkel kunnen gebruikers meer authentieke en relevante resultaten vinden.

Volgens de gegevens worden 2 van de 3 ontdekkingen op TikTok opzettelijk gedaan, wat betekent dat het netwerk niet alleen een hulpmiddel is om mensen te vermaken, maar ook om hen te informeren over mogelijke aankopen.

Het evoluerende TikTok-zoekgedrag van gebruikers

Onderzoek heeft verschillende belangrijke trends in het zoekgedrag van TikTok geïdentificeerd:

  • Meer dan de helft van de respondenten gebruikt nu video- en sociale-mediaplatforms om naar producten te zoeken, in plaats van zoekmachines te gebruiken
  • Bijna 3 op de 5 gebruikers gebruiken TikTok Zoeken
  • Ongeveer 1 op de 4 gebruikers zoekt binnen 30 seconden na het openen van de app naar iets

Het is belangrijk om te vermelden dat TikTok-shoppers vaak terugkomen naar het platform na het doen van de aankoop.

  • 2 van de 5 TikTok-gebruikers geven toe terug te keren naar de app om feedback achter te laten voor het merk of het product
  • Meer dan een derde van de TikTok-gebruikers komt terug om te zien hoe anderen het product gebruiken

Deze bevindingen suggereren dat TikTok niet alleen een ontdekkingstool is, maar ook een plek waar mensen hun ervaringen kunnen delen.

TikTok Search Behavior: Why Consumers Abandon Traditional Search Engines

Source: Ipsos

TikTok is beter dan concurrerende kanalen in het helpen van klanten bij het nemen van aankoopbeslissingen

TikTok presteert beter dan zijn concurrenten op het gebied van kernmedia- en e-commerceplatforms op het gebied van statistieken voor aankoopoverwegingen. Gebruikers van TikTok:

  • Wil je iets nieuws kopen en wil je eens iets anders proberen
  • Bekijk videorecensies of tutorials over het gebruik voordat u een aankoop doet
  • Bekijk de reacties om te zien wat andere mensen te zeggen hebben of vragen te stellen over iets dat ze willen kopen

TikTok-zoekgedrag: #TikTokMadeMeBuyIt tijdperk

Uit het onderzoek bleek dat bijna 1 op de 2 shoppers op TikTok een nieuw merk op het platform ontdekt of leert kennen via advertenties of shoppable content. Dit aantal is veel hoger dan dat van andere e-commerce- en mediaplatforms.

Het is geen verrassing dat de #TikTokMadeMeBuyIt trend de e-commercewereld overnam toen deze in 2020 door gebruikers werd gestart.

Een gepersonaliseerde ervaring voor elk type shopper

TikTok is een gigant als het gaat om het bieden van een gepersonaliseerde inhoudsaanbeveling voor shoppers:

  • 73% van de shoppers op TikTok is het ermee eens dat het platform productaanbevelingen doet op basis van hun interesses
  • 68% van de shoppers op TikTok is het ermee eens dat TikTok het ontdekken van meer merken, producten of diensten die ze leuk vinden vereenvoudigt

Dit vermogen om ontdekking te vergemakkelijken is niet alleen inherent aan TikTok, maar ook een gevolg van de gemeenschapsgerichte aanpak, waarbij gebruikers zowel de consumenten als de promotors van producten worden en deze met enthousiasme en geloofwaardigheid aanbevelen.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU

Freelance Digital Marketing Specialist at Ecommerce Bridge with nearly a decade of experience in digital marketing, where I’ve specialised in managing international teams and building strategic partnerships. As former International Team Lead at Groupon, I managed teams across various European countries, handled KPI achievement, and worked daily with agencies in English. These days, I focus on content strategy, link building, and coordinating with international agencies in e-commerce expansion. What truly fulfils me is working with people and seeing everyone happy and satisfied with the results. I’m passionate about researching and writing about the latest trends in e-commerce and digital marketing, bringing fresh insights and industry news to our readers. I hold a Master’s degree in Mass Media Studies and completed international courses in London and Bristol.

Vergelijkbare artikelen
Amazon’s vierdaagse Prime-evenement verdubbelt Black Friday-verkopen in het VK
3 min. lezen

Amazon’s vierdaagse Prime-evenement verdubbelt Black Friday-verkopen in het VK

Amazon heeft zojuist bewezen dat zomerwinkelen de winterverkoop kan verslaan. Het allereerste vierdaagse Prime-evenement van de retailgigant (8-11 juli) genereerde £ 2,08 miljard aan online uitgaven in het VK – bijna het dubbele van wat Black Friday in 2024 trok. Uit de cijfers blijkt dat consumenten nog steeds hongerig zijn naar grote kortingen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat
3 min. lezen

Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat

Nieuwe gegevens tonen een enorme kloof in de Europese modedetailhandel. De omzet van Shein groeide met 31,6% op jaarbasis en bereikte alleen al in december 48%. Ondertussen bleven gevestigde merken als H&M vlak en crashte ASOS met 16,2%. De cijfers laten zien welke merken de strijd om Europese klanten aan het winnen zijn.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU