
“De grote verandering is een verschuiving geweest van traditionele zoekmachines als een punt van ontdekking naar iets boeienders, zoals TikTok. TikTok wordt het punt van ontdekking”, zegt een VP van e-commerce uit de mode-industrie.
Terwijl andere platforms de sociale grafiek gebruiken om gebruikers aan merken te koppelen, maakt TikTok gebruik van een interessegrafiek om gebruikers in contact te brengen met merken. Het algoritme gebruikt gebruikersinteresses en interacties om inhoud te sorteren in plaats van sociale connecties. Voor een merk is dit een kans om een nieuw publiek te bereiken. Uit gegevens blijkt dat 68% van de gebruikers het ermee eens is dat de For You-pagina van TikTok speciale gepersonaliseerde inhoud biedt die de productontdekking verbetert.

Source: ipsos.com
Organische ontdekking op TikTok overtreft traditionele zoekmachines
TikTok-gebruikers ontdekken de inhoud niet alleen op een willekeurige manier, maar gebruiken ook de zoekfuncties van het platform om naar specifieke inhoud te zoeken. Met behulp van de zoekfunctie en het tabblad Winkel kunnen gebruikers meer authentieke en relevante resultaten vinden.
Volgens de gegevens worden 2 van de 3 ontdekkingen op TikTok opzettelijk gedaan, wat betekent dat het netwerk niet alleen een hulpmiddel is om mensen te vermaken, maar ook om hen te informeren over mogelijke aankopen.
Het evoluerende TikTok-zoekgedrag van gebruikers
Onderzoek heeft verschillende belangrijke trends in het zoekgedrag van TikTok geïdentificeerd:
- Meer dan de helft van de respondenten gebruikt nu video- en sociale-mediaplatforms om naar producten te zoeken, in plaats van zoekmachines te gebruiken
- Bijna 3 op de 5 gebruikers gebruiken TikTok Zoeken
- Ongeveer 1 op de 4 gebruikers zoekt binnen 30 seconden na het openen van de app naar iets
Het is belangrijk om te vermelden dat TikTok-shoppers vaak terugkomen naar het platform na het doen van de aankoop.
- 2 van de 5 TikTok-gebruikers geven toe terug te keren naar de app om feedback achter te laten voor het merk of het product
- Meer dan een derde van de TikTok-gebruikers komt terug om te zien hoe anderen het product gebruiken
Deze bevindingen suggereren dat TikTok niet alleen een ontdekkingstool is, maar ook een plek waar mensen hun ervaringen kunnen delen.

Source: Ipsos
TikTok is beter dan concurrerende kanalen in het helpen van klanten bij het nemen van aankoopbeslissingen
TikTok presteert beter dan zijn concurrenten op het gebied van kernmedia- en e-commerceplatforms op het gebied van statistieken voor aankoopoverwegingen. Gebruikers van TikTok:
- Wil je iets nieuws kopen en wil je eens iets anders proberen
- Bekijk videorecensies of tutorials over het gebruik voordat u een aankoop doet
- Bekijk de reacties om te zien wat andere mensen te zeggen hebben of vragen te stellen over iets dat ze willen kopen
TikTok-zoekgedrag: #TikTokMadeMeBuyIt tijdperk
Uit het onderzoek bleek dat bijna 1 op de 2 shoppers op TikTok een nieuw merk op het platform ontdekt of leert kennen via advertenties of shoppable content. Dit aantal is veel hoger dan dat van andere e-commerce- en mediaplatforms.
Het is geen verrassing dat de #TikTokMadeMeBuyIt trend de e-commercewereld overnam toen deze in 2020 door gebruikers werd gestart.
Een gepersonaliseerde ervaring voor elk type shopper
TikTok is een gigant als het gaat om het bieden van een gepersonaliseerde inhoudsaanbeveling voor shoppers:
- 73% van de shoppers op TikTok is het ermee eens dat het platform productaanbevelingen doet op basis van hun interesses
- 68% van de shoppers op TikTok is het ermee eens dat TikTok het ontdekken van meer merken, producten of diensten die ze leuk vinden vereenvoudigt
Dit vermogen om ontdekking te vergemakkelijken is niet alleen inherent aan TikTok, maar ook een gevolg van de gemeenschapsgerichte aanpak, waarbij gebruikers zowel de consumenten als de promotors van producten worden en deze met enthousiasme en geloofwaardigheid aanbevelen.