
TikTok-winkel in Spanje: belangrijkste bevindingen
TikTok is het op drie na populairste sociale netwerk van het land geworden omdat het elke maand 20 miljoen gebruikers bereikt. Het e-commerceplatform TikTok Shop is sinds de lancering in 2021 het snelst groeiende platform in het VK geworden, terwijl fast moving consumer goods meer dan 20% van de Britse aankopen op het platform uitmaken.
Het platform krijgt positieve feedback van 50% van de gebruikers die het gemakkelijk te gebruiken vinden en 40% die van het eenvoudige betalingssysteem houden. Het platform stelt gebruikers in staat om nieuwe merken te vinden via hun platform, en 83% van de gebruikers laat TikTok hun koopkeuzes beïnvloeden. Bovendien ontdekt 70% van de gebruikers nieuwe merken via het platform.
Verrassende demografie
De meest verrassende bevinding is dat:
- Generatie X is goed voor 44% van de uitgaven
- Generatie Y draagt 33% bij
- Generatie Z slechts 15,3%
- Vrouwen leiden winkelactiviteiten met 60%
- Producten voor persoonlijke verzorging zijn met 40% de beste keuze
- Voeding staat op de tweede plaats, met 26% in het Spaanse consumentengedrag
Voedsel staat op de tweede plaats van meest populaire categorieën in Spanje, terwijl het niet tot de topcategorieën in andere Europese landen behoort.
De meest populaire winkeldag vindt plaats op woensdag, aangezien de verkoop in deze periode 24% bereikt. De winkelregio Catalonië leidt de markt met 19% van de totale aankopen, gevolgd door Andalusië.
Groei-indicatoren
Het platform heeft een sterk potentieel om nieuwe klanten aan te trekken, omdat 17% van de TikTok Shop-gebruikers volledig nieuw is in e-commerce.
De Spaanse e-commercemarkt kende het afgelopen jaar een groei van 18%, die nu 6,6% van de totale omzet uitmaakt.