
Het bedrijf met hoofdkantoor in Singapore, dat in 2022 uit Nanjing verhuisde, staat nu voor de extra uitdaging om goedkeuring te krijgen van de financiële waakhonden van Peking. Ondanks de verhuizing van het bedrijf blijft Shein verstrikt in het Chinese regelgevingskader voor offshore-noteringen, omdat het uitgebreide productienetwerk voornamelijk via Chinese aannemers werkt.
Trans-Atlantische economische druk
De ambities van het bedrijf op de openbare markt zijn op nieuwe obstakels gestuit aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De recente invoering van substantiële tarieven op Chinese invoer naar de Verenigde Staten en de dreigende annulering van vrijstellingen van invoerrechten voor kleine pakketten hebben schaduwen geworpen op de financiële vooruitzichten van Shein.
Op 2 mei dreigt de beëindiging van Amerika’s “de minimis” -bepaling – die momenteel belastingvrije toegang toestaat voor pakketten met een waarde van minder dan $ 800 – de kostenstructuur van Shein in de meest lucratieve markt te verstoren.
Herwaardering
Financiële analisten die de situatie volgen, geven aan dat de marktomstandigheden een aanzienlijke neerwaartse bijstelling van de verwachte waardering van Shein kunnen afdwingen. De huidige prognoses suggereren dat het bedrijf openbare markten zou kunnen betreden ter waarde van ongeveer $ 50 miljard – ongeveer 25% minder dan het cijfer van $ 66 miljard dat vorig jaar tijdens de particuliere fondsenwervingsronde werd vastgesteld.
Het uiteindelijke marktkapitalisatiecijfer zal grotendeels afhangen van hoe effectief het bedrijf omgaat met veranderende importregelgeving in de Verenigde Staten. Het beoogde bedrag van de fondsenwerving blijft ongespecificeerd.
Druk op bedrijfsmodellen
De onderneming, opgericht door ondernemer Sky Xu, heeft zijn imperium opgebouwd zonder productiefaciliteiten te bezitten. In plaats daarvan coördineert het met ongeveer 5.800 gecontracteerde productiepartners, waarvan de overgrote meerderheid zich in China bevindt.
Het onderscheidende bedrijfsmodel van Shein – het rechtstreeks verzenden van individuele pakketten naar consumenten over de hele wereld via luchtvracht – staat voor bijzondere uitdagingen onder nieuwe handelsvoorschriften. Het bedrijf stopte eerder met zijn pogingen om in de Verenigde Staten naar de beurs te gaan, na zorgen van het Congres over de arbeidsomstandigheden binnen zijn Chinese toeleveringsnetwerk.