
De beste e-commerce krachtpatsers ter wereld
- Alibaba: Lanceerde een AI-aangedreven B2B-zoekmachine genaamd Accio, die 500.000 MKB-gebruikers bereikte en de conversieratio’s met bijna 30% verhoogde.
- Amazon: Implementatie van “vision-assisted” technologie voor het ophalen van pakketten die de inspanning van chauffeurs met 67% verminderde en meer dan 30 minuten per bezorgroute bespaarde. Behaalde een conversiepercentage van 10,75% in 2024.
- Boots: Het versterken van zijn positie op de schoonheidsmarkt, het lanceren van snelle bezorgdiensten en het benutten van klantgegevens om de gezondheidszorg te ontwikkelen. Zag de digitale verkoop met 23% stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar.
- Currys: Gericht op digitale transformatie met elektronische schapetikettering, digitale wachtrijsystemen en partnerschappen met Microsoft om AI-technologie te benutten.
- Volgende: Bereikte de winstmijlpaal van £ 1 miljard, breidde uit naar India via een samenwerking met Myntra en de lancering van het luxeplatform Seasons.
- Ocado Retail: Gebruikmakend van robotica en automatisering voor snellere orderverwerking, met robots waarmee een bestelling van 50 artikelen in slechts 10 minuten kan worden gepickt.
- Tesco: Testen van gepersonaliseerde Clubcard-kortingen op basis van winkelgedrag en het lanceren van een online marktplaats met meer dan 20.000 producten van derden.
- The Very Group: Investeren in AI- en data-oplossingen, AI-gestuurde modellering gebruiken om aandelenvoorspellingen te verbeteren en een retailmediaplatform lanceren met de naam Very Media Group.
- Walmart: Introductie van metaverse winkelervaringen via Roblox en een sociaal platform genaamd “Shop with Friends” om jongere shoppers aan te trekken.
Met 81% van de ondervraagde consumenten die de voorkeur geven aan bedrijven die op maat gemaakte ervaringen bieden, is personalisatie de heilige graal geworden. Een ander front dat wordt veroverd is betalingsflexibiliteit; John Lewis werkte samen met Klarna om zijn online consumenten koop-nu-betaal-later-keuzes te bieden, terwijl Currys “flexpay” lanceerde voor flexibele betalingsopties.
Social commerce wint nog steeds vooruitgang, zoals voorspeld, en zal tegen 2030 wereldwijd $ 6,2 biljoen bereiken. Afkomstig uit China, heeft livestream shopping zich ontwikkeld tot een industrie van $ 512 miljard. Tegen 2026 zal het naar verwachting maar liefst 20% van alle Britse e-commerceverkopen uitmaken.
Het rapport van Retail Week benadrukt vijf belangrijke tactieken voor verkopers die hun aanwezigheid in e-commerce willen verbeteren:
- Investeren in kunstmatige intelligentie in de hele waardeketen
- Toekomstbestendig met slimme digitale betaalinnovaties
- Loyaliteitsprogramma’s en data-inzichten gebruiken
- Nadruk leggen op snelle levering
- Consumenten verrassen met boeiende online ervaringen