3 min. lezen

Rewe.de zal naar verwachting $ 1,1 miljard bereiken terwijl concurrenten het moeilijk hebben

De Duitse online supermarktmarkt maakt dramatische verschuivingen door. Terwijl gevestigde ketens sterker worden, zijn veel startups uit het pandemietijdperk gecrasht. Rewe.de zal naar verwachting de eerste speler worden die de omzetgrens van een miljard dollar overschrijdt.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Rewe.de zal naar verwachting $ 1,1 miljard bereiken terwijl concurrenten het moeilijk hebben
Bron: Depositphotos - Photo by mobilinchen

De Duitse online supermarktsector heeft sinds de pandemie turbulente tijden doorgemaakt. Na een groei van 66,2% in 2020 en nog eens 39,8% in 2021, kromp de markt met 8,7% in 2022 toen de fysieke winkels weer opengingen.

Rewe.de domineert met een omzet van een miljard dollar

De grootste winnaar is Rewe.de, dat zijn omzet verdubbelde van $ 472.4 miljoen in 2020 tot $ 863.5 miljoen in 2021. Ondanks de vertraging van de markt herstelt het zich en zal het naar verwachting in 2025 $ 1,1 miljard bereiken.

Het succes van Rewe.de is te danken aan een sterke merkherkenning, klantvertrouwen en financiële steun van de traditionele retailactiviteiten. Hoewel het niet zo direct levert als concurrenten in andere landen, biedt het on-demand levering binnen geplande tijdvakken.

Flaschenpost groeit ondanks platformproblemen

De Flaschenpost.de op de tweede plaats heeft een ander verhaal. Oorspronkelijk was het een detailhandelaar die alleen dranken verkocht, maar na overname door Dr. Oetker breidde het zich uit naar voeding. De omzet groeide van $ 319.3 miljoen in 2020 tot een verwachte $ 562.5 miljoen in 2025.

Flaschenpost vermeed de typische vertraging na de pandemie, maar experts uit de industrie twijfelen aan het potentieel op lange termijn vanwege aanhoudende problemen met de beschikbaarheid van producten en de leveringssnelheid.Chart: German online grocery revenues 2020-2025. Rewe leads $996M, Flaschenpost $555M, rising Knuspr $249M, declining Bofrost $143M.

Knuspr.de haalt gevestigde bofrost in

In de lagere ranglijsten ontvouwt zich een interessante strijd. Knuspr.de, de Duitse uitbreiding van de Tsjechische Rohlik Group, haalde in 2024 de oude speler Bofrost.de in.

Knuspr maakte een dramatische groei door van een debuutomzet van $ 22,8 miljoen in 2021 tot $ 248,9 miljoen in 2025. Het succes is afhankelijk van het combineren van gemak met op snelheid gebaseerde levering die andere retailers moeilijk kunnen volhouden.

Internationale startups crashten

De Duitse markt bleek vijandig tegenover internationale startups. Bedrijven als Getir en Gorillas werden, ondanks aanzienlijke financiering en beloften van onmiddellijke levering, gedwongen de markt te verlaten of hun activiteiten stop te zetten.

Het kernprobleem zijn de hoge kosten van het onderhouden van bezorgdiensten voor boodschappen met directheid en grote productassortimenten. Toen de door de pandemie veroorzaakte vraag verzwakte, konden alleen financieel sterke spelers met gevestigde merken overleven.

Toekomst behoort toe aan gemak, niet aan snelheid

De Duitse markt verschilt van andere landen. Terwijl elders de focus ligt op directe levering, geven Duitse consumenten prioriteit aan gemak en uitbreidingen van bestaande diensten. Van de $ 416 miljard aan wereldwijde e-commerce voor supermarkten is Duitsland goed voor slechts $ 6 miljard.

Deze conservatieve benadering kan op de lange termijn voordelig zijn, aangezien alleen spelers die kosten en diensten efficiënt in evenwicht kunnen brengen, de shake-out zullen overleven.

Gebaseerd op ECDB-marktanalyse, augustus 2025

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Vergelijkbare artikelen
Italië dringt er bij de EU op aan om twee jaar eerder pakketten met een lage waarde te belasten
2 min. lezen

Italië dringt er bij de EU op aan om twee jaar eerder pakketten met een lage waarde te belasten

De Italiaanse minister van Economie Giancarlo Giorgetti vraagt de Europese Unie om een heffing op pakketten met een lage waarde te vervroegen van 2028 naar 2026, meldde Reuters. Volgens Giorgetti heeft de EU “sterke en snelle” regels nodig tegen goedkope en niet-gereguleerde producten van buiten de EU.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Black Friday 2024: wat de cijfers onthullen over e-commerce in Griekenland
4 min. lezen

Black Friday 2024: wat de cijfers onthullen over e-commerce in Griekenland

Black Friday blijft een van de belangrijkste benchmarks voor de retail- en e-commercesector. In Griekenland is het geëvolueerd van een noviteit naar een gerenommeerd winkelevenement, dat de verwachtingen van de consument vormgeeft en de operationele gereedheid van online winkels elk jaar in november test. De gegevens van 2024 laten niet alleen zien hoe Griekse consumenten […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz