
De Duitse online supermarktsector heeft sinds de pandemie turbulente tijden doorgemaakt. Na een groei van 66,2% in 2020 en nog eens 39,8% in 2021, kromp de markt met 8,7% in 2022 toen de fysieke winkels weer opengingen.
Rewe.de domineert met een omzet van een miljard dollar
De grootste winnaar is Rewe.de, dat zijn omzet verdubbelde van $ 472.4 miljoen in 2020 tot $ 863.5 miljoen in 2021. Ondanks de vertraging van de markt herstelt het zich en zal het naar verwachting in 2025 $ 1,1 miljard bereiken.
Het succes van Rewe.de is te danken aan een sterke merkherkenning, klantvertrouwen en financiële steun van de traditionele retailactiviteiten. Hoewel het niet zo direct levert als concurrenten in andere landen, biedt het on-demand levering binnen geplande tijdvakken.
Flaschenpost groeit ondanks platformproblemen
De Flaschenpost.de op de tweede plaats heeft een ander verhaal. Oorspronkelijk was het een detailhandelaar die alleen dranken verkocht, maar na overname door Dr. Oetker breidde het zich uit naar voeding. De omzet groeide van $ 319.3 miljoen in 2020 tot een verwachte $ 562.5 miljoen in 2025.
Flaschenpost vermeed de typische vertraging na de pandemie, maar experts uit de industrie twijfelen aan het potentieel op lange termijn vanwege aanhoudende problemen met de beschikbaarheid van producten en de leveringssnelheid.
Knuspr.de haalt gevestigde bofrost in
In de lagere ranglijsten ontvouwt zich een interessante strijd. Knuspr.de, de Duitse uitbreiding van de Tsjechische Rohlik Group, haalde in 2024 de oude speler Bofrost.de in.
Knuspr maakte een dramatische groei door van een debuutomzet van $ 22,8 miljoen in 2021 tot $ 248,9 miljoen in 2025. Het succes is afhankelijk van het combineren van gemak met op snelheid gebaseerde levering die andere retailers moeilijk kunnen volhouden.
Internationale startups crashten
De Duitse markt bleek vijandig tegenover internationale startups. Bedrijven als Getir en Gorillas werden, ondanks aanzienlijke financiering en beloften van onmiddellijke levering, gedwongen de markt te verlaten of hun activiteiten stop te zetten.
Het kernprobleem zijn de hoge kosten van het onderhouden van bezorgdiensten voor boodschappen met directheid en grote productassortimenten. Toen de door de pandemie veroorzaakte vraag verzwakte, konden alleen financieel sterke spelers met gevestigde merken overleven.
Toekomst behoort toe aan gemak, niet aan snelheid
De Duitse markt verschilt van andere landen. Terwijl elders de focus ligt op directe levering, geven Duitse consumenten prioriteit aan gemak en uitbreidingen van bestaande diensten. Van de $ 416 miljard aan wereldwijde e-commerce voor supermarkten is Duitsland goed voor slechts $ 6 miljard.
Deze conservatieve benadering kan op de lange termijn voordelig zijn, aangezien alleen spelers die kosten en diensten efficiënt in evenwicht kunnen brengen, de shake-out zullen overleven.
Gebaseerd op ECDB-marktanalyse, augustus 2025