2 min. lezen

Pinterest laat zien hoe visueel zoeken eruit zou moeten zien in het AI-tijdperk

Pinterest verandert opnieuw de manier waarop mensen producten ontdekken. Vorig jaar introduceerden ze productdisplays op gepersonaliseerde achtergronden en nu hebben ze gebruik gemaakt van generatieve AI-tools. Of het nu gaat om een specifiek kledingstuk, een kleurencombinatie of een hele stijl, gebruikers kunnen gemakkelijker precies vinden wat hun interesse in een afbeelding heeft gewekt. Ook hier kan e-commerce van profiteren. Hoewel de functie momenteel slechts in een paar landen wordt getest, is de ontwikkelingsrichting duidelijk: visueel zoeken wordt een belangrijk hulpmiddel in de online verkoop.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Pinterest laat zien hoe visueel zoeken eruit zou moeten zien in het AI-tijdperk
Bron: Pinterest

Pinterest-gebruikers kunnen nu specifiek zoeken naar bepaalde elementen uit afbeeldingen – zoals een jas, schoenen of kleurenpalet – en direct vergelijkbare of complementaire producten bekijken.

Dit proces maakt gebruik van generatieve AI, die afbeeldingen analyseert en beschrijvende zinnen maakt, waardoor gebruikers beter kunnen herkennen wat ze leuk vinden aan een afbeelding en verder kunnen surfen of winkelen. Pinterest introduceert het volgende:

  • Eenvoudige zoekinitiatie: Als u lang op een pin drukt, wordt visueel zoeken geactiveerd.
  • Paneel voor het aanpassen van resultaten: Gebruikers kunnen resultaten filteren op stijl, materiaal, kleur of gelegenheid. Als iemand bijvoorbeeld een bepaald jasje leuk vindt, kunnen ze snel filteren op vergelijkbare jassen die formeler zijn of in een andere stijl zijn.
  • Visuele element markeren: Een nieuw “geanimeerde gloed”-effect vestigt de aandacht op aanklikbare delen van afbeeldingen. Dit kan de interactiviteit en interesse vergroten.

Deze innovaties zijn momenteel alleen beschikbaar voor damesmode in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Pinterest geeft echter aan dat de functies uiteindelijk zullen worden uitgebreid naar andere categorieën en landen.

Pinterest verbetert visueel zoeken – wat betekent dit voor e-commerce?

Visueel zoeken verkort de reis van inspiratie naar aankoop. Generatie Z en millennials winkelen steeds vaker met hun ogen. Ze nemen beslissingen op basis van visuals, esthetiek en indruk. Pinterest bouwt daarom voort op waar het goed in is: inspiratie omzetten in een specifiek product.

Artikel delen
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Vergelijkbare artikelen
Dag E-commerce? 70% zal tegen 2030 op TikTok winkelen
3 min. lezen

Dag E-commerce? 70% zal tegen 2030 op TikTok winkelen

De cijfers zijn onthutsend. Uit een nieuw onderzoek onder 24.000 shoppers wereldwijd blijkt dat 70% verwacht tegen 2030 het grootste deel van hun boodschappen op sociale media te doen. Dat betekent dat de e-commercesites in Amazon-stijl die tegenwoordig domineren, binnen vijf jaar relikwieën kunnen worden. De revolutie van social shopping komt er niet – hij […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
EU verbiedt modemerken om onverkochte kleding te vernietigen
3 min. lezen

EU verbiedt modemerken om onverkochte kleding te vernietigen

De Europese Commissie bereidt historisch strenge maatregelen voor tegen verspilling in de mode-industrie. Vanaf 2026 zullen merken moeten bewijzen dat ze geen andere optie hebben dan onverkochte kleding te vernietigen. Een nieuw tijdperk begint voor modegiganten – het einde van het stilletjes weggooien van inventaris.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU