3 min. lezen

Ontdek waarom consumenten artikelen terugbrengen en maak het proces zo soepel mogelijk

Verschillende factoren bepalen het succes van een merk. En het kan uiteenvallen op de consumentenervaring over productretouren.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Ontdek waarom consumenten artikelen terugbrengen en maak het proces zo soepel mogelijk
Bron: Depositphotos

Klanttevredenheid, merkindruk en vertrouwen kunnen allemaal sterk worden beïnvloed door productretourzendingen. Hoewel een open benadering van retourzendingen – waarbij de verkoper geen vragen stelt – flexibel lijkt, is het in feite zelfvernietigend. De handelaar moet uitzoeken waarom klanten goederen terugbrengen. Dit helpt hen om zich ontwikkelende problemen op te lossen en het kaliber en het bereik van de gepresenteerde goederen te verhogen.

Een andere belangrijke overweging zijn financiële; Effectief voorraadbeheer en het voorkomen van fraude kunnen helpen om de marges te verhogen.

Open communicatie

Hoewel retourbeleid van vitaal belang is, is de communicatiewaarde ervan nog belangrijker. Zelfs met een genereus beleid zou een consument bijvoorbeeld een vreselijke ervaring hebben als hij een goed online koopt en ontdekt dat hij het niet kan terugbrengen naar een fysieke winkel. Evenzo hebben complexe verpakkingen en verzendingen van geretourneerde artikelen negatieve effecten.

“De kwaliteit van de klantervaring hangt meer af van de manier waarop je het retourproces uitlegt dan van het retourbeleid zelf”, zegt Kassi Socha, directeur analytics bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

De hedendaagse kijk op retourzendingen legt de nadruk op het verminderen van het totale aantal retourzendingen. Als de consument tevreden is op het moment van aankoop, komt dat niet alleen henzelf ten goede, maar ook de financiële situatie van het bedrijf. Het gebruik van technologie zoals virtual reality en het aanbieden van grondige productinformatie kan helpen om het aantal retourzendingen te verlagen.

Source: Depositphotos

Een ander cruciaal punt is dat het proces vlekkeloos moet verlopen als een consument een goed moet retourneren. Men moet rekening houden met het uitbreiden van rendementskeuzes buiten de conventionele wijsheid, inclusief retourzendingen aan de stoeprand. Met betrekking tot klachten en terugbetalingen moet de communicatie eenvoudig en open zijn; het begraven van voorwaarden op FAQ-pagina’s is op zijn minst vreemd. Het retourbeleid past bij categoriesites, productpagina’s of het afrekenproces.

Verkopers moeten zoeken naar methoden om retouralternatieven te vergroten en de correspondentie over retourvoorwaarden in de toekomst te stroomlijnen. Meer openheid en eenvoud in communicatie helpen dus om de klantbeleving te verbeteren en de klantloyaliteit te vergroten waarmee men problemen kan aanpakken.

In zeer concurrerende markten is het van cruciaal belang om consumenten niet alleen producten van hoge kwaliteit te bieden, maar ook een eenvoudig en open aankoop- en retourmechanisme .

Effectieve communicatie over het retourbeleid en de verwachtingen van de klant hangt sterk af van e-commerce marketing. E-commercebedrijven kunnen de hele klantervaring aanzienlijk verbeteren en merkvertrouwen creëren door expliciete retourinformatie op te nemen in berichten na aankoop, afrekensystemen en productbeschrijvingen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
E-commercerapport van de Europese Unie 2024: regionale marktanalyse
4 min. lezen

E-commercerapport van de Europese Unie 2024: regionale marktanalyse

Regionale marktanalyse onthult de evoluerende staat van de digitale markt van de Europese Unie. Het regionale jaarboek 2024 van Eurostat belicht diverse trends in de online handel in verschillende regio’s. Deze analyse onderzoekt recente ontwikkelingen in de digitale handel, waarbij de nadruk ligt op consumentengedrag en individuele verkooppatronen in de hele EU.

Artikel lezen
Groei van Scandinavische e-commerce: markt zal in 2027 $ 56 miljard bereiken
2 min. lezen

Groei van Scandinavische e-commerce: markt zal in 2027 $ 56 miljard bereiken

Ondanks moeilijke economische omstandigheden toont de Scandinavische e-commerce-industrie veerkracht en groeipotentieel, volgens het meest recente Nordics 360 2024-rapport. Met een hoge digitale volwassenheid en bijna universele internettoegang in de hele regio, blijft de online detailhandel de traditionele groei van de detailhandel overtreffen, ondanks de inflatiedruk en de verschillende bbp-prognoses.

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+