
Waarom het belangrijk is voor e-commerce
Deze uitbreiding biedt zowel een uitdaging als een kans voor online retailers. Het gedrag en de verwachtingen van consumenten kunnen sterk worden beïnvloed door de integratie van Meta AI met Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger, platforms die veel bedrijven momenteel gebruiken voor klantbetrokkenheid.
700 miljoen mensen wereldwijd gebruiken al een tool die naar producten kan zoeken, vragen kan beantwoorden en informatie kan verzamelen zonder hun berichten-apps te verlaten, retailers moeten opletten.
Functies die belangrijk zijn voor online verkopers
Chatfunctionaliteit in zes talen is de eerste stap in de Europese uitrol. Via een blauw cirkelpictogram in hun berichten-apps hebben gebruikers toegang tot Meta AI, waarmee ze:
- Vraag direct in de app om productaanbevelingen
- Onderzoek aankoopbeslissingen zonder gesprekken te verlaten
- Roep Meta AI op in groepschats met behulp van “@MetaAI” voor gezamenlijke winkelbeslissingen
- Ontdek content, inclusief productgerelateerde berichten en reels
Omdat Meta AI relevante berichten kan ophalen op basis van vragen van gebruikers, kan de functie voor het ontdekken van inhoud vooral belangrijk zijn voor retailers die investeren in organische socialemediamarketing.
Uw bedrijf voorbereiden
Hoewel het volledige effect nog onbekend is, zouden sommige online marketeers moeten gaan nadenken over een paar tactieken:
- Maak inhoud op sociale media beter vindbaar door AI: duidelijke productbeschrijvingen en categorische hashtags kunnen Meta AI helpen uw aanbod weer te geven wanneer dit relevant is
- Houd vragen van de klantenservice in de gaten – klanten kunnen beginnen met het oplossen van problemen met Meta AI voordat ze contact opnemen met uw ondersteuningspersoneel, wat het soort vragen kan veranderen dat door menselijke agenten wordt beantwoord.
- Overweeg groepswinkelervaringen – met de groepschatfunctionaliteit van Meta AI zou gezamenlijk inkopen gebruikelijker kunnen worden – iets waar retailers op zouden kunnen inspelen met groepskortingen of verwijzingsprogramma’s
Volgens Meta is deze lancering “de eerste stap” in de introductie van extra AI-functies in Europa. Functies die momenteel in de VS worden aangeboden, zoals personalisatie en creatievere tools, kunnen de volgende zijn.
E-commercebedrijven hebben een beperkte hoeveelheid tijd om veranderende consumentengewoonten te begrijpen en zich eraan aan te passen voordat ze ingesleten raken wanneer Europese consumenten met deze tool gaan experimenteren. Klanten kunnen merken dat hun betrokkenheid en conversieratio’s aanzienlijk worden verbeterd als deze nieuwe interactiepatronen met succes worden opgenomen in hun digitale strategie.