3 min. lezen

Inzicht in Gen Z winkelgedrag

Het recente onderzoek van SheerID richtte zich op de winkelvoorkeuren en het economische sentiment van Gen Z-consumenten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dit zijn de belangrijkste punten:

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Inzicht in Gen Z winkelgedrag

Economische zorgen domineren de uitgaven

In 2023 groeide de Amerikaanse economie met 2,5% en daalde de inflatie tot 3,4%. Ondanks berichten over een verbeterende economie is slechts 30% van de Gen Z-consumenten optimistisch in vergelijking met het voorgaande jaar. De voorzichtigheid is nog groter in Europa, waar de economie bijna geen groei doormaakt. Britse Gen Z is 25% pessimistischer dan die in Amerika.

“Dit verklaart waarom TikTok vol staat met video’s over ‘luid budgetteren’, waarin mensen openlijk praten over hun geldplannen en inspanningen om minder uit te geven. Deze trend leidt ertoe dat bijna een derde van Generatie Z probeert geld te besparen, goedkopere dingen en minder onnodige spullen te kopen.”

36% van de Gen Z-respondenten zegt minder uit te geven. Ze worden vooral getroffen door categorieën als afhaalmaaltijden, gaming, elektronica en online nieuws. Onder Gen Z-studenten is het sentiment nog erger: 45% is pessimistisch over de toekomst van de economie en 77% worstelt om hun budget aan te passen om aan deze zorgen tegemoet te komen.

Hoe betrek je Gen Z?

Instagram, TikTok en Snapchat spelen een sleutelrol bij de introductie van nieuwe merken. 68% van de respondenten zei dat sociale media hun belangrijkste bron van merkontdekking zijn. Aanbevelingen van vrienden en familie hebben ook een grote impact.

Exclusieve aanbiedingen hebben bewezen een belangrijke factor te zijn bij het trekken van de aandacht van Gen Z. Tot 91% van de studenten onderzoekt kortingen voordat ze kopen. Bovendien is aangetoond dat exclusieve aanbiedingen effectiever zijn dan andere tactieken. Denk bijvoorbeeld aan Buy Now Pay Later (BNPL) of verlengde retourtermijnen.

Exclusieve kortingen stimuleren niet alleen het aankoopgedrag, maar ook de merkloyaliteit. Een aanzienlijk deel van de respondenten zei dat ze zouden overstappen naar een ander merk voor een exclusieve aanbieding of zich zouden aanmelden voor een loyaliteitsprogramma in ruil voor korting.

Gratis geschenken en gratis verzending werden geïdentificeerd als de meest aantrekkelijke exclusieve aanbiedingen, gevolgd door kortingen op aankopen. Verrassend genoeg kwam e-mail naar voren als het favoriete communicatiekanaal voor het verzenden van aanbiedingen, op de voet gevolgd door sms-berichten.

Afhaal-/bezorgbestellingen stonden op de eerste plaats van de productcategorieën die Gen Z met korting zou kopen. Daarna volgden kleding, cosmetica/persoonlijke verzorging, games en elektronica. De minst populaire keuze was online nieuws, wat wijst op de voorkeur van Gen Z voor gratis informatiebronnen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Wat zijn omnichannel-marketingtrends in 2025?
2 min. lezen

Wat zijn omnichannel-marketingtrends in 2025?

In 2025 staan online retailers voor een ongekende uitdaging: de aandacht van de consument is versnipperd over talloze applicaties, platforms en apparaten. Recente studies tonen een dramatische verschuiving in het consumentengedrag aan: het aantal lineaire televisiekijkers is gedaald tot onder de 50% van de totale schermtijd.

Artikel lezen
Trump bedreigt de EU met nieuwe tarieven
2 min. lezen

Trump bedreigt de EU met nieuwe tarieven

Volgens Reuters beschreef de Amerikaanse president Donald Trump de handelspraktijken van de EU als “zeer, zeer slecht” voor de Verenigde Staten en kondigde hij plannen aan om op 21 januari nieuwe tarieven op te leggen aan de EU. Een potentieel grote verandering in de handel tussen de VS en de EU zou het gevolg kunnen […]

Artikel lezen
Waarom slechts 26% digitale ervaringen als uitstekend beoordeelt en hoe deze kunnen worden verbeterd
3 min. lezen

Waarom slechts 26% digitale ervaringen als uitstekend beoordeelt en hoe deze kunnen worden verbeterd

Slechts 26% van de klanten beoordeelt digitale ervaringen als uitstekend. Wat kan er gedaan worden? Vorig jaar was er een golf van nieuws over uniforme data en generatieve AI, die beide het potentieel hebben om de klantervaring te transformeren. Waarom mislukt personalisatie vaak? En wat onderscheidt marktleiders van andere bedrijven? Het Adobe Digital Trends 2024-rapport […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+