4 min. lezen

Hoe optimaliseer je pushmeldingen voor een hogere betrokkenheid?

Het waarschuwen van klanten via meldingen is heel belangrijk en winstgevend voor bedrijven. Platforms verscherpen echter de regels en klanten worden veeleisender. Uit het laatste rapport van Airship blijkt dat merken die effectief gebruik maken van pushmeldingen hogere betrokkenheidspercentages, conversies en klantbehoud kunnen realiseren. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u het potentieel van meldingen kunt maximaliseren op basis van de meest recente gegevens.

Veronika Slezáková
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Hoe optimaliseer je pushmeldingen voor een hogere betrokkenheid?
Bron: Depositphotos

Het succes van pushmeldingen hangt af van het opt-in-percentage, dat is het aantal gebruikers dat applicaties toestaat om hen waarschuwingen te sturen. Het Airship 2025 Benchmarks-rapport wijst op een aanzienlijke daling van de opt-in-percentages op Android-apparaten, als gevolg van wijzigingen die zijn geïntroduceerd in Android 13, waarvoor nu expliciete toestemming van de gebruiker vereist is om meldingen te ontvangen. Daarentegen is het opt-in-percentage op iOS stabiel gebleven.

opt-in rates

Source: Airship

Waarom is opt-in belangrijk voor e-commerce?

Voor merken is het verkrijgen van toestemming voor het verzenden van pushmeldingen niet alleen een formaliteit, het heeft ook een directe invloed op de inkomsten. Gebruikers die pushmeldingen hebben ingeschakeld, doen 13% meer aankopen in vergelijking met degenen die ze hebben uitgeschakeld. De beste applicaties registreerden zelfs tot 39% meer aankopen.

Dit wijst op het enorme potentieel van pushmeldingen bij het ondersteunen van herhaalaankopen en het verhogen van de klantwaarde.

Hoe verhoog ik het opt-in percentage?

  1. Gebruik pre-prompting:In plaats van meteen toestemming te vragen, leg je eerst uit waarom notificaties nuttig zijn.
  2. Verbeter de onboarding-Een goed ontworpen onboardingproces kan het aantal opt-ins met wel 40% verhogen.
  3. Betrek klanten die meldingen hebben geweigerd: In-app-elementen, zoals gepersonaliseerde waarschuwingen of interactieve inhoud, kunnen het opt-inpercentage met gemiddeld 14% verhogen.

Push notificatie open rates

De directe open rate van pushmeldingen laat zien hoeveel mensen de app onmiddellijk openen nadat ze zijn ontvangen – en dit is een van de belangrijkste indicatoren van hun effectiviteit. Uit het rapport blijkt dat de algemene open rates stabiel blijven, maar dat de goed presterende iOS-applicaties zijn afgenomen. Deze trend kan erop duiden dat gebruikers last hebben van meldingsmoeheid of hun instellingen aanpassen om minder waarschuwingen te ontvangen.

Aangezien directe openingen leiden tot onmiddellijke interactie met klanten, moeten merken hun strategieën verfijnen zodat gebruikers meldingen niet negeren. De afname van de betrokkenheid op iOS suggereert dat succes niet langer een kwestie van kwantiteit is, maar van relevantie en kwaliteit van de inhoud.

Push notification open rates

Source: Airship

Hoe verhoog je de openingspercentages van pushmeldingen?

  1. Personalisatie is de sleutel: aangepaste berichten kunnen de open rates met wel 37% verhogen, terwijl segmentatie de conversies met wel 350% kan verbeteren.
  2. Gebruik rijke inhoud – Afbeeldingen, GIF’s of video’s in pushmeldingen kunnen de open rates met gemiddeld 22% verhogen.
  3. Gebruik AI voor nauwkeurigere targeting-Met de komst van Apple Intelligence, dat meldingen samenvat, moeten merken ervoor zorgen dat hun berichten relevant genoeg zijn om niet onderaan de meldingenlijst te belanden.

Hoe vind je balans in frequentie?

Een van de grootste uitdagingen is het bepalen van de juiste hoeveelheid pushmeldingen. Volgens het rapport is het aantal pushmeldingen dat per gebruiker wordt verzonden jaar op jaar toegenomen, waarbij iOS-applicaties de grootste stijging zien. Desalniettemin is het belangrijk om een balans te vinden: te veel meldingen leiden tot meer afmeldingen en het verwijderen van apps.

Waar moet u op letten bij de frequentie van pushberichten?

  • Verschillen in focus: terwijl media- en sportapplicaties een groot aantal meldingen verzenden, verzenden retail- en reisapplicaties minder. Ze richten zich meer op sleutelmomenten in het aankoopproces.
  • Testen en optimaliseren—A/B-testen van meldingsfrequentie en inhoud helpen de balans te vinden tussen klantbetrokkenheid en spammen.
  • Rekening houdend met gebruikersvoorkeuren: de optie om het type en de frequentie van meldingen te selecteren via een voorkeurscentrum kan helpen om klanten op de lange termijn actief te houden.

Wat biedt de toekomst voor pushmeldingen in e-commerce?

Met grote veranderingen in de levering van meldingen op Android en iOS, moeten merken hun strategieën opnieuw beoordelen. E-commerce merken moeten zich richten op:

  • Diepere relaties met klanten opbouwen door middel van gepersonaliseerde berichten.
  • In-app-elementen gebruiken om klanten die pushmeldingen hebben geweigerd opnieuw te betrekken.
  • Effectief gebruik maken van AI en segmentatie om maximale relevantie van berichten te garanderen.

Terwijl de concurrentie om de aandacht van de klant blijft toenemen, blijven pushmeldingen een krachtig hulpmiddel om de betrokkenheid en omzet te vergroten, mits correct gebruikt.

Artikel delen
Veronika Slezáková
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Vergelijkbare artikelen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen
3 min. lezen

Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen

Meta introduceert nieuwe tools en verbeteringen in zijn advertentietools die gericht zijn op het ondersteunen van retail- en e-commercebedrijven. Het bedrijf blijft investeren in AI-modellen en breidt de opties voor adverteerders uit om de verkoopresultaten zowel online als in fysieke winkels te maximaliseren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+