4 min. lezen

Hoe automatisering en AI de klantenservice zullen hervormen

Uit een onderzoek van Zendesk blijkt dat de klantervaring op het punt staat ingrijpend te veranderen. Leidinggevenden denken dat de klantervaring de komende drie jaar volledig zal veranderen door automatisering en AI. Sterker nog, 80% van hen denkt dat standaard CX niet meer zal bestaan.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Hoe automatisering en AI de klantenservice zullen hervormen
Bron: Depositphotos

Op basis van het rapport ‘Future of AI-powered CX’ van Zendesk zal de klantenservice waarschijnlijk slanker, sneller en beter worden. Automatisering en AI zullen erg belangrijk zijn voor het stroomlijnen van processen, het persoonlijker maken van situaties en het omgaan met meer klantinteracties. Aangezien AI processen stroomlijnt en eersteklas service garandeert, zal deze verandering waarschijnlijk leiden tot kleinere klantervaringsteams. Sterker nog, 64% van de experts uit de industrie verwacht dat ze zullen krimpen. Het onderzoek vroeg 1.300 leiders op het gebied van klantervaring uit de VS, Australië, Brazilië, India, Mexico, Singapore, Spanje en het VK om een enquête in te vullen.

AI wordt verondersteld centraal te staan in elk contact met een klant.  Het zal ook in de gaten houden hoe goed zowel menselijke als AI-werknemers hun werk doen om ervoor te zorgen dat klanten een goede service krijgen. Leidinggevenden denken dat AI 80% van de contacten zal afhandelen. Dit maakt menselijke agenten vrij om aan moeilijkere taken te werken, terwijl automatisering en AI gegevens gebruiken om de klantervaring aan te passen en te verbeteren.

Hoe de klantervaring is veranderd

Experts voorspellen dat de interacties met de klantenservice zullen vervijfvoudigen, en leiders beweren vol vertrouwen dat AI een hoge servicekwaliteit zal behouden. Deze verandering zal ervoor zorgen dat dingen soepeler verlopen, mensen helpen betere keuzes te maken en de markt concurrerender te maken. Wanneer AI routinetaken overneemt, kunnen teams efficiënter werken en de kosten laag houden. Hierdoor kunnen bedrijven groeien , zelfs als het aantal klanten waarmee ze te maken hebben toeneemt.

Source: Depositphotos

Beheerders nemen meer taken op zich die strategisch zijn

Als belangrijke bewakers van bedrijfsprocessen staan beheerders voor een grote verandering. Ze zullen steeds meer afhankelijk zijn van AI-copiloten en slimme tools om geautomatiseerde contacten af te handelen en op AI gebaseerde verbeteringen aan te brengen. Als onderdeel van hun dagelijkse taken zullen managers de kwaliteit van agentinteracties in realtime controleren, de automatisering verbeteren, personeelsbehoeften voorspellen en door AI voorgestelde workflows in actie brengen.

Om de teamprestaties te verbeteren, moeten ze leren hoe ze “No/Low Code”-tools voor automatisering kunnen gebruiken, keuzes kunnen maken op basis van gegevens en ervoor moeten zorgen dat mensen en AI het werk delen zodat klanten tevreden zijn. Deze verandering geeft managers de tools die ze nodig hebben om strategische vooruitgang te boeken en ervoor te zorgen dat processen soepel verlopen.

AI zal een groot effect hebben op klantervaringsteams en de banen van agenten, beheerders en managers veranderen door meer nadruk te leggen op gespecialiseerde vaardigheden. De mensen die in de klantenservice werken, krijgen meer professionele taken te doen:

  • Ze leren meer over technologische vaardigheden en worden beter in het gebruik van AI
  • Soft skills zullen beter worden, en in een uniforme omgeving zal het werk sneller gedaan worden
  • Ze zullen meer gespecialiseerde dingen leren die dieper gaan

Klantenservicemedewerkers moeten in staat zijn om AI-tools te gebruiken, complexe problemen op te lossen en te blijven leren om betere klantervaringen te bieden en hun output en servicekwaliteit te verbeteren.

Leiders dringen aan op AI-integratie

Leiders van de klantervaring zullen veel leren over welke ideeën echt werken voor klanten. Ze zullen AI en realtime gegevens gebruiken om de klantervaring te verbeteren en samenwerken tussen teams om klanten veilig te houden. Inzichten uit AI helpen hen om snel met nieuwe ideeën te komen.

Ze zullen AI strategisch gebruiken, betere keuzes maken en hun teams kunnen begeleiden in een wereld waarin technologie altijd verandert en de gewoonten van klanten altijd veranderen. Naarmate de zakenwereld verandert, zal het belangrijk zijn om de snelle vooruitgang in AI-technologie bij te houden. Om op de lange termijn succesvol te zijn, moet je flexibel zijn en klaar zijn voor veranderingen in de manier waarop klanten je in de toekomst ervaren.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
De toekomst van werk: robots, AI en automatisering in e-commerce
7 min. lezen

De toekomst van werk: robots, AI en automatisering in e-commerce

Er zijn maar weinig industrieën die geschikt zijn voor de adoptie van AI als e-commerce, zowel in termen van operationele efficiëntie als klantgerichte processen. In dit artikel onderzoeken we de ins en outs van automatisering in e-commerce met kunstmatige intelligentie. We onderzoeken hoe AI het landschap van online retail transformeert en alles verbetert, van voorraadbeheer […]

Ben Fistein Ben Fistein
Co-Founder, Semantee
Artikel lezen
AI-tools voor marketingautomatisering: een uitgebreide gids voor succes
12 min. lezen

AI-tools voor marketingautomatisering: een uitgebreide gids voor succes

Automatisering is niet meer alleen voor de productie. Het hervormt industrieën, stroomlijnt processen en zorgt voor een revolutie in marketingstrategieën. Als u de concurrentie voor wilt blijven en uw merk naar nieuwe hoogten wilt tillen, is het omarmen van AI-aangedreven automatisering de game changer die u nodig hebt. Zonder dat loop je het risico achterop […]

Daniela Marušková Daniela Marušková
CMO ui42
Artikel lezen
AI in marketingautomatisering
13 min. lezen

AI in marketingautomatisering

AI is niet langer alleen een modewoord; Het verandert de manier waarop we dagelijks denken, werken en functioneren. Tegenwoordig is AI bijna overal en variëren de gebruikers enorm in leeftijd. Het helpt ons bij het lesgeven aan kinderen voor school, het plannen van een vakantie, het automatiseren van repetitieve taken, het maken van gepersonaliseerde campagnes […]

Darko Ďurica Darko Ďurica
Business Development Manager
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+