Huidige btw-wetgeving en de gevolgen ervan
Producten die van buiten de Europese Unie zijn gekocht, bijvoorbeeld bij Amerikaanse of Chinese internetverkopers, zijn onder de huidige EU-regelgeving onderworpen aan invoerbelastingen. Voor bestellingen tot €150 geldt wel een vrijstelling .
Veel buitenlandse verkopers, vooral die op websites als AliExpress en Temu met hun meestal laaggeprijsde goederen, hebben invoerrechten kunnen vermijden omdat ze op dit niveau zijn.
De grens van 150 euro motiveert handelaren om hun producten te laag te prijzen, zo blijkt uit een studie van de Onderzoeksdienst van het Europees Parlement. ‘Underbieding’-prijzen helpen hen om douanebelastingen te ontwijken en btw-tarieven te verlagen. Dit impliceert een inkomstenderving voor de EU, maar het leidt ook tot een oneerlijk speelveld voor lokale bedrijven die belastingwetten volgen.
Tegelijkertijd zou de afschaffing van de drempel van 150 euro ook kunnen leiden tot administratieve verliezen , aangezien alle ingevoerde artikelen het éénloketsysteem voor invoer (IOSS) zouden moeten passeren. Het beheren van de verschillende invoerbelastingen en btw-verplichtingen in verschillende markten is op dit moment een logistieke ramp. Door een enkel systeem te gebruiken, kunnen dropshippers profiteren van eenvoudigere procedures, waardoor ze misschien tijd en geld besparen op naleving.
Effecten op het dropshipbedrijf
Bedrijven die de nadruk leggen op de dropshipping-aanpak, kunnen de verandering voelen. In de EU kunnen dropshippers te maken krijgen met concurrentie van de bovengenoemde buitenlandse verkopers die hun artikelen aanbieden voor bijna liquidatietarieven. Maar wanneer niet-EU-verkopers te maken krijgen met belastingen, kan oneerlijke concurrentie van goedkope invoer worden uitgeroeid, waardoor het speelveld gelijk wordt.
Tegelijkertijd is het echter van cruciaal belang om in gedachten te houden dat het afschaffen van de limiet kan leiden tot hogere consumentenkosten, aangezien invoerbelastingen van toepassing zijn op alle aankopen die onafhankelijk zijn van de waarde. Dropshippers zullen deze ontwikkelingen eerlijk moeten openstellen voor hun klanten en misschien hun prijsbeleid moeten aanpassen om concurrerend te blijven.
Terwijl het Europees Parlement nog steeds debatteert over de voorgestelde hervormingen, hebben online bedrijven ruim de tijd om zich voor te bereiden, aangezien de geplande implementatie ervan in maart 2028 is.