2 min. lezen

Het wijzigen van importtarieven begint er echt uit te zien

De btw-regels voor de invoer van e-commerce worden gewijzigd in het Europees Parlement. Er ligt een voorstel op tafel om de invoerrechtendrempel van 150 euro af te schaffen. Hoewel de onderhandelingen nog aan de gang zijn, is al besloten dat deze ontwikkelingen tegen maart 2028 zouden zijn doorgevoerd

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Het wijzigen van importtarieven begint er echt uit te zien
Bron: Depositphotos

Huidige btw-wetgeving en de gevolgen ervan

Producten die van buiten de Europese Unie zijn gekocht, bijvoorbeeld bij Amerikaanse of Chinese internetverkopers, zijn onder de huidige EU-regelgeving onderworpen aan invoerbelastingen. Voor bestellingen tot €150 geldt wel een vrijstelling .

Veel buitenlandse verkopers, vooral die op websites als AliExpress en Temu met hun meestal laaggeprijsde goederen, hebben invoerrechten kunnen vermijden omdat ze op dit niveau zijn.

De grens van 150 euro motiveert handelaren om hun producten te laag te prijzen, zo blijkt uit een studie van de Onderzoeksdienst van het Europees Parlement. ‘Underbieding’-prijzen helpen hen om douanebelastingen te ontwijken en btw-tarieven te verlagen. Dit impliceert een inkomstenderving voor de EU, maar het leidt ook tot een oneerlijk speelveld voor lokale bedrijven die belastingwetten volgen.

Tegelijkertijd zou de afschaffing van de drempel van 150 euro ook kunnen leiden tot administratieve verliezen , aangezien alle ingevoerde artikelen het éénloketsysteem voor invoer (IOSS) zouden moeten passeren. Het beheren van de verschillende invoerbelastingen en btw-verplichtingen in verschillende markten is op dit moment een logistieke ramp. Door een enkel systeem te gebruiken, kunnen dropshippers profiteren van eenvoudigere procedures, waardoor ze misschien tijd en geld besparen op naleving.

Effecten op het dropshipbedrijf

Bedrijven die de nadruk leggen op de dropshipping-aanpak, kunnen de verandering voelen. In de EU kunnen dropshippers te maken krijgen met concurrentie van de bovengenoemde buitenlandse verkopers die hun artikelen aanbieden voor bijna liquidatietarieven. Maar wanneer niet-EU-verkopers te maken krijgen met belastingen, kan oneerlijke concurrentie van goedkope invoer worden uitgeroeid, waardoor het speelveld gelijk wordt.

Tegelijkertijd is het echter van cruciaal belang om in gedachten te houden dat het afschaffen van de limiet kan leiden tot hogere consumentenkosten, aangezien invoerbelastingen van toepassing zijn op alle aankopen die onafhankelijk zijn van de waarde. Dropshippers zullen deze ontwikkelingen eerlijk moeten openstellen voor hun klanten en misschien hun prijsbeleid moeten aanpassen om concurrerend te blijven.

Terwijl het Europees Parlement nog steeds debatteert over de voorgestelde hervormingen, hebben online bedrijven ruim de tijd om zich voor te bereiden, aangezien de geplande implementatie ervan in maart 2028 is.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Wat zijn omnichannel-marketingtrends in 2025?
2 min. lezen

Wat zijn omnichannel-marketingtrends in 2025?

In 2025 staan online retailers voor een ongekende uitdaging: de aandacht van de consument is versnipperd over talloze applicaties, platforms en apparaten. Recente studies tonen een dramatische verschuiving in het consumentengedrag aan: het aantal lineaire televisiekijkers is gedaald tot onder de 50% van de totale schermtijd.

Artikel lezen
Trump bedreigt de EU met nieuwe tarieven
2 min. lezen

Trump bedreigt de EU met nieuwe tarieven

Volgens Reuters beschreef de Amerikaanse president Donald Trump de handelspraktijken van de EU als “zeer, zeer slecht” voor de Verenigde Staten en kondigde hij plannen aan om op 21 januari nieuwe tarieven op te leggen aan de EU. Een potentieel grote verandering in de handel tussen de VS en de EU zou het gevolg kunnen […]

Artikel lezen
Waarom slechts 26% digitale ervaringen als uitstekend beoordeelt en hoe deze kunnen worden verbeterd
3 min. lezen

Waarom slechts 26% digitale ervaringen als uitstekend beoordeelt en hoe deze kunnen worden verbeterd

Slechts 26% van de klanten beoordeelt digitale ervaringen als uitstekend. Wat kan er gedaan worden? Vorig jaar was er een golf van nieuws over uniforme data en generatieve AI, die beide het potentieel hebben om de klantervaring te transformeren. Waarom mislukt personalisatie vaak? En wat onderscheidt marktleiders van andere bedrijven? Het Adobe Digital Trends 2024-rapport […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+