Hoe Aurora werkt voor e-commerce
Aurora is ontwikkeld door xAI onder leiding van Elon Musk en heeft les gekregen in miljarden internetfoto’s. De officiële verklaring van het bedrijf beweert dat de tool getrouw tekstinstructies kan volgen en gespecialiseerd is in fotorealistische weergave.
In de praktijk betekent dit dat je eenvoudig kunt beschrijven welk type productfoto je nodig hebt, en Aurora zou deze moeten genereren.
Belangrijke elementen die e-commerce managers vooral zullen waarderen zijn:
- Mogelijkheid om afbeeldingen van hoge kwaliteit te maken in verschillende categorieën
- Nauwkeurige weergave van echte objecten en tekst
- Mogelijkheid om realistische menselijke portretten te genereren (handig voor lifestyle productfotografie)
- Toekomstige toevoeging van directe bestaande beeldbewerkingsmogelijkheden
Huidige beperkingen en juridische overwegingen
Het is echter van cruciaal belang om rekening te houden met enkele beperkingen van het gereedschap. Uit de eerste tests werden problemen gevonden met het weergeven van sommige details; Zo werden vingers op handen vaak niet goed weergegeven.
De juridische kant is ook heel belangrijk voor e-commerce-exploitanten. Afbeeldingen van publieke persoonlijkheden en merken die door Aurora zijn gemaakt, kunnen mogelijke auteursrechtelijke problemen veroorzaken. Juridische kwesties moeten grondig worden overwogen voordat dergelijke geproduceerde afbeeldingen in commerciële communicatie worden gebruikt.
De service is momenteel alleen beschikbaar in geselecteerde landen, maar volgens xAI zou deze binnen een week wereldwijd moeten worden uitgebreid.
De functie voor het bewerken van bestaande afbeeldingen zal later worden toegevoegd, wat met name interessant kan zijn voor e-shops die snel hun productfoto’s moeten aanpassen.