3 min. lezen

Groeitrends in Nederlandse e-commerce: diensten stimuleren online uitgaven

Hoewel er minder producten werden gekocht, laten de groeitrends van e-commerce in Nederland een stijging van 6% zien in de online detailhandel, tot € 17,5 miljard. Diensten, met name ziektekosten- en schadeverzekeringen, waren de belangrijkste aanjagers van deze groei. Dat blijkt uit het onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor, dat GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders heeft uitgevoerd in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland. Ondanks het feit dat bijna een derde van alle aankopen in de detailhandel nu online gebeurt, werden slechts 173 miljoen artikelen gekocht, wat 2% minder is dan het jaar ervoor.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Groeitrends in Nederlandse e-commerce: diensten stimuleren online uitgaven
Bron: Depositphotos

Diensten stimuleren de groeitrends van Nederlandse e-commerce

Het grootste ding dat de Nederlandse e-commerce deed groeien, waren de diensten, die met 13% stegen. Er was een enorme stijging van 27% in ziektekosten- en schadeverzekeringen, en ook de kaartverkoop voor sites en evenementen ging omhoog. Dit kwam mede doordat de Olympische Spelen naar Frankrijk kwamen.

De uitgaven aan goederen bleven vrij stabiel, met slechts een stijging van 1%, maar het aantal gekochte goederen daalde met 4%. Sommige categorieën, zoals Schoenen & Persoonlijke Levensstijl en Food/Nearfood, zagen een daling van 11%.

Gevarieerde online uitgaven in verschillende categorieën

Het percentage online winkelen dat mensen doen, verschilt sterk tussen categorieën. Vaker wel dan niet, kopen mensen online diensten in plaats van goederen.

Zo vindt slechts 8% van de uitgaven aan eten en drinken in de buurt van eten online plaats, wat het totale gemiddelde naar beneden haalt. Wanneer deze categorie buiten beschouwing wordt gelaten, besteden consumenten 37% van hun retailinkomen aan online aankopen.

Dutch ecommerce grows 6% in 2024: Services boost spending, cross-border shopping rises.

Source: Thuiswinkel

Cross-border shopping: een stijgende trend in Nederlandse e-commerce

Met een stijging van 6% tot 20,3 miljoen verkopen buiten Nederland, is grensoverschrijdend winkelen in opkomst. Chinese online winkels zijn erg beroemd geworden. In totaal gaven mensen 16% meer uit bij buitenlandse webwinkels, ofwel 2,3 miljard euro.

In de eerste helft van 2024 kochten Nederlanders 6 miljoen spullen uit China. Elke aankoop kostte gemiddeld €41, wat een stuk minder is dan het gemiddelde in Nederland (€101) of andere Europese landen zoals Duitsland (€110).

Mobiele uitgaven en betaalmethoden

De verkoop van smartphones is gestagneerd, maar hun aandeel in alle online uitgaven is gestegen van 25% naar 28%, wat aangeeft dat consumenten meer geld uitgeven via hun mobiele apparaten.

Steeds meer mensen geven ook de voorkeur aan iDEAL als betaalmethode, waarbij ze voornamelijk afstappen van het gebruik van creditcards.

Deze groeiende trends in de Nederlandse e-commerce laten zien hoe online winkelen in Nederland verandert, waarbij diensten en winkelen over de grenzen heen steeds belangrijker worden.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Beste digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven in 2025
21 min. lezen

Beste digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven in 2025

Ervaring met tal van e-shops laat zien hoe technologie en relaties groei stimuleren. Voor 2025 zijn bewezen strategieën onder meer SEO, AI, contentmarketing, PPC en gemeenschapsopbouw – de meeste vereisen alleen tijd en moeite, geen grote budgetten. Nu AI essentieel is om concurrerend te blijven, laten we eens kijken naar de meest effectieve benaderingen van […]

Jan Janouškovec Jan Janouškovec
CEO, Selltoro
Artikel lezen
58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens
3 min. lezen

58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens

Retailers merken dat klanten weliswaar dol zijn op kortingen, maar dat ze zich ook zorgen maken over hun privacy bij het delen van persoonlijke informatie. Volgens een recent onderzoek van Daemon, een adviesbureau voor digitale transformatie, blijven promotionele aanbiedingen en e-mail voor kortingen een sterke aantrekkingskracht uitoefenen op generaties; Millennials leiden met 67%, gevolgd door […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+