3 min. lezen

Groeitrends in e-commerce in Nederland: diensten stimuleren online uitgaven

Hoewel er minder producten werden gekocht, laten de Nederlandse groeitrends voor e-commerce een stijging van 6% zien in de online detailhandel, tot € 17,5 miljard. Diensten, met name ziektekosten- en schadeverzekeringen, waren de belangrijkste aanjagers van deze groei. Dit blijkt uit het onderzoek Thuiswinkel Markt Monitor, dat GfK in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland heeft uitgevoerd voor Thuiswinkel.org en Retail Insiders. Ondanks het feit dat bijna een derde van alle aankopen in de detailhandel nu online gebeurt, werden er slechts 173 miljoen artikelen gekocht, wat 2% minder is dan het jaar ervoor.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Groeitrends in e-commerce in Nederland: diensten stimuleren online uitgaven
Bron: Depositphotos (edited in Canva Pro)

Diensten stimuleren Nederlandse e-commerce groeitrends

Het grootste dat de Nederlandse e-commerce deed groeien, waren de diensten, die met 13% stegen. Er was een enorme stijging van 27% in ziektekosten- en schadeverzekeringen, en ook de kaartverkoop voor locaties en evenementen ging omhoog. Dit kwam deels omdat de Olympische Spelen naar Frankrijk kwamen.

De uitgaven aan goederen bleven vrij stabiel, met een stijging van slechts 1%, maar het aantal gekochte goederen daalde met 4%. Sommige categorieën, zoals Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Nearfood, zagen een daling van 11%.

Gevarieerde online uitgaven in verschillende categorieën

Het percentage van online winkelen dat mensen doen, verschilt sterk tussen categorieën. Vaker wel dan niet kopen mensen online diensten in plaats van goederen.

Zo vindt slechts 8% van de uitgaven aan eten en drinken in de buurt van eten online plaats, wat het totale gemiddelde naar beneden haalt. Wanneer deze categorie wordt uitgesloten, besteden consumenten 37% van hun winkelinkomen aan online aankopen.

Dutch ecommerce grows 6% in 2024: Services boost spending, cross-border shopping rises.

Source: Thuiswinkel

Grensoverschrijdend winkelen: een stijgende trend in de Nederlandse e-commerce

Met een stijging van 6% tot 20,3 miljoen verkopen buiten Nederland zit grensoverschrijdend winkelen in de lift. Chinese online winkels zijn erg beroemd geworden. In totaal gaven mensen 16% meer uit bij buitenlandse online winkels, of € 2,3 miljard.

In de eerste helft van 2024 kochten Nederlanders 6 miljoen spullen uit China. Elke aankoop kost gemiddeld €41, wat een stuk minder is dan het gemiddelde in Nederland (€101) of andere Europese landen zoals Duitsland (€110).

Mobiele uitgaven en betaalmethoden

De verkoop van smartphones is gestagneerd, maar hun aandeel in alle online uitgaven is gestegen van 25% naar 28%, wat aangeeft dat consumenten meer geld uitgeven via hun mobiele apparaten.

Meer mensen zijn ook begonnen met het verkiezen van iDEAL als betaalmethode, voornamelijk weg van het gebruik van creditcards.

Deze groeiende trends in de Nederlandse e-commerce laten zien hoe online winkelen in Nederland verandert, waarbij diensten en winkelen over de grenzen heen steeds belangrijker worden.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Italië dringt er bij de EU op aan om twee jaar eerder pakketten met een lage waarde te belasten
2 min. lezen

Italië dringt er bij de EU op aan om twee jaar eerder pakketten met een lage waarde te belasten

De Italiaanse minister van Economie Giancarlo Giorgetti vraagt de Europese Unie om een heffing op pakketten met een lage waarde te vervroegen van 2028 naar 2026, meldde Reuters. Volgens Giorgetti heeft de EU “sterke en snelle” regels nodig tegen goedkope en niet-gereguleerde producten van buiten de EU.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Black Friday 2024: wat de cijfers onthullen over e-commerce in Griekenland
4 min. lezen

Black Friday 2024: wat de cijfers onthullen over e-commerce in Griekenland

Black Friday blijft een van de belangrijkste benchmarks voor de retail- en e-commercesector. In Griekenland is het geëvolueerd van een noviteit naar een gerenommeerd winkelevenement, dat de verwachtingen van de consument vormgeeft en de operationele gereedheid van online winkels elk jaar in november test. De gegevens van 2024 laten niet alleen zien hoe Griekse consumenten […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz