2 min. lezen

Grensoverschrijdende e-commerce groeit in Europa

De Europese e-commerce genereerde vorig jaar 107 miljard euro aan grensoverschrijdende omzet. De grensoverschrijdende markt bereikte een omzet van 237 miljard euro. Ten opzichte van vorig jaar betekent dit een stijging van 32%

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Grensoverschrijdende e-commerce groeit in Europa

In 2022 was de Europese grensoverschrijdende e-commerce goed voor 179 miljard euro. Hiervan genereerden webwinkels een recordomzet van 105,5 miljard euro. Het Cross-Border Commerce Europe-rapport zegt dat tot 32% van alle Europese online verkopen afkomstig is van grensoverschrijdende verkoop.

De totale B2C online omzet in Europa bedroeg 741 miljard euro. Dit is een stijging van 13% ten opzichte van 2022. Van die totale omzet werd tot 32% gegenereerd door grensoverschrijdende verkopen.

Met wie gaat het goed?

Het bedrijf rangschikt jaarlijks de 500 grootste grensoverschrijdende online winkels van Europa, exclusief het reissegment.

In de ranglijst van de top 10 Europese retailers voor 2023 staat IKEA op nummer één. Het behaalde een omzet van 5,2 miljard euro. Daarna volgen Zalando, H&M, Lego, Zara, Jysk, Lidl, Decathlon, Adidas en Notino ronden de top tien af.

De 500 grootste grensoverschrijdende online retailers van Europa hebben hun omzet zien dalen als gevolg van het onstabiele economische klimaat en de concurrentie van Amerikaanse en Chinese merken. De omzet van de TOP 500 daalde in 2023 met 18% naar €50 miljard.

 

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Dag E-commerce? 70% zal tegen 2030 op TikTok winkelen
3 min. lezen

Dag E-commerce? 70% zal tegen 2030 op TikTok winkelen

De cijfers zijn onthutsend. Uit een nieuw onderzoek onder 24.000 shoppers wereldwijd blijkt dat 70% verwacht tegen 2030 het grootste deel van hun boodschappen op sociale media te doen. Dat betekent dat de e-commercesites in Amazon-stijl die tegenwoordig domineren, binnen vijf jaar relikwieën kunnen worden. De revolutie van social shopping komt er niet – hij […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Hongaarse verkopers verliezen duizenden op deze marktplaatsfouten
5 min. lezen

Hongaarse verkopers verliezen duizenden op deze marktplaatsfouten

Uitbreiden naar internationale marktplaatsen kan overweldigend lijken voor Hongaarse verkopers. Met tientallen platforms, verschillende regelgeving en culturele verschillen houden veel bedrijven vast aan wat ze weten. Attila Benes van Base.com deelt praktische inzichten over welke markten echt werken voor Hongaarse verkopers – en de veelgemaakte fouten die bedrijven duizenden euro’s kosten aan mislukte uitbreidingspogingen.

Attila Benes Attila Benes
Country Manager, Base.com