2 min. lezen

Grensoverschrijdende e-commerce: Amazon leidt wereldwijde race van $ 360 miljard

Uit wereldwijde e-commercegegevens van ECDB blijkt dat Amazon en Alibaba de leidende entiteiten zijn op het gebied van grensoverschrijdende e-commerce. Amazon behaalde volgens ECDB in 2023 $ 360 miljard aan grensoverschrijdende GMV, terwijl het een superieur wereldwijd bereik en klanttevredenheid behield, wat gelijk is aan het BBP van Egypte.

Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Grensoverschrijdende e-commerce: Amazon leidt wereldwijde race van $ 360 miljard
Bron: Depositphotos

Alibaba controleert vier van de tien grootste grensoverschrijdende marktplaatsen volgens ECDB-gegevens. Hun Zuidoost-Aziatische markten zorgen voor aanzienlijke grensoverschrijdende inkomsten in Taobao en Tmall, die in 2023 respectievelijk $ 19,9 miljard en $ 13,4 miljard bedragen.

Lazada leidt de markt in Indonesië, maar AliExpress is wereldwijd actief. Uit de rapportage van het ECDB-platform blijkt dat er grensoverschrijdende e-commerce-activiteiten zijn die verder gaan dan alleen deze titanen.

Shopee is marktleider in zowel Zuidoost-Azië als Latijns-Amerika, terwijl eBay zich samen met Zalando concentreert op de verkoop op de Europese markt.

cross-border e-commerce

Source: ECDB

MercadoLibre beheerst de markt in Latijns-Amerika, terwijl Walmart aanzienlijke macht heeft in zowel Canada als Mexico.

Deze markttrendanalyse toont aan dat het succes van grensoverschrijdende e-commerce voortkomt uit een selectieve regionale focus in plaats van wereldwijde dekking.

Naarmate opkomende markten zich uitbreiden door verbeterde logistiek, blijft de focusstrategie effectief zijn.

Uit de analyse blijkt dat selectieve marktkeuze vaak het algemene geografische bereik overtreft als de belangrijkste succesfactor in grensoverschrijdende e-commercesectoren.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Vergelijkbare artikelen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen
3 min. lezen

Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen

Meta introduceert nieuwe tools en verbeteringen in zijn advertentietools die gericht zijn op het ondersteunen van retail- en e-commercebedrijven. Het bedrijf blijft investeren in AI-modellen en breidt de opties voor adverteerders uit om de verkoopresultaten zowel online als in fysieke winkels te maximaliseren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+