2 min. lezen

Google beëindigt de indexering van niet-reagerende websites en stopt met linkverkorter

Twee recente aankondigingen van Google hebben gevolgen voor e-commerce. Het is van cruciaal belang om de mobiele weergave van uw website en de praktijken voor het inkorten van links te controleren.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Google beëindigt de indexering van niet-reagerende websites en stopt met linkverkorter
Bron: Depositphotos

Einde van URL-verkorter

Google heeft besloten om zijn service voor het inkorten van lange links – Google URL Shortener – tegen 25 augustus 2025 volledig stop te zetten. De goo.gl koppelingen worden niet langer ondersteund en gebruikers moeten overstappen op alternatieve diensten.

Bedrijven die afhankelijk zijn van goo.gl schakels zullen de verandering al op 23 augustus 2024 voelen. Er verschijnt een interstitial-pagina op deze links om gebruikers te waarschuwen voor de op handen zijnde sluiting. De frequentie van deze meldingen zal geleidelijk toenemen tot de definitieve sluitingsdatum.

The interstitial page will highlight changes.

Source: Google

Na 25 augustus 2025 retourneren alle goo.gl links een 404-fout. Deze overgangsperiode is bedoeld om bedrijven te helpen de betrokken links op te sporen en aan te passen om een soepele overgang naar nieuwe verkorters te garanderen.

Google raadt aan: “Als de interstitial-pagina uw gebruiksscenario’s verstoort, kunt u deze onderdrukken door de queryparameter ‘?si=1’ toe te voegen aan bestaande goo.gl links.”

Niet-responsieve websites verliezen zoekresultaten

Is het je opgevallen dat je geen oudere website kon vinden die niet was geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Google indexeert geen niet-reagerende pagina’s meer. Dit betekent een verlies van zichtbaarheid in de zoekresultaten en verkeer.

Aangezien het meeste internetverkeer nu afkomstig is van mobiele apparaten, is het belangrijker dan ooit om een soepele mobiele werking te garanderen.

Dit onderstreept het belang van mobiele optimalisatie, die een cruciale factor is geworden bij het bieden van een hoogwaardige gebruikerservaring en het behouden van de positie in zoekmachines.

John Mueller, Search Advocate bij Google Zwitserland, verklaarde: “Na 5 juli 2024 zullen we deze websites alleen crawlen en indexeren met behulp van de Googlebot Smartphone-crawler. Als de inhoud van uw website helemaal niet toegankelijk is op een mobiel apparaat, kan deze niet meer worden geïndexeerd. Mogelijk ziet u Googlebot Desktop nog steeds in serverlogboeken en -rapporten.’

Het optimaliseren van de websitesnelheid is een van de belangrijke elementen die de moeite waard zijn om aan te pakken bij webontwikkeling. Google biedt verschillende tools, waaronder PageSpeed Insights en Google Search Console, die helpen bij het identificeren en oplossen van problemen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
83% van de shoppers ontdekt nieuwe merken op TikTok Shop
4 min. lezen

83% van de shoppers ontdekt nieuwe merken op TikTok Shop

8 miljoen uur aan live shopping streams, 70 miljoen producten en één verbluffend feit: de meeste klanten vinden merken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Dit is niet alleen groei – het is een complete marktverstoring, volgens de laatste prestatiegegevens van TikTok Shop.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
AliExpress daagt Amazon uit met nieuw Europees fulfilmentnetwerk
3 min. lezen

AliExpress daagt Amazon uit met nieuw Europees fulfilmentnetwerk

De Chinese marktplaatsgigant AliExpress heeft zojuist 10 magazijnen in heel Europa overgenomen en belooft levering binnen 7 dagen om te concurreren met Amazon, Temu en Shein. Dit is wat dit betekent voor miljoenen Europese shoppers. Deze ontwikkeling zou de manier waarop Europeanen online winkelen kunnen veranderen, volgens rapporten van EcommerceNews.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
7.000+ marketeers gaan naar Boedapest – dit is waarom
3 min. lezen

7.000+ marketeers gaan naar Boedapest – dit is waarom

Affiliate World Europe komt op 4-5 september 2025 naar Boedapest in het Hungexpo Budapest Congress and Exhibition Center. Deze vooraanstaande conferentie voor affiliate marketing brengt de beste marketeers, adverteerders en technische innovators in de branche samen voor twee dagen van netwerken, leren en bedrijfsgroei.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+