Einde van URL-verkorter
Google heeft besloten om zijn service voor het inkorten van lange links – Google URL Shortener – tegen 25 augustus 2025 volledig stop te zetten. De goo.gl koppelingen worden niet langer ondersteund en gebruikers moeten overstappen op alternatieve diensten.
Bedrijven die afhankelijk zijn van goo.gl schakels zullen de verandering al op 23 augustus 2024 voelen. Er verschijnt een interstitial-pagina op deze links om gebruikers te waarschuwen voor de op handen zijnde sluiting. De frequentie van deze meldingen zal geleidelijk toenemen tot de definitieve sluitingsdatum.
Na 25 augustus 2025 retourneren alle goo.gl links een 404-fout. Deze overgangsperiode is bedoeld om bedrijven te helpen de betrokken links op te sporen en aan te passen om een soepele overgang naar nieuwe verkorters te garanderen.Google raadt aan: “Als de interstitial-pagina uw gebruiksscenario’s verstoort, kunt u deze onderdrukken door de queryparameter ‘?si=1’ toe te voegen aan bestaande goo.gl links.”
Niet-responsieve websites verliezen zoekresultaten
Is het je opgevallen dat je geen oudere website kon vinden die niet was geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Google indexeert geen niet-reagerende pagina’s meer. Dit betekent een verlies van zichtbaarheid in de zoekresultaten en verkeer.
Aangezien het meeste internetverkeer nu afkomstig is van mobiele apparaten, is het belangrijker dan ooit om een soepele mobiele werking te garanderen.
Dit onderstreept het belang van mobiele optimalisatie, die een cruciale factor is geworden bij het bieden van een hoogwaardige gebruikerservaring en het behouden van de positie in zoekmachines.
John Mueller, Search Advocate bij Google Zwitserland, verklaarde: “Na 5 juli 2024 zullen we deze websites alleen crawlen en indexeren met behulp van de Googlebot Smartphone-crawler. Als de inhoud van uw website helemaal niet toegankelijk is op een mobiel apparaat, kan deze niet meer worden geïndexeerd. Mogelijk ziet u Googlebot Desktop nog steeds in serverlogboeken en -rapporten.’
Het optimaliseren van de websitesnelheid is een van de belangrijke elementen die de moeite waard zijn om aan te pakken bij webontwikkeling. Google biedt verschillende tools, waaronder PageSpeed Insights en Google Search Console, die helpen bij het identificeren en oplossen van problemen.