2 min. lezen

Gewijzigde Hongaarse postwet treedt in werking

Hongaarse klanten krijgen toegang tot de online winkeldiensten van Magyar Posta. Er zullen vaste prijzen worden vastgesteld om Magyar Posta niet te benadelen.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Gewijzigde Hongaarse postwet treedt in werking
Bron: Depositphotos

Vanaf 28 maart 2024 moet elke e-shop in Hongarije aanbieden om goederen aan klanten te bezorgen via Magyar Posta (Hongaarse Post). De details worden verstrekt door de Tsjechische APEK in een juridische brief in het Engels. Ze gaan ook dieper in op de blog Post without Borders.

“De verplichting om bezorging via Magyar Posta aan te bieden, geldt voor alle bedrijven die zich richten op de Hongaarse markt. De uitzondering is wanneer de handelaar de goederen rechtstreeks vanuit het buitenland levert. Daarom, als een e-shop pakketten rechtstreeks van Duitsland naar Hongarije verzendt, kan Magyar Posta de levering niet garanderen en hoeft het daarom niet te worden opgenomen in het aanbod van vervoerders van de winkel in kwestie”. Bron APEK.cz geciteerd op 27.3.2024 om 14:48.

De wetswijziging is bedoeld om staatsbedrijven te bevorderen en de verordening zal van toepassing zijn op het aanbod. Het is aan de klant om te beslissen of hij voor de Hongaarse Post of zijn concurrenten kiest om zijn bestelling te bezorgen. E-shops moeten echter de keuze bieden uit alle bezorgmethoden die door het postkantoor worden aangeboden: thuisbezorging (op het adres), levering op het postkantoor, levering in een afhaalpunt of in afhaalbussen.

De Hongaarse Post heeft vaste prijzen voor e-shops op haar website gepubliceerd. Magyar Posta heeft bijvoorbeeld een maximumprijs van HUF 990 (ongeveer € 2.5) vastgesteld voor bezorging op een postkantoor of brievenbus, en thuisbezorging zou HUF 1,990 (ongeveer € 5) moeten kosten. De prijs is afhankelijk van het gewicht van het pakket.

Op de naleving van de overheidsregulering wordt toegezien door de Autoriteit Consumentenbescherming. Het niet naleven van de regelgeving wordt beschouwd als schadelijk voor de belangen van consumenten en kan leiden tot maatregelen van de relevante autoriteiten. De juridische gevolgen kunnen een boete zijn.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Amazon’s vierdaagse Prime-evenement verdubbelt Black Friday-verkopen in het VK
3 min. lezen

Amazon’s vierdaagse Prime-evenement verdubbelt Black Friday-verkopen in het VK

Amazon heeft zojuist bewezen dat zomerwinkelen de winterverkoop kan verslaan. Het allereerste vierdaagse Prime-evenement van de retailgigant (8-11 juli) genereerde £ 2,08 miljard aan online uitgaven in het VK – bijna het dubbele van wat Black Friday in 2024 trok. Uit de cijfers blijkt dat consumenten nog steeds hongerig zijn naar grote kortingen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat
3 min. lezen

Shein verslaat Europa’s grootste modebedrijven met 48% groei, terwijl Asos ten onder gaat

Nieuwe gegevens tonen een enorme kloof in de Europese modedetailhandel. De omzet van Shein groeide met 31,6% op jaarbasis en bereikte alleen al in december 48%. Ondertussen bleven gevestigde merken als H&M vlak en crashte ASOS met 16,2%. De cijfers laten zien welke merken de strijd om Europese klanten aan het winnen zijn.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU