
Verbeterde cross-channel rapportage en budgettering
Een van de meest opvallende kenmerken van de update is de introductie van uitgebreide cross-channel rapportage- en budgetteringstools. Met deze tools kunnen bedrijven een uitgebreid overzicht krijgen van hun advertentie-inspanningen op verschillende platforms.
Integratie van advertentiegegevens van derden
GA4-gebruikers kunnen nu advertentiegegevens van Pinterest, Reddit en Snap rechtstreeks in hun analyses importeren. Dit betekent dat niet-Google-campagnegegevens worden opgenomen in prestatierapporten voor meerdere kanalen, waardoor een completer beeld wordt gegeven van de effectiviteit van advertenties met statistieken zoals advertentiekosten, advertentieklikken of advertentievertoningen.
Budgetteren via meerdere kanalen
Deze functie is momenteel in bèta en bevat een prognoserapport om het mediatempo en de verwachte prestaties ten opzichte van een doel, zoals inkomsten, bij te houden. Deze tool is van onschatbare waarde voor bedrijven die hun advertentie-uitgaven via meerdere kanalen willen optimaliseren.
Integratie met Campaign Manager 360
Verzamelde weergaven van gekoppelde Campaign Manager 360-accounts zijn nu beschikbaar in de GA4 Ad Workspace, waardoor je meer inzicht krijgt in de campagneprestaties in de hele funnel.

Source: ga4.com
AI-inzichten
Google zal zijn geavanceerde AI-mogelijkheden gebruiken om meer bruikbare inzichten binnen GA4 te bieden. Het model is ontworpen om enorme hoeveelheden gegevens te analyseren en duidelijke, eenvoudige verklaringen te geven voor belangrijke trends en afwijkingen.
Als er bijvoorbeeld een toename is in de inkoopmetriek, zal de AI de punten met elkaar verbinden en een duidelijke uitleg geven van de factoren die bijdragen aan de trend. Het doel van deze functie is om gegevensanalyse te vereenvoudigen, waardoor deze toegankelijker en bruikbaarder wordt voor alle gebruikers.
Privacybewuste tracking
Naarmate het digitale landschap evolueert naar meer privacy, past GA4 zich ook aan en kijkt het hoe bedrijven hun prestaties effectief kunnen blijven meten zonder afhankelijk te zijn van cookies van derden.
Dit jaar ondersteunt GA4 de Chrome Privacy Sandbox API om bedrijven te helpen hun publiek te bereiken en de effectiviteit te meten in een cookievrije omgeving. Dit is van cruciaal belang nu de industrie evolueert naar op privacy gerichte praktijken.