7 min. lezen

GA4-problemen dwingen e-commercebedrijven om eigen trackingtools te bouwen

Google Analytics 4 moest het bijhouden van conversies voor e-commercebedrijven verbeteren. In plaats daarvan hebben de complexiteit en onnauwkeurigheden in de gegevens bedrijven zo gefrustreerd dat sommigen hun eigen oplossingen bouwen. FAVI, een groot prijsvergelijkingsplatform, ontwikkelde zijn eigen trackingpixel nadat het worstelde met de onbetrouwbare gegevens van GA4. Dit is wat hen ertoe dreef om de tool van Google te verlaten en wat andere e-commercebedrijven van hun aanpak kunnen leren.

Pavlína Honcová Pavlína Honcová
Head of Business Development, FAVI
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
GA4-problemen dwingen e-commercebedrijven om eigen trackingtools te bouwen

Hoe werkt de FAVI Pixel?

Het delen van gegevens tussen FAVI en onze partners is altijd gebaseerd geweest op API-integratie met Google Analytics. Tot juni 2023 was dit Universal Analytics, dat velen van ons duidelijker en betrouwbaarder vonden. Per juli 2024 heeft GA4 officieel een nieuwe versie overgenomen die onder andere een ander attributiemodel en een nieuw perspectief introduceerde, maar ook verwarring en vrij frequente onnauwkeurigheden.

De afnemende relevantie van de data en de complexiteit van GA4, waar veel van onze partners nog steeds mee worstelen, waren de belangrijkste redenen achter de oprichting van FAVI Pixel, onze eigen tracking tool, die nu dient als alternatief voor GA4 voor onze partners.

Elke e-shop heeft de meest nauwkeurige gegevens nodig om zijn marketingcampagnes te optimaliseren en zo de omzet te verhogen. Zonder data worden beslissingen intuïtief genomen, waarbij meestal alleen wordt gekeken naar de grootste, bewezen bronnen. Dit verkleint echter de marketingmix en creëert afhankelijkheid van een of twee kanalen. FAVI Pixel pakt dit ook aan, en via een attributiemethode genaamd FAVI Touch laat het partners zien welke invloed FAVI heeft op conversies.

Wat zijn de voordelen van FAVI Pixel?

  • Nauwkeurigere verkooptracking – Door niet te vertrouwen op gegevensverwerking door derden, werken we op een betrouwbare en transparante manier met gegevens, met als doel het gedrag en de conversies van klanten zo nauwkeurig mogelijk te volgen.
  • Directe feedback – Zodra FAVI Pixel de gegevens verwerkt, kunnen partners deze direct zien in hun partnerdashboard. Hierdoor kunnen ze snel reageren en campagnes in realtime optimaliseren.
  • Positieve impact op de productscore – FAVI Pixel maakt deel uit van het FAVI-algoritme, dat rekening houdt met productprestaties en positionering. Dit heeft een aanzienlijke impact op de zichtbaarheid van het product, en dus op de verkoop.

FAVI furniture website showing sofa collection with filters and product grid displaying various sofas with prices

FAVI Pixel volgt het gedrag van een klant die FAVI heeft bezocht tijdens zijn winkelreis. We verzamelen gegevens vanaf het eerste bezoek via het browsen van het product tot aan de voltooide aankoop. We gaan op verantwoorde wijze om met de gegevens en volgen alleen de informatie waartoe we toegang hebben. Dat wil zeggen, van klanten die toestemming hebben gegeven voor onze cookies.

Gegevens die we verzamelen:

  • Client-ID (d.w.z. het meest essentiële onderdeel)
  • Product-ID
  • Productnaam
  • Totale waarde van gekochte producten
  • Valutacode
  • Transactie-ID

Een belangrijk voordeel van FAVI Pixel is dat het het hele aankoopproces bijhoudt, van de klik op FAVI tot aan de conversie. De conversieperiode is 45 dagen en gedurende die tijd kunnen we zien hoe de klant zich op de website gedraagt: of hij de aankoop onmiddellijk voltooit of in de tussentijd andere bronnen bezoekt, enz. Hierdoor kunnen we klanten binnenkort twee attributiemodellen aanbieden. De bekende Last Click Non-Direct van Google Analytics en FAVI Touch, een model dat lijkt op het model dat door Meta wordt gebruikt.

Wat is FAVI Touch-attributie?

In het attributiemodel op basis van Last Click Non-Direct gaat de bijdrage van FAVI vaak verloren als de klant de aankoop later via een ander kanaal voltooit. In wezen krijgt alleen de speler die scoort de eer, terwijl de inspanningen van anderen niet worden erkend.

FAVI Touch biedt een ander perspectief. Het schrijft krediet toe aan FAVI voor elke bestelling waarbij FAVI voorkomt in het aankooptraject van de klant. Dit attributiemodel houdt rekening met de inspiratie- en besluitvormingsfasen in de loop van de tijd en onthult de werkelijke invloed van FAVI op de conversie.

Hoe het te implementeren?

De tool is ontworpen om zo eenvoudig mogelijk te zijn, en hetzelfde geldt voor de implementatie ervan. De meeste partners implementeren het via Google Tag Manager (GTM) zonder dat ze de websitecode hoeven aan te raken. Er is een kant-en-klaar sjabloon, dus slechts een paar klikken en de FAVI-tag is ingesteld. Deze oplossing biedt flexibiliteit en snelle implementatie, die slechts enkele minuten duurt:

  • Importeer de FAVI-sjabloon uit de GTM Community Gallery.
  • Stel uw tracking-ID en andere parameters in.
  • Voeg de relevante triggers toe (bijv. aankoop, productdetail, winkelwagen, enz.)
  • Test alles in de GTM Preview-modus en je bent klaar.

Andere implementatiemogelijkheden:

  • Basisimplementatie (client-to-server)
  • Aanbevolen implementatie (combinatie van client-to-server en server-to-server)

Lopende evaluatie

We hebben FAVI Pixel in januari van dit jaar gelanceerd en al in Q1 hebben we onszelf het ambitieuze doel gesteld om ten minste 30% van de totale winkelinkomsten bij te houden. Ons team heeft uitstekend werk geleverd; we zijn erin geslaagd om deze doelstellingen te bereiken in onze drie grootste markten (CZ, SK, HU). Een grote hulp bij dit succes waren

De FAVI Pixel-plug-ins voor e-commerceplatforms zijn momenteel beschikbaar voor Shoptet en het Hongaarse platform UNAS. We werken nu ook aan oplossingen voor Shopify en WordPress, die de implementatie nog eenvoudiger zullen maken voor onze partners, en we verwachten dat dit de implementatie aanzienlijk zal versnellen.

Onze huidige cijfers zijn nog veelbelovender. In CZ en HU naderen we de dekking van 60% en SK en BG liggen dicht bij de 50%. Aan de andere kant zijn er landen waar de uitrol langzamer gaat, zoals PL en RO, maar zelfs daar zien we de afgelopen weken een positieve verschuiving, dus we blijven optimistisch.

Een van de meest succesvolle implementaties tot nu toe is geweest met onze internationale klant Lampenwelt. Jarenlang moesten we door een strikt intern beleid zonder data werken, wat de samenwerking aanzienlijk beperkte. Zonder gegevens kan het systeem producten niet intelligent rangschikken of de prestaties optimaliseren. Voor ons team was het ook veel moeilijker om zinvolle aanbevelingen te doen, omdat alles afhankelijk was van handmatig gedeelde rapporten, wat voor beide partijen tijdrovend is. Maar alles veranderde na de integratie. Campagnes presteren nu heel goed, het systeem werkt met data en we kunnen ze eindelijk effectiever opschalen.

“De integratie van FAVI Pixel verliep snel en moeiteloos. Het heeft ons diepere inzichten gegeven, prestatie-optimalisatie mogelijk gemaakt en ons in staat gesteld onze campagnes effectiever op te schalen.” Daniela Perndl, Senior Performance Marketing Manager, Lampenwelt GmbH.

En er zijn veel andere van dit soort clients, vooral degenen die GA4 niet meer gebruiken of het niet goed hebben ingesteld. In deze situaties transformeert FAVI Pixel het spel echt. Vooruitkijkend zijn we zelfs van plan om FAVI Pixel-gegevens te gebruiken als onze primaire bron voor het beheer van het bedrijf.

Volgende stappen

Naast de genoemde FAVI Pixel-plug-ins bereiden we een nieuw attributiemodel voor onze klanten voor – een model dat de industriestandaarden weerspiegelt en onze partners in staat stelt hun campagnes effectiever te evalueren. Deze fase omvat ook updates van de partnerinterface.

Last but not least zijn we van plan om foutopsporing en diagnostiek met betrekking tot meetnauwkeurigheid toe te voegen. Er zit veel in de pijplijn en sommige updates zijn technisch veeleisender. Ons doel is om dit goed te doen, zodat we een betrouwbare en vertrouwde partner kunnen blijven voor onze klanten.

Ik ben ervan overtuigd dat FAVI Pixel een van de belangrijkste tools is voor een succesvolle samenwerking, en ik kijk nu al uit naar de volgende ontwikkelingsfase aan onze kant en aan die van de klant.

Artikel delen
Pavlína Honcová
Head of Business Development, FAVI

Pavlína Honcová is the Head of Business Development at FAVI, a leading furniture and home decor search engine operating across Central and Eastern Europe. With a strong background in sales strategy and team leadership, Pavlína focuses on expanding market presence, driving partner success, and fostering collaboration across multicultural teams. Passionate about growth, innovation, and building meaningful partnerships, she plays a key role in shaping FAVI’s international business landscape.

FAVI
Dit artikel wordt je aangeboden door

FAVI

FAVI is a furniture and home decor search engine that helps e-shops grow their traffic and sales. FAVI connects over 1,800 online stores across 12 countries, giving millions of visitors a single destination to find, compare, and buy home & living products. With high purchase intent and strong category focus, FAVI offers an efficient and scalable marketing solution that drives both inspiration and measurable results.

Vergelijkbare artikelen
Hoe we een conversieprobleem van 50% hebben opgelost door naar de juiste gegevens te kijken
4 min. lezen

Hoe we een conversieprobleem van 50% hebben opgelost door naar de juiste gegevens te kijken

De meeste kleine e-commerceverkopers richten zich alleen op verkoopcijfers: verkochte eenheden, omzet, gemiddelde orderwaarde (AOV) of rendement op advertentie-uitgaven (ROAS). Deze cijfers zijn belangrijk voor het begrijpen van de bedrijfsprestaties, maar ze laten niet altijd het volledige beeld zien. Verborgen gegevens, zoals productweergaven, conversieratio’s of verkeersbronnen, kunnen uw groei stilletjes schaden als u deze niet […]

Jānis Kārklītis Jānis Kārklītis
Head of eCommerce platforms, IGLU Soft Play
Marketingprestaties meten: tools en technieken
7 min. lezen

Marketingprestaties meten: tools en technieken

Het meten van marketinginspanningen is niet alleen een behoefte, maar ook een must-have. Weten hoe u marketingactiviteiten kunt meten, evalueren en optimaliseren is essentieel. U kunt net zo goed uw marketingbudget uit het raam gooien zonder de juiste meting. Dit artikel gaat in op de redenen waarom marketingstatistieken belangrijk zijn, hoe campagneprestaties kunnen worden geëvalueerd […]

Michal Kubo Michal Kubo
CEO, Co - Founder, ptagroup | Akademio
Geavanceerde functies van Google Analytics 4
12 min. lezen

Geavanceerde functies van Google Analytics 4

Google Analytics 4 is niet zomaar een versie van Google Analytics, maar een geheel nieuwe benadering voor het analyseren van gebruikersgegevens. Het biedt verschillende geavanceerde functies waarmee u effectiever met gegevens kunt werken en dieper inzicht kunt krijgen in het gedrag van bezoekers. Als u nauwkeurigere inzichten in uw klanten wilt krijgen en uw marketingcampagnes […]

Adam Cagala Adam Cagala
Data Master, ptagroup