Spaanse e-commercetrends: demografie van de consument en winkelfrequentie
Het laatste onderzoek onthult fascinerende patronen in het Spaanse online winkelgedrag, met een gestage acceptatiegraad maar veranderende voorkeuren in verschillende demografische groepen. Hoewel meer dan driekwart van de internetgebruikers zich bezighoudt met e-commerce, blijven leeftijd en geslacht verschillende winkelgewoonten bepalen, en is er een interessante verschuiving naar hybride winkelervaringen in opkomst.
Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat online winkelt in Spanje gelijk blijft:
- 77% van de internetgebruikers tussen 16 en 74 jaar doet online aankopen
- Mensen van 16 tot 34 jaar doen de meeste online aankopen
- 65% van de mensen die online winkelen , gebruikt zowel online als offline kanalen
- Jongere shoppers geven over het algemeen de voorkeur aan fysieke winkels
- Oudere shoppers hebben de neiging om veel meer online te kopen
Het aantal online aankopen daalde, van 3,4 keer per maand in 2023 naar 2,5 keer per maand in 2024, het laagste gemiddelde aantal aankopen sinds 2019.
De meest frequente shoppers zijn mensen onder de 44 jaar, die het gemiddeld 3,0 keer per maand doen.
Waarom winkelen Spaanse consumenten online? Belangrijkste motivaties en vertrouwensfactoren
Enkele van de belangrijkste redenen waarom mensen online winkelen, zijn niet veranderd:
- Gemak (97%)
- Ruime keuze/assortiment (94%)
- Aanbiedingen/Promo’s/Prijs (89%)
Vertrouwen is ook een belangrijk aspect voor de meerderheid van de online shoppers (75%) en is voornamelijk gebaseerd op eerdere ervaringen, vertrouwen in de website, veilige betaalmethoden en vertrouwen in het merk.
Aan de andere kant zijn het mee kunnen nemen van het product, passen voordat je koopt en direct contact met het product de belangrijkste voordelen van het fysieke kanaal ten opzichte van online.