Wat is er echt aan de hand aan de grenzen van het Verenigd Koninkrijk? Denk hier eens over na: voertuigen die kilometers lang in de rij staan, chauffeurs die hun haren uit hun hoofd trekken over stapels nieuw papierwerk en magazijnmanagers die zich achter de oren krabben over waar ze bederfelijke artikelen moeten opslaan. Het is niet alleen hoofdpijn; Het is een hele migraine voor de industrie.
Volgens het rapport van de Road Haulage Association (RHA) werden er in 2023 meer dan 5.000 incidenten van vrachtcriminaliteit gemeld, wat resulteerde in een geschat verlies van £ 68 miljoen aan gestolen goederen. Dit aanzienlijke cijfer onderstreept de escalerende veiligheidsuitdagingen waarmee de logistieke sector na de Brexit wordt geconfronteerd.
Maar hier wordt het persoonlijk voor marketeers, logistieke professionals of e-commercebedrijven:
- Papierwerk nachtmerrie: Weet je nog dat verzenden naar Frankrijk zo simpel was als naar de winkel op de hoek gaan? Die tijd is allang voorbij. We verdrinken momenteel in douaneformulieren, vooral als het gaat om voedsel of dieren.
- Torenhoge kosten: Vlees exporteren? Zet je schrap. De vleesexport is sinds 2019 met 17% gedaald. Waarom? Omdat het verkrijgen van de nodige gezondheidscertificaten extreem duur is.
- Schaal ongelijkheid: De impact van Brexit-gerelateerde kosten treft bedrijven onevenredig zwaar op basis van hun omvang. Grote ondernemingen hebben de financiële veerkracht om deze nieuwe uitgaven op te vangen, terwijl kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) te maken hebben met een grotere druk op hun winstmarges.
Strategische oplossingen
De weg voorwaarts ligt in het omarmen van geavanceerde logistieke technologieën. De integratie van kunstmatige intelligentie, machine learning en geavanceerde Transportation Management Platforms (TMP’s) is niet alleen futuristisch denken, het is een praktische noodzaak in onze post-Brexit-omgeving.
Overweeg het potentieel van een systeem dat complexe documentatieprocessen automatiseert, realtime tracking van zendingen biedt en gebruikmaakt van voorspellende analyses om te anticiperen op vertragingen en deze te beperken. Dit is de tastbare waardepropositie van moderne logistieke technologie. Prognoses van de sector suggereren dat tegen 2028 een kwart van alle logistieke Key Performance Indicators (KPI’s) zal worden aangedreven door deze geavanceerde technologieën.
Het is begrijpelijk dat er zorgen kunnen ontstaan over de kosten en toegankelijkheid voor kleinere ondernemingen . De democratisering van deze technologieën is echter een belangrijk kenmerk van hun ontwikkeling. Nieuwe platforms zijn ontworpen om schaalbaar te zijn en bieden kleinere bedrijven de mogelijkheid om effectiever te concurreren met grotere bedrijven. Deze technologische nivellering van het speelveld is cruciaal voor het behoud van een diverse en robuuste e-commercesector.
Hoewel Brexit ongetwijfeld voor aanzienlijke uitdagingen heeft gezorgd, heeft het ook innovatie in de logistieke sector gekatalyseerd. Door deze geavanceerde oplossingen te gebruiken, passen bedrijven zich niet alleen aan het nieuwe normaal aan, maar geven ze ook actief vorm aan een efficiënter en veerkrachtiger logistiek en magazijnlandschap .
Voor digitale professionals is de noodzaak duidelijk: het omarmen van technologische geletterdheid en het benutten van deze digitale tools is niet langer optioneel. De toekomst van logistiek en magazijnen is digitaal, datagedreven en dynamisch. De vraag voor vooruitstrevende bedrijven is niet of ze zich zullen aanpassen, maar hoe snel en effectief ze deze oplossingen in hun activiteiten kunnen integreren.